جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۸
کد خبر: ۲۶۴۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۴
بهمن دري رييس ستاد برگزاري هفته کتاب در سراسر کشور با اشاره به برگزاري زود هنگام هفته کتاب در کشور اضافه کرد: در حقيقت بهار کتاب با افتتا حيه نمايشگاه استاني کتاب در شيراز آغاز شده است.

به گزارش شهر، بهمن دري با اشاره براينکه هفته کتاب تنها در تهران برگزار نمي شود گفت: يکي از اهداف کلان برنامه ريزي شده در ستاد، تمرکزدايي و انجام برنامه هاي متنوع به مناسبت اين هفته در استانها و شهرستانهاي سراسر کشور است.

 

رييس ستاد برگزاري هفته کتاب با اشاره به برنامه هاي استاني به مناسبت اين هفته ،خاطر نشان کرد:امسال براي اولين بار است که با اين گستردگي در استانها جشن کتاب برگزار مي کنيم.


وي اضافه کرد : همزمان با تهران در 32 استان کشور با تشکيل ستاد هاي هفته کتاب برنامه هاي مختلفي از جمله تقدير از پديدآورندگان وفعالان حوزه نشر و فرهنگ، برپايي نمايشگاه هاي کتاب در استانها ، راه اندازي وگشايش کتابخانه، برپايي نشست هاي ادبي و فرهنگي و هنري و علمي و اهداي کتاب به مراکز مختلف برنامه ريزي شد ه است.


معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام اين خبر که بيش از 2هزار برنامه متنوع براي استانها پيش بيني کرده ايم که از جمله آنها برگزاري نمايشگاههاي کتاب در تمامي استهانهاي کشور است ،گفت: همچنين به مناسبت اين هفته در استانهاي ايلام اصفهان اردبيل ، آذربايجان غربي و شرقي ،بوشهر چهار محال بختياري خوزستان زنجان ،سمنان و خراسان رضوي فارس و قزوين از نويسندگان و ناشران فعال طي مراسمي تجليل خواهد شود.


وي همچنين با اشاره به مهمترين برنامه هاي استان سيتان و بلوچستان در اين ايام گفت : افتتاح نمايشگاه كتاب در 7 زندان ،افتتاح كتابخانه باز بيمارستان پيامبر اعظم و برگزاري نمايشگاه تازه هاي كتاب در جهاد دانشگاهي اين استان از مهمترين برنامه ها به شمار مي‌رود.


رييس ستاد برگزاري هجدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران برگزاري 700 نمايشگاه كتاب در سطح مدارس قزوين تجليل از ناشران مولفين و ناشران كتاب در حوزه دفاع مقدس واهداء كتب به كتابخانه ها قزوين ، ديدار فعالان عرصه كتاب و كتابخواني در قم با چند تن از آيات عظام و برگزاري همايش علمي كتابداري با عنوان نقش كتابداري در توسعه فرهنگي از مهمترين برنامه هاي دو استانهاي قزوين، قم دانست و اضافه کرد البته در اين دواستان ده ها برنامه ديگر نيز پيش بيني شده است .


وي با اشاره به برپائي هفتمين نمايشگاه بزرگ كتاب ناشران ايران در استان کرمان شمالي گفت : اهداء كتاب به ادارات، كتابخانه هاي عمومي، كانونهاي فرهنگي هنري مساجد و برگزاري مسابقات كتابخواني در شهرستانها برپايي نمايشگاه هاي كتاب در مساجد، افتتاح نمايشگاه كتاب در كليه زندانهاازمهمترين برنامه هاي اين استان در هفته کتاب است.


