جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۷
کد خبر: ۳۰۰۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۱
در مراسم رونمايي از 3 عنوان کتاب دفاع مقدس در فرهنگسراي رسانه؛
رونمايي از 3 عنوان کتاب دفاع مقدس با نام‌هاي خاکريز 202 ، روياي پرواز، گاه‌شمار حملات شيميايي در هشت سال دفاع مقدس با حضور سرهنگ حسن رسولي ( معاون ادبيات بنياد حفظ و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس )، سيدصادق پژمان (رئيس فرهنگسراي رسانه )، احمد شاکري(دبير سياست گذاري ادبيات دفاع مقدس)، حسن فيض ( مدير روابط عمومي بنياد) و مولفين کتاب برگزار شد.

به گزارش شهر، در اين برنامه که با مشارکت فرهنگسراي رسانه و بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس برگزار شد، سيد صادق پژمان رئيس فرهنگسراي رسانه، در ابتداي برنامه از حضور تمامي ميهمانان و اصحاب رسانه کمال تشکر و قدرداني كرده و گفت: اميدواريم در آينده‌اي نه چندان دور شاهد رونمايي ديگر آثار فاخر در حوزه دفاع مقدس باشيم.


شاکري دبير سياستگذاري ادبيات دفاع مقدس در تحليلي بر ادبيات داستاني خاطره‌نويسي افزود: بايد وجه تفاوت و اشتراک خاطره‌نويسي و داستان‌نويسي را مشخص کرد تا بتوان خاطره‌ها را از داستان‌ها تشخيص داد.


وي در ادامه ادبيات داستاني را اينطور بيان کرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ادبيات وارد دوره جديدي شد که تغيير و تحول بنيادي را بوجود آورد و خاطره نويسي به اين امر صراحت بيشتري دارد که باعث شد تا ادبيات داستاني از خاطره در دهه 60 جدا شود .


شاكري ادبيات شعاري را مورد بررسي قرار داد و گفت: روشنفکران اين اصطلاح را وضع کردند و در آن به شخصيت‌هاي سفيد، صراحت پيام، اصرار بر پيام اخلاقي، مرزهاي روشن ايدئولوژيک و بخش حماسي پرداختند. وي از نويسندگان و اهالي ادبيات خواست تا بجاي پرداختن به وقايع متنوع به حکمت بپردازند.

در ادامه علي عبدي بسطامي در مورد کتاب خاکريز 202 گفت: اين کتاب شرح عملکرد گردان 139 پياده از تيپ مستق 84 است که در عمليات فتح المبين با گردان علي ولي الله ادغام شدند تا بهتر به دفاع از ميهن بپردازند.


عبدي بسطامي افزود: كتاب «خاكريز 202» به شرح و بازگويي آغاز حمله تا رسيدن به هدف در عمليات فتح‌المبين مي‌پردازد. گرچه اسناد آرشيو سازمان عقيدتي، سياسي ارتش، منابع تدوين اين اثرند، اما مشاهدات خودم از عمليات فتح‌المبين، بخش عمده كتاب «خاكريز 202» را شكل داده‌اند.


در ادامه اين مراسم، نويسنده روياي پرواز، فاطمه نيري دهقان اينطور کتاب خود را معرفي کرد: روياي پرواز خاطرات حاج محمدعلي فلکي است که در تاليف کتاب نيز مرا ياري کرد .وي کتاب اول خود را در مورد خاطرات سردار دقيقي نوشته بود و در ادامه هدف خود را از نوشتن کتاب فقط بررسي جنگ و خاطرات جنگ عنوان نکرد بلکه جذابيت و حس خواننده از خواندن کتاب و همچنين شخصيت رزمندگان برايش مهم تلقي شد.

محمد باقر نيکخواه بهرامي نويسنده کتاب گاه شمار حملات شيميايي در هشت سال دفاع مقدس با جمله «معمولا جنگ‌ها ديگ سرد ملت‌ها را به جوش مي‌آورند» صحبت‌هاي خود را آغاز كرد.


وي جنايات صدام را از فاجعه آميزترين وقايع جنگ بيان کرد و افزود: متن كتاب و 30 مقاله درباره بمباران شيميايي حلبچه و سردشت با قابليت جست‌وجو و فيش‌برداري و 4 فيلم مستند و مجموعه‌اي از عكس‌هاي مرتبط با حملات شيميايي ارتش متجاوز صدام در جنگ تحميلي عراق عليه ايران و بازديد هيات‌هاي بين‌المللي از اين مناطق آسيب ديده، در نسخه الكترونيكي اين اثر جاي گرفته‌اند.


نيکخواه بهرامي گفت: «آشنايي با گازها و عوامل شيميايي جنگي»، «تاريخچه استفاده از سلاح‌هاي شيميايي»، «كاربرد سلاح‌هاي شيميايي در جنگ جهاني اول و دوم»، «استفاده رژيم بعث عراق از سلاح‌هاي شيميايي» و «آمار و نتايج و يافته هاي كلي، جداول آمار و اطلاعات كاربرد سلاح هاي شيميايي»، عناوين فصل‌هاي كتاب «گاهشمار حملات شيميايي عراق در هشت سال دفاع‌مقدس» را تشكيل داد‌ه‌اند.

«محمدباقر نيك‌خواه بهرامي»، نويسنده اين کتاب، چهره سرشناس تبليغات جبهه و جنگ در طول سال‌هاي دفاع‌مقدس‌ است. او همچنين مسووليت‌هاي مختلف عملياتي مرتبط با پدافند، كشف و خنثي سازي سلاح هاي شيميايي رژيم بعث عراق را برعهده داشته است.


در پايان اين مراسم از 3 عنوان کتاب دفاع مقدس رونمايي بعمل آمد .

نظر شما