شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۹
کد خبر: ۲۸۹۹۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۴
رئيس حوزه هنري گفت: هنرمندان ما نيز مانند همه مردم با عاشورا پيوندي عميق دارند و تلاش مي‌کنند با آثارشان ياد عاشورا را همواره زنده نگه دارند اما براي اينکه آثار بهتري در اين زمينه داشته باشيم لازم است که آثار کنوني را آسيب‌‌شناسي کنيم.

به گزارش شهر، محسن مومني شريف؛ رئيس حوزه هنري در مراسم افتتاحيه پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي که شب گذشته در خانه هنرمندان ايران برگزار شد گفت: من به تمام هنرمنداني که هنر و احساسشان را به اين سوگواره اختصاص داده‌اند تبريک مي‌گويم، زيرا جاودانگي واقعي در خدمت‌گزاري به اين مفاهيم ارزشمند است. انشاء‌الله خداوند توفيق دهد که همواره در راه خاندان پيامبر(ص) قدم برداريد.

 

وي افزود: از عاشورا در بيان اهل معرفت به عنوان يوم‌القدر ياد شده است که طبق بيان حضرت سجاد(ع) همه روزها پس از اين روز عاشورا و همه زمين‌ها زمين کربلاست. عاشورا در فرهنگ ما ايرانيان نقش بسياري دارد و از تولد تا وفات ما با اين واقعه گره خورده است.

 

احمد آقاقلي زاده نيز در اين مراسم گفت: پس از اعلام فراخوان سوگواره،هزار و 202 اثر درسه بخش اصلي(عاشورايي)، موضوعي و کتيبه به دست ما رسيد که با بررسي داوران اين سوگواره؛ علي وزيريان، مسعود نجابتي و مهدي سعيدي، 65 اثر به نمايشگاه اين دوره راه يافت.

 

دبير پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي ادامه داد: در دوره دوم دو هزار و دويست اثر به دست ما رسيد و به قدري آثار خوب بود که ما با پر کردن سه گالري جا براي آثار برگزيده کم آورديم. نمي دانم چه اتفاقي افتاده است که پس از سه دوره، کيفيت و کميت آثار رسيده به سوگواره همچنان به همان شکل باقي مانده است، شايد اين مسئله نياز به آسيب شناسي دارد. امروز تعداد آثاري که براي مخاطب تاثيرگذار باشد به تعداد انگشتان يک دست هم نمي‌رسد.

 

وي با انتقاد از استفاده نکردن هيات‌هاي مذهبي از اين آثار، درباره استفاده از آثار عاشورايي سوگواره نيز گفت: اکنون پنج سال است که ما خواهش مي‌کنيم امکاني فراهم شود که هيات‌ها بتوانند از اين آثار به صورت رايگان استفاده کنند. در چند سال گذشته تمثال‎هايي از حضرت ابوالفضل(ع) فراگير شد،‌ نمي دانم کار چاپ و تکثير اين تمثال‌ در سراسر کشور با چه کساني بود، اما زحمت بسياري کشيده شد تا آنها از سطح کوچه‌ها و خيابان‌هاي شهر جمع‌آوري شود. با اين حال تاکنون به جز شهرداري، کسي پا پيش نگذاشته تا از آثار سوگواره در سطح جامعه استفاده کند؛ اکنون من از هنرمندان حاضر در سوگواره خواهش مي‌کنم که خودشان از هر فرصتي براي معرفي و استفاده از اين آثار در جامعه استفاده کنند تا به اين ترتيب سوگواره نيز رشد بهتري داشته باشد.

 

آقاقلي‌زاده سپس به موضوع آثار رسيده به جشنواره اشاره کرد و در اين باره گفت: همان طور که ذکر شد در مجموع هزار و 202 اثر به سوگواره پنجم رسيد که از آن ميان هزار و 122 اثر به بخش اصلي، 241 اثر بخش موضوعي و 79 اثر به بخش کتيبه تعلق داشت.

در پايان اين مراسم برگزيدگان هرسه بخش سوگواره جوايز خود را از دست محسن مومني شريف؛ رئيس حوزه هنري، مرتضي گودرزي ديباج؛ مدير مرکز هنرهاي تجسمي حوزه، احمد آقاقلي زاده؛ دبير پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي و علي وزيريان يکي از داوران سوگواره دريافت کردند.

در بخش موضوعي که به حضرت زينب اختصاص داشت، از عليرضا بيت‌اللهي، فاطمه بحري‌نژاد، اشکان خدابنده و محبوبه عليار تجليل شد. هيات داوران در اين بخش هيچ يک از هنرمندان را به عنوان فرد برگزيده‎ انتخاب نکرد. رتبه دوم بخش موضوعي به سيد حسين جعفرنژاد و رتبه سوم اين بخش به جاويد علي‌وند اختصاص يافت.

در بخش کتيبه از علي حياتي، سعيد دين پناه و محمد سعيد نقاشيان تجليل و مريم حسن‌نژاد به عنوان نفر برگزيده اين بخش انتخاب شد. در اين بخش نيز هيات داوران هيچ هنرمندي را به عنوان نفرات دوم و سوم انتخاب نکرد.

در بخش عاشورايي نيز از عليرضا جوادي، سيد مجيد برقاني، مريم آزاد،‌ امين پرهيزگار و محبوبه عليار تجليل شد. در اين بخش علي‌آقا حسين‌پور فرد برگزيده شد و رضا منجزي؛ رتبه دوم و حسن سلطان زاده به عنوان رتبه سوم انتخاب شدند.

 

لازم به توضيح است، در اين سوگواره به نفرات تجليل شده لوح تقدير و يک سکه بهار آزادي، به نفرات سوم هر بخش ديپلم افتخار و سه سکه بهار آزادي،‌به نفرات دوم ديپلم افتخار و پنج سکه بهار آزادي و به نفرات برگزيده ديپلم افتخار و هفت سکه بهار آزادي اهدا شد.

 

نمايشگاه پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي تا نهم دي ماه امسال در نگارخانه ابوالفضل عالي حوزه هنري و گالري‌هاي زمستان و استاد مميز خانه هنرمندان پذيراي عموم علاقه‌مندان است.

نظر شما