جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۴
کد خبر: ۱۶۲۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
گزارش «شهر» از نمايش‌هاي در حال اجرا؛
نمايش تازه «كا»،«كهربا» و «پري خواني عشق و سنگ» از امروز به تئاتر شهر مي‌آيد و تالار مولوي پس از جشنواره تئاتر دانشجويي ميزبان2 نمايش«الكترا»و «يك دقيقه سكوت» است.

به گزارش خبرنگار شهر ، نمايش‌هاي «كهربا»،«كا»و«پري خواني عشق و سنگ»از امروز در مجموعه تئاتر شهر اجراي عمومي خودرا اغاز مي كنند. در تالار اصلي اما «پروفسور بوبوس» به كارگرداني آتيلا پسياني همچنان بر صحنه است . اين نمايش به كارگرداني آتيلا پسياني و با بازي رضا كيانيان، هانيه توسلي، بابك حميديان و ... به كار خود ادامه مي‌دهد.

در تالار سايه تئاتر شهر ،نمايش«كهربا» به نويسندگي و كارگرداني سيمين اميريان كه پيش از اين در بخش چشم‌انداز بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به صحنه رفته بود ،اجرا مي شود. در اين نمايش بازيگراني چون نسيم ادبي، حسين محب‌اهري، سوسن مقصودلو، اكبر رحمتي، اشكان صادقي، امير كربلايي‌زاده و كيومرث قنبري آذر به ايفاي نقش مي‌پردازند.

«كهربا» روايت دو زندگي را در شش قسمت بازگو مي‌كند و به بررسي روابط انسان‌ها و تأثيرات خوب و بد آن مي‌پردازد.

در اين نمايش محسن ميرزايي آهنگساز و رويا مظفري طراح لباس و آيدا دژاكام به عنوان دستيار كارگردان، بابك پسيان‌پور منشي صحنه و مهدي رايگاني به عنوان طراح پوستر نمايش كهربا را همراهي مي‌كنند. 

در تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر نيز نمايش «پري خواني عشق و سنگ» به نويسندگي و كارگرداني چيستا يثربي از امروز اجرا خواهد شد. «سيما تيرانداز» در نمايش «پري‌خواني عشق و سنگ» نوشته و كار چيستا يثربي به عنوان تنها بازيگر نمايش به ايفاي 12 نقش مختلف مي‌پردازد.

اين نمايش دوازدهمين تجربه مشترك همكاري سيما تيرانداز با يثربي است و در آن تيرانداز نقش زني را ايفا مي‌كند كه عاشق كلمه وكلام مكتوب مي‌شود.

در اين نمايش سه بازي يار او را همراهي خواهند كرد.«پري‌خواني عشق و سنگ» كه در بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در بخش چشم‌انداز به صحنه رفته بود، جايزه بهترين بازيگري زن و بهترين موسيقي را از آن خود كرده بود.  

در كارگاه نمايش نيز نمايش«كا»نوشته سياوش پاكراه و به كارگرداني رحمت اميني بر صحنه مي رود.اين نمايش كه پيش از اين در جشنواره تئاتر دانشجويي در بخش اساتيد بر صحنه رفته ،بر اساس ايده اي از رحمت اميني نوشته شده است و در آن علاوه بر شبنم قلي‌خاني، رضا صمدپور و وحيد نفر بازي مي‌كنند.

در نمايش«كا» حسن وارسته (مشاور كارگردان)، احمد كچه‌چيان (طراح صحنه)، مهدي مشهور(دستيار و برنامه‌ريز)، حميد ذاكري هنجني و سياوش پاكراه (آهنگساز)، مهرنوش مهدوي(منشي صحنه)، هديه طاهري (طراح لباس)، الهام رحمتي (مدير صحنه) و رضا بهجت (طراح نور) هستند.


