شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۶
کد خبر: ۲۹۰۸۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۶
شهرداري تهران وظيفه‌اش تنها جمع‌آوري زباله به صورت مرسوم نيست بلكه زدودن زباله‌هاي فكري از ذهن جامعه است كه يكي از آنها ناآگاهي است.

«محمد بقايي ماكان» پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار شهر با اشاره به برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و ورود شهرداري به عرصه فكري و فرهنگي شهر، گفت: به نظر من هر قدمي كه براي تنوير افكار جامعه اعم از پير و جوان و كودك برداشته شود حاصل آن پيشرفت كشور خواهد بود، زيرا تا ذهن متعالي نشود اميدي به ترقي و پيشرفت نمي‌توان داشت.

 

وي افزود: تعالي ذهن نياز به مطالعه آگاهي و كسب معلومات از راه‌هاي گوناگون دارد، از جمله اين شيوه‌ها به غير از مطالعه و امكانات ديداري و شنيداري، برگزاري همايش‌ها و تشكيل جلسات يا نشست‌هايي براي ارتقا سطح آگاهي‌هاي جوانان است.

 

 

بقايي ماكان اظهار داشت: بنابراين هر نهاد و سازماني كه گامي از اين طريق بردارد روش پسنديده و قابل تاييد از سوي همه كساني است كه به پيشرفت كشور مي‌انديشند و به اين موضوع دل مي‌سوزانند. شهرداري تهران نيز با توجه به امكانات گسترده‌اي كه دارد نظير كتابخانه‌هاي عمومي، تالارهاي در خور توجه، فرهنگسراها و نيز امكانات مادي مي‌تواند عاملي موثر در اين طريق باشد.

 

وي تصريح كرد: بنابراين تشكيل همايش‌هايي به اين منظور براي جوانان –آن هم جواناني كه از امكانات سرگرم‌كننده مناسب با ايام جواني به ميزان قابل توجهي بي‌بهره هستند- مي‌تواند علاوه بر موثر بودن براي استفاده از زمان فراغت آنها سازنده هم باشد زيرا، شوربختانه دنياي امروز با ابداعات و اختراعات جديد در زمينه الكترونيك، شوق مطالعه و تعمق را از مردم به ويژه جوانان سلب كرده است پس به جرات مي‌توان گفت بسياري از جوانان ما حتي اطلاع درستي از بزرگترين چهره‌هاي تاريخي خود ندارند.

 

چندان كه قالب آنان كه به هيات دختران لولي‌وش و پسران شوخ و شنگ در خيابان‌هاي شهر تهران وقت مي‌گذرانند اگر از آنان بپرسيم كه اينان كيانند بي‌ترديد اطلاع درستي از چنين چهره‌هاي هويت‌سازي ندارند از اينها مي‌توان نتيجه گرفت كه شهرداري تهران اگر الگوي خود را از معيارهاي قرن بيستم قرار دهد وظيفه‌اش تنها زدودن زباله‌هاي فكري از ذهن جامعه است كه يكي از آنها ناآگاهي است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: به يقين مي‌توان گفت كه در هر كشوري كه ميزان زباله كمتر است سطح مطالعه و آگاهي بيشتر است و اينكه در كلان‌شهري مانند تهران كه آغاز و انجامش پيدا نيست و كسي از بدايت و نهايت آن خبر ندارد، بيشترين ميزان زباله توليد مي‌شود و بيشترين محل ريختن زباله نسبت به شهرهاي بزرگ جهان در اين شهر وجود دارد، و در عين حال يكي از ناپاكيزه‌ترين شهرهاي جهان است، بنابراين شهرداري اگر قصدش نگاه‌داشتن شهري تميز است اين نظافت را نخست بايد از ذهن‌ها آغاز كند كه نتيجه آن به طور طبيعي عايد سطح خيابان‌ها هم مي‌شود، تا مردم مانند «ايرج» از بلديه ننالند كه .. پر شد در و ديوار بلد از گل و از لاي/ كو خاك كه گويم به سرت اي بلديه

 

سلسله همايش‌هاي جوان ايراني، پرسش‌هاي امروزي ويژه كرسي‌هاي آزادانديشي از سوي خانه شهرياران جوان وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از 27 آذر‌ماه آغاز و تا چهارشنبه اول دي‌ماه ادامه دارد.

نظر شما