شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۲۲۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۲
رزمايش" آسمان آبي" در روماني سختگيري هاي بسياري را در مقابل خلبانان بالگردهاي اسرائيلي قرار دادند مانند پرواز بر فراز منطقه اي که تنها آن را از طريق نقشه ها مي شناختند و آمارها ومختصاتي که به سرعت تغيير مي کردند.

روزنامه هاآرتس اسرائيل نوشت: سقوط هلي کوپتر اسرائيلي در رزمايش نظامي در روماني، تلاش هاي اسرائيل براي شبيه سازي عمليات حمله نظامي به ايران را فاش کرد.

 

اين روزنامه صهيونيستي ادامه داد: اسرائيل در رزمايش هوايي مشترک با روماني با عنوان " آسمان آبي" ، يک سري عمليات بسيار پيچيده را اجرا کرد.

 

در اين مانور براي نخستين بار ناوگاني از هشت بالگرد نظامي بزرگ از نوع سيکورسکي - سي اچ 35 سي استاليون شرکت کردند.

اين بالگردها در اسرائيل به يسعور معروف هستند.

 

بر اثر سقوط يکي از اين بالگردها در رزمايش هاي اسرائيل در روماني شش نظامي اسرائيلي و يک نظامي روماني کشته شدند. اين حادثه روز دوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد که اسرائيل نيز ادامه اين مانور هوايي را متوقف کرد.

 

اين روزنامه صهيونيستي افزود: در رزمايش" آسمان آبي" بالگردهاي سيکورسکي با استفاده از هواپيماي باري هيرکوليس در آسمان يونان سوخت گيري مي کنند و انتقال آنها از پايگاه هوايي "تل نوف" در جنوب اسرائيل به پايگاه هوايي روماني در شهر "بوفوک"، 10 ساعت زمان برده است.

 

رزمايش مشترک اسرائيل و روماني دو هفته اي برنامه ريزي شده بود و آمادگي لجستيک آن از طرف اسرائيل نيز يک ماه طول کشيد. در اين مدت نيروي هاي فني، اداري، شنود و نظارت هوايي اسرائيل به روماني اعزام شدند.


اين رزمايش را نيز فرمانده ناوگان جنگنده هاي شماره 118 برعهده داشت.

 

اين روزنامه مي افزايد: رزمايش" آسمان آبي" در روماني سختگيري هاي بسياري را در مقابل خلبانان بالگردهاي اسرائيلي قرار دادند مانند پرواز بر فراز منطقه اي که تنها آن را از طريق نقشه ها مي شناختند و آمارها ومختصاتي که به سرعت تغيير مي کردند يا عبور از دشت ها گسترده تا سلسله کوه هايي که ارتفاع قله آنها به دو هزار و 500 متر نيز مي رسيد و وضعيت بد هوايي شامل مه شديد و رعد و برق هاي ناگهاني .

 

روزنامه يديعوت آحارونت چاپ تل آويو نيز نوشت: رزمايش نيروي هوايي اسرائيل در روماني براي کسب آمادگي انجام عمليات نظامي مشابهي در آينده صورت گرفت.

 

اين رزمايش در مناطق داراي پستي و بلندي و ناهمواري زياد در روماني انجام شد يعني مناطق مشابهي که در آينده نيز در آن عملياتي انجام خواهد شد.

 

در اين تمرين نظامي انجام عمليات هاي هوايي در مسافت هاي طولاني مانند صدها يا هزاران کيلومتري مورد نظر بود.

 

" الون بن داوفيد " تحليلگر نظامي نيز به روزنامه يديعوت احارونت مي گويد: رزمايش نظامي در مناطقي دور از اسرائيل در دهه اخير بسيار زياد شده اند و اين روند ادامه نيز خواهد داشت . اين اقدامات، دستاوردهاي زيادي را براي نيروي هوايي اسرائيل خواهد داشت.

 

وي ادامه داد: رزمايش نيروي هوايي اسرائيل در روماني با هدف تمرين نظامي در مناطق غريب و ناآشنا همراه با پرواز هاي طولاني و رسيدن به هدف فرضي بافاصله بيش از يک هزار کيلومتر است. همچنين سوخت گيري در آسمان و ساعت هاي زيادي پرواز با بالگرد همه اينها تمرين هاي خوبي براي کسي است که قرار است ماموريت هايي را در مسافت هاي دور اجرا کند.

 

براساس اين گزارش، اسرائيل تا قبل از اين چنين رزمايش هاي هوايي را معمولا در ترکيه انجام مي داد ولي به دليل تيرگي روابط ميان دو طرف، اين مانورها به کشورهاي اروپايي از جمله روماني منتقل شد.

البته سابقه رزمايش هاي مشترک ميان اسرائيل و روماني به آگوست 2004 باز مي گردد.

 

يک افسر نيروي هوايي اسرائيل نيز مي گويد: رزمايش هوايي در روماني باعث شد تا خلبانان اسرائيلي تجربياتي را به دست آورند که در خود اسرائيل انجام آن امکان پذير نيست.

 

وي افزود: کوه هاي بسيار مرتفعي در وسط روماني هستند. اين وضعيت کم نظيري است که نمي توان آن را در اسرائيل يافت.

.

.

خبرهاي بيشتر در خبرخوان شهر

نظر شما