«يك دقيقه سكوت» در تالار مولوي 

اين روزها تالار «مولوي» بعد از برگزاري سيزدهمين جشنواره‌ي تئاتر دانشگاهي ميزبان دو نمايش جديد است. تالار اصلي مولوي ميزبان دو نمايش «همچون انتظار الكترا» به نويسندگي و كارگرداني صادق صفايي «يك دقيقه سكوت» نوشته محمد يعقوبي و به كارگرداني آيدا كيخايي است. نمايش «هم‌چون انتظار الكترا» كاري از پرديس هنرهاي زيبا است .

در اين نمايش که به مدت 90 دقيقه اجرا مي‌شود، معصومه رحماني، مهدي شاه‌پيري، مينو ملکي، مهرنوش بلمه و مهدي رضاخاني بازي مي‌کنند. نمايش درباره «الکترا» است که در انتظار برادرش لحظه شماري مي‌کند تا با آمدن او انتقام خون پدر، آگا ممنون را بستاند تا دوباره خاندان آگا ممنون شکل بگيرد. اما خبر مرگ برادر او را نااميد مي‌کند، زماني نمي‌گذرد که برادر باز مي‌گردد و انتقام پدر را مي‌گيرد.

اما تالار كوچك مولوي همزمان با اجراي اين دو نمايش ميزبان اجراي نمايش «يك دقيقه سكوت» نوشته محمد يعقوبي و كار آيدا كيخايي است.

اين نمايش كه كاري از گروه تئاتر «اين روزها» است در آخرين روز سيزدهمين جشنواره‌ي تئاتر دانشگاهي به صحنه رفت و پس از آن نيز اجراي عمومي خود را در تالار كوچك مولوي آغاز كرده است.

در اين نمايش که پيش از اين در بخش پايان‌نامه هاي برگزيده سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي شرکت کرده بود، معصومه رحماني، نويد محمدزاده، فرانک کلانتري، مژگان خالقي، جواد مولانيا و سارا پورصبري بازي مي‌کنند.

از ديگر عوامل اين نمايش مي‌توان به اشکان خليل‌نژاد (دستيار کارگردان)، سعيد حسنلو (طراح صحنه)، پريندخت عابدين‌نژاد (طراح لباس)، سما موسوي، سمانه صابري و جلال درويش (مديران صحنه) و آيلين کيخايي (طراح پوستر و نور) اشاره کرد.

در اين نمايش سرگذشت يک خانواده ايراني از سال 59 تا سال 77 بررسي مي‌شود.علاقه‌مندان هر روز مي‌توانند در ساعت 19:15 نمايش «يک دقيقه سکوت» را به مدت 90 دقيقه در تالار مولوي تماشا کنند.اين نمايش پيش از اين توسط محمد يعقوبي در سال 1380 در تالار چهارسو نيز به نمايش در آمده است.

نمايش «اگر شبي..» در اداره تئاتر ماند

نمايش«اگرشبي از شبهاي تهران مسافري ...»نوشته و كار علي شمس كه پيش از جشنواره تئاتر دانشجويي در اداره تئاتر بر صحنه بود ،تمديد شد. مضمون نمايش «اگر شبي از شب‌هاي تهران مسافري» درباره مرگ سياه و هركي باشي خان و جريانات پس از مرگ آن‌هاست و بازيگراني چون آرش فلاحت پيشه، وحيد آقاپور، سام كبودوند، الهام شعباني، آزيتا ستود،‌ فريد كشكولي، مجتبي دربندي و... در آن به ايفاي نقش مي‌پردازد.

تاكنون هنرمنداني چون رضا فياضي، محمود استاد محمد، داود فتحعلي بيگي، اميردژاكام، حميد پورآذري، ايوب آقاخاني، حميد ابراهيمي، علي اصغر دشتي، منيژه محامدي، محمد اسكندري و رضا قيصريه از اين نمايش ديدن كردند.

نمايش «اگر شبي از شب‌هاي تهران مسافري» هر روز به جز شنبه‌ها ساعت 18:30 تا 12 خردادماه در خانه نمايش اداره برنامه‌هاي تئاتر به اجراي عمومي مي‌رسد.

نظر شما