 

شهرام اقبال زاده :طرح کتاب به هر بهانه اي فرخنده است

معتقدم طرح موضوع کتاب به هر بهانه اي فعاليتي فرخنده است و چنانچه فعاليت هايي چون هفته کتاب،نمايشگاه کتاب تهران و ديگر مناسبت هاي مرتبط با موضوع کتاب با اهداف مشترک و زنجيروار برنامه ريزي شود قطعا تاثير بيشتري در فرهنگ کتابخواني جامعه خواهند گذاشت


وي اضافه کرد: تجهيز کتابخانه موضوع مهم ديگري است که در مناسبت هايي چون هفته کتاب بايد جدي تر دنبال شود.


به گفته اقبال زاده هم اکنون کتابخانه ها کمتر به کتاب هاي جديد تجهيز مي شوند و بايد براي اين موضوع فکري اساسي انديشيده شود.



 

کاشفي‌خوانساري :مشارکت‌هاي مردمي موجب ارتقاي سطح کيفي هفته کتاب مي‌شود

اين نويسنده کودک و نوجوان ، گفت: مشارکت مردمي و مشاركت گسترده همه نهادهاي و اقشار جامعه براي برگزاري مطلوب هفته كتاب با هدف افزايش سرانه مطالعه موثر است.


وي معتقد است : در حال حاضر اين اتفاق به شكل خوبي روي مي دهد و ستاد برگزاري هفته کتاب طي فراخوان از طرح هاي پيشنهادي مردمي استقبال مي کند.


کاشفي ادامه داد:«در صورتي که قشر وسيعي از مردم و شهروندان را درگير اين موضوع کنيم، تاثيرات مثبت و غير قابل انکار برنامه هاي جاري هفته کتاب بيشتر روشن مي شود ومي‌توانيم قشر گسترده تري از مردم را وادار به مشارکت و فکر کردن در مورد کتاب بکنيم.



فتح الله بي نياز :در عرصه فرهنگ و هنر بايد سرمايه گذاري کلان داشته باشيم

اين نويسنده و منتقد ادبي معتقد است : رسانه ها درهدايت ذهن ها به سمت کتاب و کتاب خواني نقش موثري دارند.


بي نياز با بيان اين مطلب گفت: براي آن که در مناسبت هايي مثل هفته کتاب و يا برگزاري نمايشگاه هاي کتاب به نتيجه مطلوب و ايده آل برسيم نيازمند برنامه ريزي بلند مدت و مستمر در رسانه هاي ديداري وشنيداري براي معرفي کتاب و نقد دقيق و علمي آثار مکتوب در حوزه نشر هستيم.


وي ادامه داد: فرهنگ سازي و ترويج کتاب خواني بايد از مقطع دبستان تا دانشگاه همواره وجود داشته باشد.


بي نياز افزود: ازسوي ديگر در عرصه هنر و فرهنگ بايد سرمايه گذاري‌هاي کلان داشته باشيم تا بتوان به نتايج مثبت مناسبت هايي چون هفته کتاب و کتاب خواني درآينده دلخوش بود


خورشيدفر: هفته کتاب فرصت آشنايي با نظرات علمي منتقدان منصف است

هفته کتاب مي‌تواند مجال گفتمان منصفانه و علمي ميان مسوولان و مديران اجرايي حوزه کتاب با نويسندگان و ناشران را فراهم کند.


اميرحسين خورشيدفر داستان‌نويس و روزنامه‌نگار ادبي گفت: هفته کتاب مي‌تواند فرصتي براي تعامل نويسندگان، ناشران و توليد و توزيع‌کنندگان کتاب با مديران دولتي و نهادهاي مرتبط با صنعت نشر باشد.


وي با اشاره به نشست‌ها و جلسات دوستانه چند ماه اخير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بعضي از ناشران بخش خصوصي و حتي منتقدان عملکرد اين نهاد گفت: به بهانه هفته کتاب مي توان اين نشست‌ها و گپ‌وگفت‌ها را بيش‌تر و به صورت رسمي‌تر برگزار کرد تا مسوولان حوزه نشر بيش از پيش با مشکلات کتاب و کتاب‌خواني در ايران از منظرهاي مختلف آگاه شوند.


