شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۲
کد خبر: ۲۵۹۱۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹
نايب رييس انجمن ام اس با بيان اينكه اين بيماري در ايران رو به افزايش است، گفت:‌ متوسط سن مبتلايان به ام اس در ايران كاهش پيدا كرده است و علاوه بر آن كودكان بيشتري مشاهده شده‌اند كه مبتلا به اين بيماري هستند.

به گزارش "شهر"،‌ دكتر محمد علي صحراييان در هفتمين كنگره بين المللي ام اس اظهاركرد:‌ در حال انجام پروژه‌اي تحقيقاتي درباره استفاده از سلول‌هاي بنيادين در ام اس هستيم كه از پروژه‌هاي تحقيقاتي بزرگ كشور است؛ البته در سال گذشته توانستيم ايپدميولوژي ام اس را در تهران مشخص كنيم كه نتايج اين پژوهش تا دو ماه آينده چاپ مي‌شود. براساس يافته‌هاي اين تحقيق حدود 52 نفر از هر 100 هزار نفر مبتلا به ام اس هستند كه اين آمار به تعداد مبتلايان به ام اس در كشورهاي اروپايي نزديك است.

 

وي با بيان اينكه شرايط ايران به گونه‌اي است كه فرصتي طلايي براي پژوهشگران به منظور بررسي بيماري ام اس فراهم مي‌كند، ادامه داد: در ايران قوميت‌هاي مختلف زندگي مي‌كنند كه مي‌توان آنها را از نظر ژنتيك بررسي كرد.علاوه بر آن ايران موقعيت جغرافيايي بسيار متنوعي دارد به گونه‌اي كه در استاني خشك مانند كرمان تعداد مبتلايان به ام اس در حال افزايش است و از سوي ديگر پژوهشگران و متخصصان با استعدادي در ايران فعاليت مي‌كنند كه با وجود امكانات كم، مقالات خود را به چاپ مي‌رسانند.

 

نايب رييس انجمن ام اس با اشاره به داروهاي مبتلايان به ام اس اظهاركرد: طي سه سال گذشته داروهاي مختلفي براي كنترل اين بيماري در مجامع بين المللي به ثبت رسيده است؛ اما به دليل ثبت نشدن و زير پوشش بيمه قرار نگرفتن اين داروها نتوانسته‌ايم در ايران از آنها استفاده كنيم البته يك نوع داروي خوراكي در ايران به ثبت رسيده است كه اميدواريم بتوانيم در اين زمينه فعاليت بيشتري داشته باشيم.

 

صحراييان درباره فعاليت‌هاي انجمن ام اس گفت:‌ با بدتر شدن شرايط اقتصادي و افزايش بار درماني، وظيفه اين انجمن افزايش يافته است و در اين شرايط برخي خيرين نيز نمي‌توانند مانند گذشته از بيماران حمايت كنند، اين در حاليست كه تعداد مراجعان افزايش يافته است.

نظر شما