شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۳۰۶۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۵
همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان، نمايشگاه‌هاي متنوعي در سطح شهر، اغاز به‌كار مي‌كنند و كارگاه‌ها و سمينارهاي مختلفي برگزار مي‌شوند كه از آن‌جمله مي‌توان به كارگاه نقاشي در موزه صبا، سمينار سفالگري در خانه هنرمندان و نمايشگاه‌هاي خط- نقاشي و عكس در موزه امام علي(ع) و گالري «آن» اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار شهر، نمايشگاه عکس‌هاي مجيد محرابي شنبه 23 مرداد از ساعت 18 تا 24 در كافه گالري تماشاخانه ايرانشهر افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا جمعه پنجم شهريور ادامه دارد. کافه گالري در روزهاي نمايشگاه از ساعت 19 تا 24 ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود. كافه گالري تماشاخانه ايرانشهر در خيابان ايرانشهر، باغ هنر، طبقه دوم ساختمان تماشاخانه ايرانشهر واقع است.


همچنين با وجود اختتاميه نخستين جشنواره بين اللملي هنرهاي تجسمي، نمايشگاه هاي اين جشنواره برپاست و امروز چهارشنبه 20 مرداد ازساعت10 تا 18 در محل موزه صبا كارگاه نقاشي و ساعت 18 در تالاربتهوون خانه هنرمندان ايران، سمينار سفالگري برگزار مي‌شود. ورك شاپ نقاشي با حضور علي بيگي پرست، جعفررزي پور و هادي اصغرزاده استدان نقاشي و جمعي از دانشجويان و استادان ديگر برپا خواهد شد.



سمينار سفالگري نيز ساعت 18 در تالار بتهوون خانه هنرمندان با حضور «ماتياس كايزر» هنرمند سفالگر اتريشي برپا خواهد شد. وي به دعوت جشنواره قرار است از فرم، انواع خاك سفال و لعاب هاي طبيعي سفال براي دانشجويان و هنرمندان جوان اين رشته صحبت كند. اين هنرمند نمايشگاه هاي متعددي در كشورهاي مختلف دنيا از جمله توكيو و آمريكا برگزار كرده است.

همچنين نمايشگاهي از آثار نقاشي-خط علي تن، شنبه 23 مرداد در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) افتتاح مي‌شود. در اين نمايشگاه 130 اثر نقاشي با موضوعات قرآني در گالري ادواري موزه به نمايش درخواهد آمد. همچنين به منظور آشنايي علاقمندان رشته نقاشي-خط با نحوه آفرينش هنري و شيوه‌هاي شكل‌گيري آثار اين هنرمند، كارگاه يك‌روزه نقاشي‌-خط با حضور ايشان در روز اختتاميه برگزار خواهد شد.



آيين گشايش اين نمايشگاه، روز شنبه 23 مرداد ماه ساعت 6 با حضور هنرمندان برگزار خواهد شد، علاقمندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند همه روزه از ساعت 9 تا 18 به موزه هنر امام علي (ع) به نشاني خيابان ولي‌عصر(عج)، روبروي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره 35 مراجعه كنند.

در گالري شيث نيز نمايشگاه عكس‌هاي مليكا آقاخاني با عنوان «شب‌هاي اكباتان» از جمعه 22 مرداد افتتاح مي‌شود. هم‌اكنون نمايشگاهي گروهي از نقاشي‌هاي 9 تن از دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاه الزهرا در اين گالري برپاست كه تا پنج‌شنبه 21 مرداد ادامه دارد. پس از آن نمايشگاه عكس‌هاي مليكا آقاخاني در روز جمعه 22 مرداد از ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه به مدت يك هفته از ساعت 16 تا 20 براي بازديد علاقمندان برپا خواهد بود.

گالري شيث در چهار راه ولي‌عصر(عج)، ضلع جنوبي پارک دانشجو، کوچه شيرزاد شرقي، پلاک 10 واقع است.

همچنين در گالري «آن» هم‌اكنون نمايشگاهي با عنوان «بوم‌هاي مچاله» از شقايق عربي برپاست كه تا 26 مرداد ادامه دارد. ساعات بازديد در روزهاي عادي 11 تا 20 و در ماه مبارك رمضان، 13 تا 21 است. پس از پايان نمايشگاه «بوم‌هاي مچاله»، نمايشگاهي يك هفته‌اي از عكس‌هاي اميرحسين حشمتي با عنوان «طبيعت در رقص» از جمعه 29 مرداد افتتاح مي‌شود و تا چهارشنبه سوم شهريور ادامه خواهد داشت. گالري «آن» در ميدان ونک، خيابان سئول، شماره 40 واقع است.

نمايشگاه «جلوه‌هايي از هنر معاصر جهان» با آثاري از مجموعه خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصرتهران از روز 23 خردادماه در گالري‌هاي موزه هنرهاي معاصرتهران افتتاح شده و تا پايان شهريورماه ادامه دارد. در اين نمايشگاه 24 پرتره به همراه بيوگرافي هنرمندان معاصر جهان كه آثار آن‌ها در گنجينه و در اين نمايشگاه به نمايش درآمده است به همراه 120 اثر از آثار گنجينه خارجي موزه در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است. در همين راستا و همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان از روز 21 مردادماه ساعت بازديد از نمايشگاه «جلوه‌هايي از هنر معاصر جهان» ‌همه روزه به جز جمعه‌ها و ايام تعطيل از ساعت 10 تا 18 است.