خورشيدفر اين‌گونه نشست‌ها را اتفاق بسيار خوبي در عرصه فرهنگي کشور دانست وگفت: «هفته کتاب فرصت مناسبي است براي آن که فارغ از حساسيت‌هاي سياسي بتوان فکر کرد و با نظرها و ديدگاه‌هاي منتقدان هم آشنا شد.




كيهان بهمني :تاثير فرهنگي هفته کتاب قابل مقايسه با نمايشگاه بين‌المللي کتاب است

اين مترجم و نويسنده ، معتقد است هفته کتاب مي‌تواند همچون نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، تاثيرات مبارکي چون ايجاد گرايش به خريد کتاب و مطالعه را در مردم به دنبال داشته باشد.


بهمني گفت: هفته کتاب خاطرنشان مي‌کند که کتابي هست و بايد با آن آشتي کرد. چنانچه در اين ميان رسانه‌هاي ديداري – شنيداري نيز به ياري مسوولان اجرايي بيايند و اطلاع‌رساني کاملي انجام شود، مي‌توان اميدوار بود هفته کتاب نيز چون نمايشگاه کتاب تهران ميل به خريد کتاب و وسوسه مطالعه را در مردم افزايش دهد.


بهمني افزود: هر حرکت، حتي کوچکترين قدمي که در حوزه کتاب برداشته شود و به معرفي کتاب منجر شود يک نعمت محسوب مي‌شود و بايد به برگزارکنندگان اين دوره هفته کتاب، دست مريزاد و خسته نباشيد گفت.


وي افزود: به نظر مي‌رسد برنامه‌هاي مثبتي چون نام‌گذاري ايامي به نام هفته کتاب زماني که با اطلاع‌رساني کامل و انعکاس در فضاهاي دانشگاهي همراه شود، مي‌تواند مسوولان را به نتيجه مطلوب‌تري از اجراي اينگونه طرح‌ها برساند و از سوي ديگر امکان آشنايي افراد و دانشجويان با عناوين تازه و کتاب‌هاي خوب را نيز فراهم کند.


مرتضي اميري اسفندقه :هفته کتاب فرصتي کم‌نظير است

هفته کتاب فرصتي کم‌نظير براي فعاليت علمي و پژوهشي در حوزه کتاب است. اگر از چنين فرصت‌هايي استفاده علمي و اصولي شود، خواهيم ديد که بهترين شکل تبليغات نيز درون همين تلاش‌ها نهفته‌اند.


مرتضي اميري اسفندقه، شاعر، گفت: درهفته کتاب بيش‌ترين هم و غم مسوولان و مديران بايد پاسداشت از اهالي قلم و نويسندگان خوب باشد.


اين شاعر با بيان اين که تا کتاب خوب نداشته باشيم هفته کتاب و ديگر مناسبت‌ها با موضوع کتاب معناي واقعي خود را پيدا نمي‌کنند، گفت: به بهانه هفته کتاب مي‌توان از تبليغات حاشيه‌اي در حوزه کتاب کاست و به تحقيقات و پژوهش‌هاي بنيادي و اصولي افزود.


اسفندقه تاکيد کرد: مناسبتي چون هفته کتاب از فرصت‌هاي کم‌نظيري است که در آن مي‌توان براي نيل به اين هدف تلاش کرد. هفته کتاب زماني مناسب براي ارج نهادن به نويسندگان، ناشران برجسته و اهالي قلم و همچنين حمايت و شناسايي آثار منتخب در حوزه نشر است.



جعفر ابراهيمي :نقش اهالي راديو در هفته كتاب پررنگ است

اين شاعر، معتقد است راديو به دليل بار فرهنگي بالاتر نسبت به ساير رسانه‌ها، نزديک‌ترين رسانه به کتاب محسوب مي‌شود و به همين مناسبت، نقش اهالي در راديو در برگزاري هرچه بهتر هفته کتاب، بسيار پررنگ است.


