شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۵۳
کد خبر: ۲۱۱۸۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۳
معاون هنري موسسه فرهنگي پيام آزادگان:
عضو هيات‌مديره و معاون هنري موسسه فرهنگي پيام آزادگان گفت: در فيلم‌ها، آثار نمايشي، ادبيات و ساير عرصه‌هاي هنري كاري براي نشان دادن زندگي آزادگان انجام نشده، يا اگر شده، عدم اشراف پديدآورندگان اثر سبب وجود نقص‌هاي فراوان در اثر شده است؛ مانند فيلم اخراجي‌ها 2 كه كمترين سخنيتي با مسائل آزادگان دارد.

به گزارش شهر، فريبرز خوب‌نژاد عضو هيات مديره و معاون هنري موسسه فرهنگي پيام آزادگان درباره هدف از برگزاري همايش تئاتر خياباني «فصل رهايي» اظهار كرد: امسال به مناسبت بيستمين سال ورود آزادگان به ميهن، با برگزاري اين همايش قصد داشتيم شادي بيست سال پيش را دوباره تكرار كنيم.

 

وي ادامه داد: در آن زمان مردم پس از قطع‌نامه 598 و درگذشت امام (ره)، بسيار غمگين بودند اما با ورود آزادگان، فضاي پرنشاطي در كشور حاكم شد. از آنجا كه تئاتر در دل مردم و ريشه در فرهنگ همه ملت‌ها دارد بنابراين معرفي مسائل و نوع زندگي آزادگان در تئاتر، روش خوبي خواهد بود كه بر اين اساس، همايش «فصل رهايي» شكل گرفت.

 

خوب‌نژاد همچنين بيان كرد: دفاع مقدس در شكل كلي خود، يك اتفاق واحدي است. جنگ، جبهه، شهدا، جانبازان و خانواده‌هاي جنگ‌زده در اين واقعيت كل قرار دارند اما در داخل آن جزئيات زيادي وجود دارد كه فرهنگ و ادبيات خاص خودش را دارد. شهدا، جانبازان، رزمندگان و آزادگان حماسه‌سازان دفاع مقدس هستند. در اين ميان آزادگان ويژگي‌هايي دارند كه گروه‌هاي ديگر ندارند و آن مقاومت در قلب دشمن است.

.وي افزود: دفاع مقدس به لحاظ ميداني، نيمه پنهاني دارد كه در اسارات به وجود آمده است. شادي، اميد، دلبستگي، مقاومت و عشق و علاقه به وطن و خانواده در آزادگان موج مي‌زد و سبب مقاومت دليرانه آنان شد. مجموعه اين اخلاقيات در يك محيط محصور، فرهنگي ايجاد كرده است كه از فرهنگ ايراني اسلامي نشات گرفته است.

 

معاون هنري موسسه فرهنگي پيام آزادگان با انتقاد از ناديده گرفته شدن زندگي آزادگان گفت: متاسفانه اين مسائل در دل آزادگان باقي مانده است. در فيلم‌ها، آثار نمايشي، ادبيات و ساير عرصه‌هاي هنري كاري براي نشان دادن زندگي آزادگان انجام نشده، يا اگر شده، عدم اشراف پديدآورندگان اثر، سبب وجود نقص‌هاي فراوان در آن شده است؛ مانند فيلم اخراجي‌ها 2 كه كمترين سخنيتي با مسائل آزادگان دارد. اين موضوع دردآور بود.

 

وي افزود: رزمندگان در دل مردم بودند و مردم ما با مسائل آنان به خوبي آشنا بودند اما تجربه اسارت در اختيار آزادگان، بعثي‌ها و صليب‌سرخ است. اين موضوع بسيار حساس است و اظهار نظر درباره آن نياز به دقت بالا دارد. نمونه بي‌دقتي در اين زمينه، ساخت فيلم «اخراجي‌ها 2» است كه فيلم بسيار بدي بود كه البته نخستين فيلمي بود كه درباره آزادگان ساخته شد.

 

خوب‌نژاد با بيان اينكه همايش «فصل رهايي» امتحان خوبي است تا در سال‌هاي آينده بتوانيم برنامه‌هاي مفصل‌تري به مناسبت بازگشت آزادگان برگزار كنيم ابراز كرد: هدف از برگزاري اين همايش، نشان دادن بخشي از نشانه‌هاي مهم مقاومت از طريق هنر است. اجراي تئاتر خياباني، كار ساده و آساني نيست بلكه پيچيدگي‌ها و مسائل خاص خودش را دارد اما در آن، مخاطب آزادانه حضور مي‌يابد. اين هنر مي‌تواند رسانه‌اي قدرتمند باشد براي معرفي بخش ناشناخته دفاع مقدس.

 

عضو هيات مديره موسسه پيام آزادگان در ادامه اظهار كرد: تلاش مي‌كنيم چنين همايشي را در دهه فجر نيز تكرار كنيم و در آينده به شكل غني‌تر برگزار خواهد شد.

 

همايش تئاتر خياباني «فصل رهايي» با محوريت ابعاد فرهنگي و اجتماعي اسارت و آزادگي و با هدف ارج نهادن به جايگاه والاي آزادگان از 25 تا 27 مردادماه به همت موسسه فرهنگي پيام آزادگان در تهران برگزار مي شود.

نظر شما