در اين نمايشگاه كه 33 اثر از اين آثار براي اولين بار در معرض ديد قرار گرفته است آثار هنرمنداني همچون كامي پيسارو، پل گوگن، ژرژ روئو، ژرژ براك، پابلو پيكاسو، ژوزف فرنان هنري لژه، اومبرتو بوچوني، رنه مگريت، خوان ميرو، آلبرتو جاكومتي، جكسون پولاك، مارك روتكو و ويكتور وازارلي به نمايش درآمده است.

در نگارخانه هنر ايران نيز از دوشنبه 18 مرداد، نقاشي‌هاي مريم حامد‌اسماعيلي به‌نمايش درآمده است. اين نمايشگاه تا اول شهريور، همه روزه از ساعت 9:30 تا 19:30 در نگارخانه هنر ايران واقع در چهارراه كالج، ‌بلوار استاد شهريار،‌ ضلع غربي تالار وحدت، خيابان خارك، شماره 19 برپاست.

همچنين در گالري هما نمايشگاه گروهي نقاشي «دختران امروز» از جمعه 15 مرداد افتتاح شده است. اين نمايشگاه متشكل از آثار نقاشي 9 نقاش زن است كه با موضوعي واحد آثارشان را در يك گالري به نمايش گذاشته‌اند. اين زنان نقاش كه عبارتند از بهرو باقري، لادن بروجردي، مرضيه باقري، آلا دهقان، آهو حامدي، زهرا حسيني، گلنار طبيب‌زاده، ساغر دئيري و شيرين لک اسماعيل، هر يك نگاهي شخصي به «دختران امروز» و جايگاه زن ايراني در جامعه دارند. اين نمايشگاه تا 26 مرداد ادامه خواهد داشت و گالري هما براي بازديد از آن، همه روزه از ساعت 10 تا 13 و 16 تا 20 و جمعه‌ها و روزهاي تعطيل از ساعت 16 تا 20 پذيراي علاقمندان است.



گالري هما در خيابان وليعصر، بين خيابان ظفر و نيايش، کوچه بابک بهرامي، شماره 58 واقع است.

همچنين نمايشگاه «100 اثر 100 هنرمند» در گالري گلستان، جمعه هشتم مرداد با ارائه دو اثر تازه از سهراب سپهري و عباس كيارستمي و آثار 191 هنرمند ديگر، افتتاح شد. اين هجدهمين سال است كه گالري گلستان چنين نمايشگاهي را برگزار مي‌كند.

در اين نمايشگاه كه به مدت يك‌ماه ادامه دارد، آثاري از هنرمنداني چون احمد اسفندياري، محمد احصايي، فرح اصولي، ثميلا اميرابراهيمي، سيمين اكرامي، محمدعلي ترقي‌جاه، ژازه طباطبايي، فرامرز پيل‌آرام، صادق تبريزي، محمد ابراهيم جعفري، ابراهيم حقيقي، ايران درودي، بهرام دبيري، مصطفي دره‌باغي، جعفر روح‌بخش، ايرج زند، گيزلا سينايي، مريم سالور، سهراب سپهري، منوچهر شيباني، رزيتا شرف‌جهان، جلال شباهنگي، منوچهر صفرزاده، علي‌اكبر صادقي، سميرا عليخان‌زاده، فريده لاشايي، حسين محجوبي، مش اسماعيل، بهمن نيكو، پرويز معزز، هومن نصيري، سوسن هاشميان ، فرزاد هدايت و ياسمن سينايي به‌نمايش گذاشته شده است.



گالري گلستان در خيابان دروس خيابان كماسايي پلاک 34 واقع است.

نمايشگاه پرويز كلانتري در گالري ساربان نيز تا پنج‌شنبه 21 مرداد تمديد شد. اين نمايشگاه شامل 21 ‌اثر نقاشي از دوره‌هاي مختلف پرويز کلانتري در كنار شش تا هشت اثر جديد است.

بخشي از اين آثار با عنوان «خط و ربط»، آثاري ميني‌ماليستي هستند و در آن‌ها فقط و فقط يك خط ساده روي بوم كاه‌گل رسم شده است. اين خط، طرحي ساده شده از يك چشم‌انداز ايراني بر خشت خام را نشان مي‌دهد.



بخشي ديگر از اين آثار، رنگ نگين فيروزه را كه لعاب كاشي‌هاي ايراني است، روي خشت خام توصيف مي‌كند. اين مجموعه نيز با عنوان «خشت و كاشي» معرفي شده است. آثار ديگري نيز در اين ميان هستند كه كلانتري در آن‌ها به ساختارشكني در نقاشي پرداخته‌ است و عمدتا كاه‌گلي هستند. يك نمونه از مجموعه «همراه با عشاير» نيز در اين نمايشگاه، نشانه‌اي از دوره‌اي ديگر از آثار كلانتري است. همچنين تعدادي از مجموعه «سقاخانه»، به همين منظور در ميان ديگر آثار وي به نمايش درآمده است.

گالري ساربان در خيابان دكتر بهشتي، خيابان صابونچي، كوچه مهماندوست، پلاك 8 واقع است و همه‌روزه جز ايام تعطيل از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدكنندگان خواهد بود.


همچنين نمايشگاهي از آثار نقاشي «عبدالناصر فتي سلمان» هنرمند مسلمان فرانسوي با عنوان «بقايا و تازه‌ها» نيز از 26 تير در نگارخانه سينما آزادي برپاست و تا 25 مرداد به کار خود ادامه خواهد داد.

نگارخانه سينما آزادي در طبقه هشتم اين مجتمع فرهنگي و هنري، به نشاني خيابان شهيد بهشتي، نبش خيابان خالد اسلامبولي (وزرا) واقع است.

نظر شما