شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۳
کد خبر: ۲۶۵۶۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۱
شهردار تهران در افتتاحيه هشتمين نمايشگاه كتاب «ياد يار مهربان» گفت: شهرداري تهران در كنار مسائل عمراني ساخت و ساز، به مسائل فرهنگي و اجتماعي اهميت فراواني مي‌دهد و همواره براي مسائل فرهنگي، برنامه‌هاي اجرايي متعددي داشته است.

به گزارش خبرنگار شهر،‌ «محمدباقر قاليباف» شهردار تهران در اين مراسم گفت: در جامعه كنوني دغدغه‌هاي متفاوتي در زمينه كتاب وجود دارد كه بايد به همه ابعاد آن توجه كنيم به ويژه اينكه در نظام اسلامي و ولايي كه هستيم اگر توجه به اين مقوله نكنيم فرصت‌ها را از دست داده‌ايم.


قاليباف اظهار داشت: در نظام اسلامي بر اين باوريم كه در مقابل دين و تربيت مردم مسووليت داريم، لذا در كنار خدمات عمراني و خدماتي كه در شهر انجام مي‌شود دغدغه‌هاي فرهنگي هنري و حتي ورزشي نيز در ذهنمان است.


شهردار تهران با بيان اينكه به خاطر رعايت مسايل اخلاقي در دبيرستان‌هاي دخترانه شهر تهران سيستم‌ها و تجهيزات ورزشي نصب مي‌كنيم، ادامه داد: تجهيز كتابخانه‌هاي كلاسي مدارس ابتدايي را نيز در دستور كار خود قرار داده‌ايم.


همچنين هم‌اكنون قريب به سه ميليون مترمكعب زمين را به ساخت مراكز فرهنگي ـ مذهبي اختصاص داده‌ايم كه در مراحل مختلف ساخت هستند و تا سال 1392 به بهره‌برداري مي‌رسند.


قاليباف بر اهميت و توجه اهالي قلم و نويسندگان به موضوع هشت سال حماسه‌ دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: باغ‌موزه دفاع مقدس بزرگترين گنجينه‌ ذخاير دفاع مقدس است كه با ساخت آن توسط شهرداري تهران، نويسندگان و مسوولان فرهنگي كشور مي‌توانند بدون هيچگونه محدوديتي به همه موضوعات آن دسترسي يابند و از آن بهره‌مند شوند.


«سيدمحمد حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تشكر از شهرداري تهران براي اهتمام به مسايل فرهنگي و ضمن تاكيد بر برپايي نمايشگاه «ياد يار مهربان» در تمام مراكز استان‌هاي كشور، گفت: ميزان مشاركت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي 50 درصد است ولي شهرداري‌ها مي‌توانند با همكاري ديگر منابع استان‌ها اين نمايشگاه را در ديگر استان‌هاي كشور نيز برگزار كنند.


وي با بيان اينكه كتاب پشتوانه تمدن و فرهنگ جامعه است،‌افزود: در حال حاضر رسانه‌هاي مختلفي مشغول فعاليت هستند ولي رسانه كتاب پشتوانه غني براي تمامي رسانه‌ها است. هم‌اكنون در خيلي‌ جاها با كمبود كتاب مواجهيم و امروز بايد بيش از گذشته به كتاب توجه كرد.


حسيني ضمن اعلام آمادگي براي هرگونه همكاري با وزارت آموزش و پرورش و مراكز فرهنگي شهر تهران، اظهار داشت: اگر بتوانيم دانش‌آموزان را از ابتدا با كتاب مانوس كنيم شاهد نسلي خواهيم بود كه در آينده كارهاي بزرگي انجام مي‌دهند.


در ادامه اين مراسم، «حميد حاجي‌بابايي» وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه نظام تعليم و تربيت با حدود 13 ميليون دانش‌آموز‍ و 900 هزار نيروي فرهنگي مهم‌ترين و تاثيرگذارترين نهاد فرهنگي كشور محسوب مي‌شود، گفت: آموزش و پرورش به تنهايي از عهده اين مسووليت خطير برنمي‌آيد و عزم ملي را مي‌طلبد.


وي افزود: در حال حاضر حدود 70 هزار مركز آموزشي به نام مدرسه در كشور داريم كه قصد داريم در طي دوسال اين تعداد را به شبكه ICP‌ وصل كنيم. همچنين بايد به يك جمع‌بندي برسيم تا در تمامي مدارس يك كتابخانه كلاسي داشته باشيم و دانش‌آموزان را بويژه از اول تا پنجم ابتدايي با كتاب آشنا كنيم اگر در اين سال‌ها با كتاب آشنا شوند تا دانشگاه با كتاب باقي مي‌مانند لذا تاكنون از مجموع 260 هزار مدرسه ابتدايي، 120 هزار مدرسه به كتابخانه كلاسي مجهز شده‌اند.


حاجي بابايي از برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي تجهيز 20هزار كلاس درس به كتابخانه كلاسي خبر داد و افزود: اميدوارم تا پايان خردادماه كل كلاس‌هاي ابتدايي شهر تهران را از نظر كتابخانه‌هاي كلاسي مجهز كنيم.


وزير آموزش و پرورش از افتتاح 40 هزار نمايشگاه كتاب در 40 هزار مدرسه كشور از روز دوشنبه خبر داد و اظهار داشت: در نظر داريم نمازخانه و كتابخانه تا سه‌ سال آينده در مدارس بسازيم كه بضاعت ما در اين امر كافي نيست و به همكاري نهادها و دستگاه‌هاي فرهنگي نيازمنديم.


در ادامه «امير مسعود شهرام‌نيا» مديرعامل موسسه نشر شهر، گفت: اين نمايشگاه با مشاركت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعتباري معادل 25 ميليارد ريال براي اهدا كتاب به چهار گروه هدف مدارس شهر تهران (6 هزار مدرسه)، حوزه‌هاي علميه (82 حوزه)، خوابگاه‌هاي دانشجويي (60 خوابگاه) و 230 كتابخانه‌ عمومي شهر تهران برگزار مي‌‌شود.


وي افزود: نمايشگاه كتاب امسال به شكل گسترده پذيراي عموم مردم است و كتاب‌ها با 25 درصد تخفيف به شهروندان عرضه مي‌شود ضمن اينكه به گروه‌هاي هدف اين تخفيف به 30 درصد افزايش مي‌يابد.


شهرام‌نيا تصريح كرد: در نمايشگاه امسال بيش از 500 ناشر حضور دارند و بيش از 18 هزار عنوان كتاب نيز عرضه مي‌شود. همچنين برگزاري غرفه‌هاي 50 شركت عرضه‌كننده محصولات مرتبط با مدارس و نيز غرفه معرفي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به همراه محصولات فرهنگي كه در سازمان توليد شده است از بخش‌هاي حاشيه‌اي اين نمايشگاه محسوب مي‌شود.


هشتمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» روز گذشته با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير آموزش و پرورش، شهردار تهران و رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در بوستان گفت و گو آغاز به كار كرد.



نظر شما