شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۲۴۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۱
يك نماينده مجلس از احتمال سوال نمايندگان مجلس از وزراي كشور و اقتصاد به دليل عدم اجراي قانون «2ميليارد دلار كمك به مترو در كلان‌شهرها» خبر داد.

مهرداد لاهوتي، عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار «شهر» با توجه به تعلل دولت در اجراي قانون 2ميليارد دلار كمك به مترو در كلان‌شهرها گفت: احتمال سوال نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از وزير كشور و وزير اقتصاد و امور دارايي پس از تعطيلات تابستاني و آغاز به كار مجلس بالاست.

وي تصريح كرد:ما به عنوان نمايندگان مجلس اميدوار هستيم اين موضوع حل شود، اما اخباري كه از دولت مي‌رسد، گويا دولت قصد ندارد اين قانون را اجرا كند، لذا مجلس از اختيارات نظارتي و قانوني خود استفاده مي‌كند.

عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس افزود: اين قانون مانند ديگر قوانين مجلس است و دولت موظف به اجراي آن است، ضمن اينكه با شرايط موجود و ضرورت گسترش حمل و نقل عمومي در كشور، كاري واجب‌تر از اين هم نداريم.

وي تاكيد كرد: اين قانون توسعه حمل و نقل عمومي را در همه كشور هدف قرار داده، به‌گونه‌اي كه بر طبق اين قانون، از اين 2ميليارددلار، بايد يك ميليارد دلار به شهرداري تهران، 700ميليون دلار به كلان‌شهرهاي ديگرو 300ميليون دلار به ديگر شهرها آن هم به صورت تسهيلات از صندوق ذخيره ارزي پرداخت شود و درست نيست دولت نگاه سياسي به اين قانون داشته باشد.

مهرداد لاهوتي در رد برخي گفته‌ها مبني بر اين‌كه شهردار تهران بايد مطيع دولت باشد، گفت: من اعتقاد دارم شهرداري يك نهاد عمومي غيردولتي است كه بايد در چارچوب قانون حركت كند، اما اين به معناي اطاعت شهردار از رييس جمهور نيست.

وي ادامه داد: به نظرم شوراي شهر نقش هيات مديره اين نهاد غيردولتي را دارد و شهردار هم مديرعامل آن محسوب مي‌شود و موظف به اجراي قانون و انجام وظايف خود است.

 

خدمت و احساس گردن كلفتي؟!

روز گذشته به نقل از يكي از نمايندگان مجلس در برخي رسانه‌ها آمده بود كه شهردار تهران، مطيع رئيس‌جمهور باشد.

وي در بخش ديگري نيز اشاره كرده بود كه مثلا يك مشكلي كه در مديريت جامعه ايراني مي‌بينيم اين است كه اگر كسي كارهايي انجام داد و مردم از او رضايت داشتند، اين فرد به تدريج احساس گردن كلفتي مي‌كند.

وي اضافه كرده بود: همانطور كه شهرداري نياز به حمايت رئيس‌جمهور دارد تا كارهاي اجرايي شهر بهتر انجام شود، شهردار هم بايد از رئيس‌جمهور تبعيت داشته باشد

.

اين گفته ها در حالي مطرح مي‌شود كه شهرداري تهران در انجام بسياري از طرح‌هاي شهري خود بدون كمك دولت براي رفاه شهروندان تهراني مبادرت به انجام خدمات و پروژه‌هاي مختلف كرده است. به عنوان مثال، شهرداري تهران طرح بزرگ تونل توحيد را بدون حتي يك ريال كمك از سوي دولت صورت داده است.

علاوه بر اين، عليرغم تصويب قانون «برداشت 2 ميليارد دلار تسهيلات از حساب ذخيره ارزي براي حمل‌ونقل ريلي و عمومي شهرها» موسوم به قانون«2ميليارد دلار كمك به مترو» بعد از نزديك به5ماه، هنوز توسط رييس جمهور ابلاغ نشده و معاون پارلماني وي نيز گفته است كه دولت اين قانون را اجرا نمي‌كند.

 

در همين زمينه بخوانيد:

ميرتاج‌الديني: دولت قانون كمك بهمترو را قبول ندارد

ابلاغ اختصاص 2 ميليارد دلار به مترو از سوي رييس مجلس

تاخير در ابلاغ قانون مجلس، شهرداري‌هاي كشور را با مشكلروبرو كرده است.

رييس فراكسيون مديريت شهري: كمك به مترو يكي از راه‌هاي اصلي خدمتبه مردم است

ابلاغ قانون کمک به مترو حق قانوني رئيس مجلس بود

مجلس در صورت عدم تفاهم با دولت ازابزار قانوني استفاده ‌مي‌كند

مشاور شهردار تهران در امور مجلس: شهرداري تهران خواهان اجراي قانون است


نظر شما