شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۱
کد خبر: ۲۸۰۹۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
فاجعه زيست محيطي در جنگل‌هاي هيرکاني
در حاليكه آتش سوزيهاي پي در پي در جنگلهاي شمالي ايران همچنان ادامه دارد، اين بار نوبت جنگل بي نظير «ابر» است که از ديروز در آتش مي‌سوزد.

طاهري دبير ستاد حوادث غير مترقبه استان سمنان در گفتگو باخبرنگار محيط زيست شهر با اشاره به صعب العبور بودن مکان آتش سوزي گفت: آتش سوزي در ارتفاعات و شيب زياد است که دسترسي را به آن مشکل کرده است.

 

او با تاکيد به اينکه از جاده تا محل آتش سوزي حدود دو ساعت بايد از داخل جنگل پياده گذشت، گفت: در حال حاضر يك بالگرد از منابع طبيعي خراسان براي اطفاء حريق به منطقه اعزام شده است و حدود 500 نفر از نيروهاي مردمي ، هلال احمر و منابع طبيعي به همراه ارتش هم اکنون در منطقه حضور دارند و آتش تحت کنترل است.

 

 به گفته طاهري در حال حاضر دور تا دور آتش گرفته شده و از پيشروي آن جلوگيري کرده ايم و چنانچه وضعيت جوي در ساعات آينده مانند هم اكنون پايدار باشد و بادي نوزد و همچنين طبق پيش بيني سازمان هواشناسي فردا بارندگي داشته باشيم به زودي اين آتش سوزي به طور كامل مهار مي شود.

 

 

او با اشاره به اينکه در نزديکي آتش سوزي روستايي هم قرار دارد، گفت: از آنجايي که معاش روستاييان وابسته به جنگل است آنها بسيار مراقب هستند تا جنگل آتش نگيرد.

 

او به حضور نيروهاي ارتشي و مردمي اشاره کرد و گفت: همدلي و همکاري خوبي بين نهادهاي مختلف براي خاموش کردن آتش وجود دارد.

 

به گفته طاهري آتش سوزي در کف جنگل وسيع است و برگهاي ريخته شده و درختان خشك در حال سوختن است ولي آسيب وارد شده به درختان سبز تنها يك تا دو درصد است و آتش سوزي سطحي حدود 30 هكتار برآورد شده است.

او در پاسخ به اينكه بالگردي در استان سمنان براي مهار اين آتش سوزي اختصاص داده نشده گفت: در استان يك بالگرد امداد و نجات براي امداد جاده اي وجود دارد كه به دليل اينكه به تجهيزات اطفاء حريق مجهز نيست به منطقه اعزام نشده است.

 

جنگل «ابر» از قديمي‌ترين و زيباترين جنگلهاي ايران است که با گونه‌هاي گياهي و جانوري نادر، يکي از منحصر به فردترين زيست‌بوم‌هاي ايران محسوب مي‌شود. اين جنگل در حدود 50کيلومتري شمال شرق شهر شاهرود در استان سمنان و در مسير جاده شاهرود به آزادشهر و در استان گلستان در کنار روستاي ابر قرار دارد.

 

به دليل اين که در اغلب مواقع فضاي اين جنگل را اقيانوسي از ابر فراگرفته به اين نام مشهور است. در اين جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزديکند که به‌نظر مي‌رسد جنگل بر روي ابرها سوار است و مي‌توان در ميان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسياري از گردشگران يکي از زيباترين چشم‌اندازهاي طبيعت ايران محسوب مي‌شود.

نظر شما