جعفر ابراهيمي، شاعر، در گفت‌وگو  با بيان اين مطلب گفت: برخلاف تصور برخي مبني بر اين که طي سال‌هاي اخير راديو مخاطبان خود را از دست داده است، معتقدم راديو هنوز بخش عمده‌اي از مخاطبان فرهيخته را با خود همراه دارد و به همين دليل راديو بيش از ساير رسانه‌ها بايد در حوزه کتاب و کتاب‌خواني فعال باشد.


اين شاعر با اشاره به اين که کارکرد راديو نسبت به تلويزيون و ديگر رسانه‌ها نزديک‌تر به کتاب است، گفت: راديو مي‌تواند بر قوه تخيل شنونده‌ها تاثير بگذارد و آن‌ها را به فضاهاي مجازي بکشاند؛ يعني همان کاري که کتاب مي‌تواند بکند. به همين دليل در ايامي مانند هفته کتاب وظيفه اهالي راديو بيش از ساير رسانه‌ها در اطلاع‌رساني و تبليغ کتاب و برنامه‌هاي جانبي پررنگ مي‌شود.



برگزاري نمايشگاه سراسري "ايثار و شهادت" در هفته كتاب


نمايندگي‌هاي نشر شاهد در سراسر كشور، نمايشگاه‌هاي كتاب "ايثار و شهادت و دفاع‌مقدس" را همزمان با هفته كتاب، در مراكز استان‌ها و برخي شهرستان‌هاي بزرگ برگزار خواهند كرد.


به گزارش ستاد خبري هجدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران،‌ كتابفروشي‌هاي نشر شاهد مانند سال‌هاي گذشته، آثار خود را به مناسبت هفته كتاب با تخفيف ويژه عرضه مي‌كنند.


همچنين نمايندگي‌هاي اين نشر در سراسر كشور، نمايشگاه‌هاي كتاب "ايثار و شهادت و دفاع‌مقدس" را در مراكز استان‌ها و برخي شهرستان‌هاي بزرگ برپا خواهند كرد.


روز جمعه 28 آبان 89 با عنوان "كتاب، مسجد، بسيج و فرهنگ پايداري" نام‌گذاري شده و نشر شاهد به همين مناسبت، برنامه‌هاي متنوعي را به همت معاونت فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران درنظر گرفته است.


فرهنگسراي امام رضا(ع) گشايش مي‌يابد

همزمان با هجدهمين هفته كتاب جمهوري اسلامي فرهنگسرا و كتابخانه امام رضا(ع) در مشهد گشايش مي‌يابد.


به گزارش ستاد خبري هجدهمين هفته كتاب جمهوري اسلامي، اين فرهنگسرا مجهز به كتابخانه‌اي است كه پيش از اين در محدوده حرم مطهر واقع شده بود. اين کتابخانه به مکان جديد خود واقع در فرهنگسراي امام رضا(ع) در ورودي شهر سرخس منتقل شده است و همزمان با هفته كتاب جاري به بهره‌برداري مي‌رسد.


اين كتابخانه پيش از اين كاربرد كتابخانه‌هاي عمومي را داشت كه در حال حاضر به دنبال غربال‌گري در كتاب‌ها، با 20 هزار عنوان كتاب عمومي و تخصصي آغاز به كار خواهد كرد.


پيش از اين نيز کتابخانه امام رضا(ع) بيرجند در سال ???? با مجموعه‌اي نزديک به ???? نسخه کتاب و ظرفيت ??? نفر و ? نفر كارمند توسط سازمان توسعه و عمران آستان قدس رضوي در قسمتي از باغ اکبريه (مجموعه مسکوني خانواده علم) احداث شد. اين كتابخانه يکي از کتابخانه‌هاي وابسته به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي است.


