شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۴
کد خبر: ۲۵۵۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۶
رئيس سازمان مديريت بحران کشور خواستار الگو‌برداري ادارات کل مديريت بحران استانداري‌هاي سراسر کشور از تجربه شهرداري‌ تهران در ساخت و راه اندازي اتاق مديريت بحران و اجراي مانور‌هاي آمادگي به صورت مستمر و دوره‌اي توسط کارکنان در تمامي ساختمان‌هاي دولتي شد.

به گزارش«شهر» به نقل از روابط عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، حسين باقري معاون وزير کشور و رئيس سازمان مديريت بحران کشور در جريان بازديد مديران کل مديريت بحران استانداري‌هاي سراسر کشور از مرکز فرماندهي و ستاد مديريت بحران شهر تهران به کارکرد‌هاي ملي و فراملي شهر تهران و ضرورت سرمايه‌گذاري در تبديل اين شهر به شهري مقاوم و ايمن اشاره کرد و گفت: مديريت بحران فعاليتي، اجرايي،خدماتي ، بشردوستانه،خيرخواهانه و داراي ابعاد جهاني است که نبايد تحت تاثير مسائل حاشيه‌اي قرار بگيرد.

 

وي افزود: ساختار و چيدمان اتاق مديريت بحران تهران بايد الگويي براي احداث اتاق مديريت بحران شهر‌هاي کشور باشد و همکاري‌ها در اين حوزه بايد افزايش يابد.

 

رئيس سازمان مديريت بحران کشور افزود: 80 درصد تلفات و خسارات حوادث و سوانح غير مترقبه کشور مربوط به زلزله است اما متاسفانه کمتر به اين موضوع توجه مي‌شود.

 

وي با اشاره به در پيش بودن مانور سالانه 8 آذر (زنگ زلزله در مدارس) گفت: امسال اين مانور به صورت گسترده‌تر علاوه بر مدارس در بخش‌هاي ديگر از جمله کارخانه‌ها، ساختمان‌هاي دولتي ، شهرداري‌ها و محلات شهري اجرا مي‌شود.

باقري توجه به ايمني و اجراي مانور در ادارات و ساختمان‌هاي دولتي را ضروري خواند و گفت: مانور‌هاي آمادگي و مقابله بايد به صورت مرتب و دوره‌اي و بر اساس سناريو‌هاي طراحي شده در تمامي ساختمان‌هاي دولتي برگزار و نقاط ضعف بر طرف شود.

 

وي نقش مردم در امداد و نجات را با اهميت خواند و با اشاره به طرح ايجاد گروه‌هاي مردمي داوطلب واکنش اضطراري محله (دوام) از سوي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت: اجراي مانور‌هاي مردمي در محلات و پرداختن مديران ساختمان در مجتمع‌هاي مسکوني بالاي سه طبقه به موضوع آمادگي و ايمني بايد بر اساس دستورالعمل کارآمد مورد توجه قرار بگيرد.

 

وي با اشاره به تجربه ارزشمند زلزله اخير هائيتي و زلزله ون‌چوآن چين به ويژه در حوزه امداد و نجات گفت: اين تجربه نشان داد وجود درمانگاه‌هاي محلي و کانکس‌هاي امداد و نجات محله بسيار مهم است بنابراين بودجه هلال احمر در حوزه ايجاد کانکس‌هاي محلي مي‌تواند در اختيار سازمان مديريت بحران شهر تهران در اجراي طرح دوام قرار گيرد.

 

باقري سرمايه‌گذاري در حوزه پيشگيري و کاهش خطر‌پذيري را ضروري خواند و گفت: 45 درصد اعتبارات بايد در حوزه پيشگيري، 10 درصد آمادگي،15 درصد مقابله و 30 درصد بازسازي هزينه شود تا با کاهش خسارات و تلفات هزينه بازسازي بتدريج کاهش يابد.

 

دراين نشست همچنين «عزيزالله رجب‌زاده» رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در سخناني مسئوليت مديريت بحران را با توجه به آنکه با جان انسان‌ها سر و کار دارد بسيار خطير خواند و گفت : نبايد منتظر ماند تا حادثه رخ دهد و آنگاه به ياري يکديگر بياييم بلکه مطلوب، همکاري، انتقال تجارب و تبادل امکانات علمي و فني در مقاطع پيش از رويارويي با سوانح است.

 

وي تاکيد کرد: امروز زمان همکاري و تبادل تجربيات و بهره‌گيري از توانمندي‌هاي متقابل است نه روز وقوع حادثه.

 

وي افزود: مديريت بحران در شهر تهران نيازمند همکاري تمامي سازمان‌ها و نهاد‌ها و نيز جلب مشارکت مردم از طريق آموزش براي خودامدادي و دگرامدادي است.

 

در اين نشست همچنين معاونان تخصصي سازمان به تشريح گزارش عملکرد و برنامه‌هاي در دست اجرا پرداختند و گزارش اقدامات انسان‌دوستانه ايران در سيل پاکستان براي حاضران ارائه شد.

نظر شما