شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۹۸۰۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۴
«پشت ديوار رويا»، سياحتنامه سينمايي مسعود مهرابي، 9 گزارش از جشنواره‌هاي جهاني فيلم را شامل مي‌شود كه طي آن نويسنده به شرح تجربه‌هايش پرداخته است. اين كتاب به تازگي توسط نشر پيكان منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، اين كتاب سفرنامه اي از جشنواره هاي مختلف جهاني است كه شامل چهل و هفتمين دوره جشنواره جهاني فيلم كن در سال 94 ميلادي تا چهل و هفتمين دوره جشنواره تسالونيكي يونان در سال 2006 مي شود كه ضمن معرفي فيلم ها و برندگان جوايز عكس هاي متعددي از جشنواره هم ضميمه آن است.

بخشي از معرفي اين كتاب از سرمقاله آن به قلم مسعود مهرابي اين طور آورده شده است، جشنواره‌هاي فيلم نوعي ضيافت‌اند. آن‌چه به اين ضيافت شکوه و رونق مي‌دهد، فيلم‌هايي است که چون غذاهاي سالم و خوش‌طعم و لذيذ، مهمانان را به وجد آورد. فيلم‌هايي که ديدن‌شان، باعث شور و شوق و شعف شود و حال را بس خوش کند. آن‌قدر خوش که بارها در ذهن مز‌مزه‌شان كنيم و از کشف لحظه‌هاي ناب سينمايي و هنرمندانه‌شان لذت ببريم.

در ادامه اين مقدمه آمده است: آن‌قدر خوش كه اگر مهمان اين ضيافتِ چشم‌‌ و ‌دل، منتقد و سينمايي‌نويس باشد، قلم بردارد و با علاقه و شيفتگي درباره‌اش بنويسد تا ديگران را نيز در لذتش شريک کند. مسلماً غرض فقط فيلم‌هاي شوخ‌وشنگ با داستان‌هاي پررنگ‌ولعاب و شيرين و سرگرم‌کننده نيست. فيلم‌هايي با مضمون‌هاي تلخ و سياه و گزنده و پر آب‌چشم نيز اگر بياني بديع و هنرمندانه و ساختاري جذاب و قدرتمند داشته باشند، تأثير شگرفي برجا خواهند گذاشت، که خود بهتر مي‌دانيد. در گزارش‌هاي پيش‌رو، كم نيستند فيلم‌هايي كه از سر شور و شيفتگي و شيدايي درباره‌شان نوشته‌ام، و برعكس! اميدوارم چنين نظر و نگاهي، دور از سليقه و طبع و ذائقه‌تان نباشد.

نظر شما