پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۰۴۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۳
اوباما از اظهارات جديد رئيس‌جمهور روسيه استقبال کرده است.
رئيس‌جمهور روسيه جمهوري اسلامي ايران را متهم کرد که به توانايي هسته‌اي شدن نزديک شده و آن را «يک مشکل» خواند.
ديميتري مدودف در ديدار با سفراي کشورهاي خارجي در مسکو مدعي شد که ايران به پتانسيل هسته‌اي نزديک مي‌شود که «اين يک مشکل است.»

بنابر آن‌چه که آقاي مدودف در حساب کاربري خود در توئيتر منتشر کرده، وي در وزارت امور خارجه روسيه در ادامه ضمن ابراز نگراني از پيشرفت هسته‌اي ايران، گفته «صادق و شفاف» بودن با آژانس بين‌المللي اتمي در وهله اول «به نفع خود ايران است.»

مقامات ايراني همواره اعلام کرده‌اند که در چارچوب مقررات بين‌المللي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همکاري کرده و اين نهاد نيز اين امر را در گزارش‌هاي خود تائيد کرده است.
اين اظهارات آقاي مدودف را مي‌توان در زمره گستاخانه‌ترين و تندترين مواضع روسيه در ماه‌هاي اخير ارزيابي کرد. اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا از اين اتهام آقاي مدودف به ايران استقبال کرده است و آن را نشانه موفقيت ديپلماسي خود خوانده است.
پيش از اين، رئيس‌جمهور اسلامي ايران از رفتار روسيه در مسائل مختلف و ارتباط دوجانبه انتقاد کرده بود.
محمود احمدي‌نژاد، چهارشنبه پنجم خرداد در جمع مردم کرمان گفته بود که امروز توضيح دادن رفتار آقاي مدودف به ملت ايران براي ما خيلي مشکل شده است.
رئيس‌جمهور اسلامي ايران افزوده بود که «ايران و روسيه دو همسايه هستند. ما به طور تاريخي و طبيعي باهم دوست هستيم و دو همسايه نمي توانند باهم دوست نباشند اما اين دوستي لوازمي دارد و لازمه آن احترام به حقوق متقابل است.»

به گفته وي، مردم نمي‌دانند اين‌ها [روسيه] دوست ما هستند، در كنار ما هستند، با ما هستند يا اين‌كه دنبال چيز ديگري هستند.
احمدي‌نژاد به مسکو هشدار داده بود «مراقب باشد تا به دشمن تاريخي ايران تبديل نشود.»
روسيه به قطعنامه شوراي امنيت در مورد اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران راي مثبت داده بود گرچه به ناکارآمدي آن‌ها تلويحا اشاره داشته است.
پيش از اين، روسيه از متحدان ايران شناخته مي‌شد گرچه هم‌اکنون نيز ايران همکاري‌هاي گسترده‌اي با اين کشور از جمله ساخت نيروگاه بوشهر و يا قرارداد تحويل گرفتن پدافند دفاعي اس-سيصد دارد.روسيه تا به حال بارها انجام به تعهدات خود در اين دو قرارداد را به دلايل مختلف به تاخير انداخته است.

نظر شما