دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۸
کد خبر: ۲۸۱۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۰
رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت درباره بكارگيري هواپيماهاي آب‌پاش براي كاهش آلودگي هواي پايتخت تصريح كرد: اين اقدام به هيچ‌وجه كارشناسي و قابل‌قبول نيست چراکه علم، تجربه و محاسبات، استفاده از اين روش را حمايت نمي‌كند.

دكتر كاظم ندافي در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر" در اين باره تأكيد كرد: بر اين اساس از نظر وزارت بهداشت، بكارگيري هواپيماهاي آب‌پاش به منظور كاهش آلودگي هواي پايتخت به هيچ‌وجه مورد تأييد نيست و نمي‌تواند به كاهش آلاينده‌ها كمك كند.

 

وي در پاسخ به اين پرسش كه "آيا استفاده از هواپيماهاي آب‌پاش با توجه به وضعيت آلودگي هوا منجر به اسيدي شدن هوا و نتيجه معكوس نمي‌شود؟"، اذعان كرد: تأثير اين اقدام آنقدر محدود است كه نه در كاهش آلاينده‌ها مؤثر است و نه بدتر كردن وضعيت آلودگي! و اقدامي كاملا غيركارشناسي است.

 

ندافي در پاسخ به پرسش ديگر مبني بر اين كه "با توجه به اين وزارت بهداشت مسوول سلامت شهروندان است، چرا نظرياتش در جلسات كميته اضطرار آلودگي هوا بيشتر مورد توجه قرار نمي‌گيرد؟"، تأكيد كرد: در كميته اضطرار سازمان‌هاي مختلفي از جمله محيط زيست، شهرداري، استانداري، هواشناسي، صنايع و ... عضو هستند كه در اين ميان، وزارت بهداشت هم همچون سايرين تنها حق يك رأي دارد.

 

وي گفت: بر اين اساس انتظار نداريم كه رأي و نظر ما مبنا و اساس قرار گيرد و اعلام شود، اما از لحاظ علمي به تحليل‌هاي خود اطمينان كامل داريم و با توجه به جايگاهي كه وزارت بهداشت در بحث سلامت شهروندان دارد، معتقديم بهتر است براي تصميمات و نظرات ما احترام و توجه بيشتري قائل شوند‌، در حالي كه در حال حاضر رأي‌گيري در روندي كاملا اداري و دموكرات انجام مي‌شود.

 

رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت همچنين خاطرنشان كرد: تنها سازماني كه در حال حاضر گزارش‌هاي مستند، علمي و متقن درباره آلودگي هوا دارد، وزارت بهداشت است و در هر جلسه كميته اضطرار با يك گزارش مستند شركت مي‌كنيم كه اگر جلسه با رياست استاندار برگزار شود، تقديم وي و در غير اين صورت در اختيار معاون سازمان محيط زيست قرار مي‌دهيم.

 

وي گفت: بر اين اساس در اين كه وزارت بهداشت در مستندسازي و اطلاعات علمي مربوط به آلودگي هوا به روز بوده و مبناي كارش علمي است، ترديدي وجود ندارد.

 

ندافي به آخرين گزارش ساعت 8 صبح امروز مركز هماهنگي اطلاع‌رساني آلودگي هوا اشاره كرد و گفت: طبق اين گزارش، شاخص استاندارد منوكسيدكرين به عنوان يكي از آلاينده‌هاي معيار به حداكثر 133 كاهش پيدا كرده، در حالي كه روز گذشته تقريبا 233 بوده و به اين ترتيب غلظتش خيلي كم شده است.

 

به گفته وي، در رابطه با آلاينده ذرات معلق کمتز از  5/2 نيز شاخص امروز 176 اعلام شده كه نسبت به روز گذشته يك درجه كاهش داشته و بر اين اساس وضعيت آلودگي هوا طي امروز "ناسالم" است، در حالي كه روز گذشته "بسيار ناسالم" گزارش شد.

بنابر اين گزارش پرواز آب‌پاش‌ها نيز كه طبق اعلام استاندار تهران بايد طي امروز انجام مي‌شد، تا كنون عملياتي نشده است و محيط زيستي‌ها در توضيح آن عنوان كرده‌اند: براي پرواز هواپيماهاي كوچك نياز به مجوز پدافند است.

 اين درحاليست كه ظاهرا رايزني‌ها با نيروهاي مسلح آغاز شده است تا پرواز آب‌پاش‌ها بدون مانع انجام شود.

نظر شما