کتابخانه امام رضا(ع) بيرجند در زميني به وسعت ???? متر مربع و زيربناي ??? متر مربع در دو طبقه احداث شده است. طبقه اول به بانوان و طبقه دوم به آقايان اختصاص دارد. تالار مطالعه و مخزن در هر طبقه با هم ادغام شده است و گنجايش هر تالار??? نفر است. در هر طبقه نيز يک اتاق به نمازخانه اختصاص داده شده است.


واحد اينترنت و سمعي بصري در طبقه اول قرار دارد. منابع کتابخانه نسبت به ساير کتابخانه‌هاي عمومي سطح شهر روزآمدتر و غني‌تر است، شيوه دسترسي آزاد به کتاب‌ها و واقع شدن در مسير مراکز آموزش عالي از دلايل پرمراحعه بودن اين کتابخانه است.



كتاب‌هاي شاد به كودكان بيمار اهدا مي‌شوند

همزمان با هفته كتاب، مسوولان كتابخانه سرو و جهان‌‌آرا به همراه كتابداران خود به ملاقات كودكان مي‌روند و به آنها كتاب اهدا مي‌كنند.


طرح اهداي كتاب در دو بيمارستان فوق تخصصي كودكان و امام خميني(ره) اجرا مي‌شود تا كتاب به عنوان دارويي بي‌عارضه به روند بهبودي بيماري كودكان كمك كند و بخشي از زمان استراحت آنها را با خواندن كتاب به دنياي شاد كودكي پيوند دهد.


در اين طرح كتاب‌هاي اهدايي با موضوعات مختلف انتخاب شده‌اند كه در نخستين روز از هفته كتاب در ميان تمامي كودكان بستري در بيمارستان فوق تخصصي كودكان و بخش كودك در بيمارستان امام خميني(ره) توزيع مي‌شوند.


بخش ديگري از اين برنامه اهداي كتاب به خود بيمارستان‌هاست كه طبق اين طرح بيمارستان‌ها مي‌توانند كتاب‌ها را به صورت امانت در اختيار كودكان و والدين آنها قرار دهند تا در فرصت‌هاي مختلف براي فرزندان خود كتاب بخوانند.


اين برنامه از ساعت 10 تا 12 روز 24 آبان ماه توسط مسوولان كتابخانه‌هاي سرو و شهيد جهان‌آرا در دو بيمارستان فوق تخصصي كودكان و امام خميني(ره) اجرا مي‌شود.



مرحله مقدماتي داوري نهمين جشنواره کتاب و رسانه برتر به پايان رسيد

مرحله اول يا مقدماتي نهمين جشنواره کتاب و رسانه برتر به پايان رسيد و مرحله دوم با راه يابي 164 اثر آغاز شد.


به گزارش ستاد خبري هجدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران ، بعد از اتمام مهلت ارسال آثار، 309 اثر به دبيرخانه جشنواره کتاب و رسانه برتر ارسال شد که با اتمام مرحله اول داوري، 114 اثر توانست امتياز رسيدن به مرحله دوم اين جشنواره را کسب کند .


بنا براين گزارش داورهاي اين جشنواره در سه مرحله اول(مقدماتي ) ،دوم و سوم (نهايي) صورت خواهد گرفت. اين داوري از روز 15 آبان ماه شروع شده است .


اين جشنواره به همت موسسه خانه كتاب، و همزمان با چهارمين جشنواره کتاب ورسانه ملي 30آبان ماه آخرين روز "هفته كتاب" در کتابخانه ملي برگزار مي شود.



چهارمين جشنواره کتاب و رسانه ملي 30 آبان ماه برگزار مي شود

چهارمين جشنواره کتاب و رسانه ملي همزمان با نهمين جشنواره کتاب و رسانه برتر 30آبان ماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد .


به گزارش ستاد خبري هجدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران اين جشنواره که به منظور ايجاد رقابت و انگيزه براي آثار توليد در رسانه ملي با موضوع کتاب برپا شده در دو حوزه صدا و سيما بصورت جداگانه داوري مي شود.

