شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۰۴۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶
در ايران هر 10 دقيقه يك مورد مرگ ناشي از مصرف دخانيات برآورد شده است و هشدار كارشناسان در مواجهه با اين آمار حاكيست: چنانچه اقدامي در جهت كنترل وضعيت موجود صورت نگيرد، در 10 سال آينده اين ميزان به يك نفر در 5/2 دقيقه مي‌رسد.

گزارش خبرنگار "شهر" درباره وضعيت مصرف دخانيات در دنيا و ايران بيانگر آنست كه همه‌‌گيري دخانيات تبديل به يك مشكل جهاني شده و توسعه بي‌سابقه توليدات مواد دخاني و فروش فوق‌العاده آن در سراسر دنيا بويژه كشورهاي كم‌درآمد موجب بروز زيان‌هاي فراوان جسمي و روحي براي اين گونه جوامع شده است.

 

طبق آمار سازمان جهاني بهداشت، سالانه 4 ميليون نفر بر اثر ابتلا به بيماري‌هاي ناشي از استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهند و به اين ترتيب هر 7 ثانيه يك مورد مرگ و مير ناشي از استعمال دخانيات در جهان اتفاق مي‌افتد.

 

اين درحاليست كه آمارها نشان مي‌دهد: روزانه 80 تا 100 هزار نفر از جوانان و نوجوانان در جهان شروع به كشيدن سيگار مي‌كنند.

در ايران نيز شيوع استعمال دخانيات در گروه سني 15 تا 24 سال از ميزان 10 درصد در سال 1370 به 17 درصد در سال 1378 رسيده است.

 

براين اساس در 5 سال آينده جمعيتي بالغ بر 3/70 ميليون نفر خواهيم داشت كه حدود 36 ميليون نفر آن زير 15 سال هستند كه اين جمعيت مي‌تواند بازار ايده‌آلي براي فروش محصول دخاني باشد.

 

شيوع مصرف سيگار در كشورهاي در حال توسعه رو به افزايش است

 

به گفته معاون درمان وزير بهداشت، بيماري‌هاي ناشي از مصرف سيگار در كشورهاي در حال توسعه شايع‌تر است، چرا كه شيوع مصرف سيگار در اين كشورها رو به افزايش است.

 

دكتر حسن امامي‌رضوي در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر" با اشاره به اين كه «دود سيگار با دارا بودن بيش از 4 هزار نوع ماده سمي و مكانيزم‌هاي متعدد سبب بروز بيماري مي‌شود»، گفت: از ميان شايع‌ترين بيماري‌هايي كه با استعمال دخانيات در ارتباط هستند، مي‌توان بيماري‌هاي قلبي، عروقي، انواع سرطان‌ها همچون معده، خون، حفره دهان، رحم، مثانه، كليه، ريه، حفره مري، بيماري‌هاي بدخيم تنفسي، حملات مغزي، بيماري‌هاي روانشناختي، بيماري‌هاي پوستي، زايمان زودرس و سقط جنين را نام برد.

 

حملات قلبي و سرطان ريه در افراد سيگاري 20 برابر است

 

وي با اعلام اين كه «حملات قلبي و سرطان ريه در افراد سيگاري 20 برابر بيشتر از افراد غيرسيگاري است»، اظهار كرد: از آنجايي كه بيماري‌هاي ناشي از استعمال دخانيات طي مدت 15 تا 20 سال پس از شروع مصرف سيگار اتفاق مي‌افتد، فرد سيگاري بدون توجه به عاقبت امر و به علت احساس نكردن ابتلا به بيماري براي تامين سطح نيكوتين به مصرف سيگار ادامه مي‌دهد.

 

سيگاري‌هاي تحميلي هم از ابتلا به بيماري‌هاي ناشي از استعمال مصون نيستند

 

امامي‌رضوي تأكيد كرد: اين درحاليست كه خطر ابتلا به بيماري‌هاي ناشي از استعمال دخانيات در افراد غيرسيگاري كه در معرض دود سيگار بويژه در محيط‌هاي بسته قرار دارند نيز به نسبت زيادي وجود دارد و به اين ترتيب اين افراد كه به اصطلاح سيگاري‌هاي تحميلي ناميده مي‌شوند، از ابتلا به بيماري‌هاي ياد شده مصون نيستند.

 

ساليانه حدود 4هزار ميليارد تومان صرف تهيه،مصرف و درمان بيماري‌هاي استعمال دخانيات مي‌شود

 

بنا بر اعلام معاونت سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، با توجه به نرخ مصرف سيگار و جمعيت افراد سيگاري، هزينه مصرف دخانيات در ايران يكهزار ميليارد تومان در سال و از سويي ديگر هزينه‌هاي بهداشتي مصرف دخانيات 2 تا 3 برابر ميزان مصرف آن برآورد شده است؛ يعني رقمي بين 2 تا 3 ميليارد تومان، بنابراين در مجموع حدود 3 تا 4 هزار ميليارد تومان در سال صرف تهيه و مصرف سيگار و درمان بيماري‌هاي ناشي از استعمال دخانيات مي‌شود.

 

مجموع درآمد ملي كه صرف خريد سيگار مي‌شود، 1080 ميليارد تومان است

 

در حال حاضر يك ميليارد و 250 ميليون نفر سيگاري در دنيا وجود دارد كه از اين تعداد 100 هزار نفر هر روز بصورت حرفه‌اي كشيدن سيگار را شروع مي‌كنند.

 

همچنين در ايران نيز حدود 10 ميليون سيگاري وجود دارد و اگر متوسط مصرف سيگار روزانه 15 نخ محاسبه شود، ميزان مصرف به 54 ميليارد نخ سيگار در سال مي‌رسد و مجموع درآمد ملي كه صرف خريد سيگار مي‌شود، 1080 ميليارد تومان خواهد بود.

نظر شما