جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۷
کد خبر: ۲۹۳۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱
جواد محقق با اشاره به کارکرد مثبت جشنواره‌‌هاي ادبي در کشور گفت: معتقدم اساسي‌ترين ويژگي جايزه يوسف معرفي معيارهاي داستان‌نويسي به نوقلمان است.

به گزارش شهر، محقق -نويسنده و شاعر- به ستاد خبري چهارمين جايزه داستان كوتاه دفاع مقدس(جايزه ادبي يوسف) گفت: اصولا معيارهاي داوري آثار دفاع مقدس در جوايز گوناگون بر اساس عناصر و مباني ادبي تعيين مي‌شود؛ اما از نقطه نظر موضوع هر جشنواره‌اي مي‌تواند بر روي مورد خاصي تمرکز پيدا کند.

 

وي با اشاره به گسترش نشر کتاب‌هاي حوزه دفاع مقدس تصريح کرد: طبيعتا فراواني کتاب هاي چاپ شده در هر حوزه نشان دهنده نوعي استقبال مخاطب و اهل کتاب از آن موضوع است، کتاب‌هاي داستاني دفاع مقدس هم از اين قاعده کلي مستثني نيستند.

 

وي با تاکيد بر توانمندي بالاي نويسندگان ايراني در خلق داستان‌هاي کوتاه متذکر شد: در يک نگاه کلي مي‌شود گفت نويسندگان ايراني در زمينه داستان‌هاي کوتاه از تجربه و تبحر بيشتري برخوردارند و توانايي درخور توجهي دارند که مي‌توان آن را در خدمت داستان دفاع مقدس قرار داد.

 

نويسنده کتاب «مردي چو آفتاب» با اشاره به اهميت جايزه يوسف در معرفي معيارهاي داستاني به نويسندگان نوقلم تاكيد کرد: کميت و کيفيت توجه از سوي برگزارکنندگان اين جايزه براي کساني که در آغاز راه هستند و در ادامه کار خود ترديد دارند، بدون شک موثر و مغتنم است.

 

محقق رمان‌نويسي را مقدمه‌اي براي نوشتن داستان‌هاي کوتاه دانست و يادآور شد: در شرايطي که داستان کوتاه در تداوم و از دل رمان‌نويسي غرب پديد آمده است، ظاهرا اين روند در کشور ما معکوس شده و داستان کوتاه را به عنوان مقدمه‌اي براي رمان نويسي تلقي مي‌کنند.

وي در پايان جايزه يوسف را در گسترش دامنه مطالعه در کشور بسيار مهم ارزيابي و تصريح کرد: دستاورد اين قبيل جشنواره‌ها و جوايز همواره براي جامعه ما مفيد بوده و به رشد توجه عموم به مساله کتابخواني دامن زده است.

 

علاقه‌مندان مي‌توانند براي شركت در اين مسابقه آثار خود را تا پايان آذر ماه به پست‌الكترونيكي yoosef4@gmail.com و يا آدرس تهران. خيابان شهيد بهشتي. خيابان سرافراز. كوچه حق‌پرست. بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس. طبقه 4. معاونت ادبيات و انتشارات ارسال كنند.

نظر شما