 

بنا بر اين گزارش تهيه کنندگي ،سردبيري، گويندگي و نويسندگي از جمله حوزه هاي داوري در بخش صدا در اين جشنواره است.


همچنين در بخش سيما نيز داوري در حوزه هاي کارگرداني و تهيه کنندگي برنامه هاي با موضوع کتاب ،مستند سازي، نمايش داستاني با محوريت کتاب صورت مي گيرد .


اين جشنواره به همت موسسه خانه كتاب، در آخرين روز "هفته كتاب" در کتابخانه ملي برگزار مي شود




عضو کميسون فرهنگي مجلس مطرح کرد:

هفته کتاب؛ بهترين فرصت براي ارتقاي محتواي کتاب

سيد احمدرضا دستغيب، عضو کميسون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ايران با توجه به اهميت محتواي توليد شده در کتاب، هفته کتاب را فرصتي مناسب براي پرداختن بيشتر به بحث محتوا و موضوعات کتاب‌ها دانست.


دستغيب به ستاد خبري هجدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران گفت: در بحث کتاب و خواندن آن چند عامل دخالت دارند؛ اما بحث محتوا و موضوع کتاب از مهم‌ترين عوامل دخيل در بالابردن سرانه مطالعه کشوراست. چراکه اگر محتواي کتاب‌ها مطلوب و متناسب با شرايط جامعه توليد شده باشد مردم نيز نسبت به مطالعه تشويق مي‌شوند.


وي در ادامه افزود: خوشبختانه تا به حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نظارت خوبي بر محتواي کتاب‌ها داشته است که اگر اين نظارت با نوعي نوآوري همراه شود و ارشاد از آثاري که داراي نوآوري و حرف تازه‌اي هستند حمايت بيشتري کند در وضعيت کتاب‌خواني به اوضاع مطلوبي خواهيم رسيد.


دستغيب در رابطه با برنامه‌هاي هفته کتاب گفت: تجليل از مولفان و ناشراني که در بالا بردن فرهنگ عمومي نقش دارند، اتخاذ تدابير لازم براي دسترسي بيش‌تر جامعه به کتاب و تجهيز کتابخانه‌هاي عمومي از جمله اقداماتي است که در اين هفته مي‌توان انجام داد.


عضو کميسون فرهنگي مجلس در پايان گفت: مجلس در حوزه کتاب و کتاب‌خواني به وظيفه خود که تغيير ساختارهاي کلي، پرهيز از نگاه تقليل‌گرا، روزمره و سطحي‌نگر است به نحو احسن عمل مي کند. 



به مناسبت هفته كتاب

كتابخانه‌هاي كانون‌ بسيج جوانان تجهيز مي‌شوند

سازمان بسيج مستضعفان، كتابخانه‌هاي مستقر در كانون‌هاي بسيج جوانان سراسر كشور را با امكانات و همچنين آثار موردنياز مخاطبان، تجهيز خواهد كرد. اين اقدام، به مناسبت هفته كتاب صورت مي‌گيرد.


خريد و توزيع كتاب‌هاي اعتقادي، سياسي، ادبي،اجتماعي و هنري توسط سازمان بسيج مستضعفان، ويژه كتابخانه‌هاي 200 كانون‌ بسيج جوانان در دستور کار اين سازمان قرار گرفته است.


اين كانون‌ها، عمده اقدامات فرهنگي بسيج مانند برگزاري كلاس‌هاي ورزشي و آموزش قرآن را برعهده دارند و زيرنظر سازمان بسيج مستضعفان فعاليت مي‌كنند.


برپايي "هزار نمايشگاه كتاب دفاع‌مقدس و بسيج در هزار نقطه كشور" نيز از ديگر برنامه‌هاي سازمان بسيج مستضعفان در هفته كتاب است.


هجدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران 23 تا 30 آبان‌ماه سال‌جاري در سراسر كشور برگزار مي‌شود.

نظر شما