شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۴
کد خبر: ۳۱۰۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
دبيرکل حزب الله لبنان در اظهاراتي مهم با اشاره به دلايل استعفاي وزراي مخالف از کابينه "سعد الحريري" که به سقوط دولت لبنان منجر شد علل شکست تلاشهاي سعودي سوري را در حين مذاکرات حريري در کاخ سفيد تشريح کرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبکه تلويزيوني المنار، "سيد حسن نصرالله" دبير کل جنبش مقاومت حزب الله لبنان در اظهارت مهم امشب در ابتدا با تشريح وقايع روزهاي اخير در لبنان اظهار داشت: ابتدا از تلاشهاي سعودي سوري آغاز مي کنم تا به مسئله صدور حکم احتمالي دادگاه بين المللي برسيم.

وي در اين باره اظهار داشت: ما از ابتدا به تلاشهاي سعودي سوري احترام گذاشتيم اما در نهايت در پي سفر "سعد الحريري" به آمريکا به ما از طرف عربستان سعودي اعلام شد که اين تلاشها را پايان يافته تلقي کنيد.

 

دبيرکل حزب الله لبنان در ادامه با تشريح علل اين مسئله افزود: از ابتدا رژيم صهيونيستي و آمريکا با طرح عربي در لبنان مخالف بودند. در اين ميان وقتي ديدند اين تلاشها به سمت نتيجه دادن پيش مي رود کارشکني هاي خود را آغاز کردند.

 

نصرالله تاکيد کرد: البته برخي گروههاي لبناني هم آمريکا را براي به شکست کشاندن تلاشها ترغيب کردند. در نهايت تلاشهاي چند ماه عربستان سعودي و سوريه در لبنان در حين مذاکرات چند ساعته حريري با مقامات آمريکايي بر باد رفت.

 

وي تاکيد کرد: در اينجا ما دولت لبنان را براي حفظ منافع لبنان ناتوان ديديم و تصميم گرفتيم وزراي مخالف از دولت استعفا دهند تا دولتي تشکيل شود که در راستاي منافع لبنان حرکت کند.

 

دبيرکل حزب الله لبنان با تاکيد بر اينکه جريان مخالف (8 مارس) با حضور مجدد حريري در پست نخست وزيري مخالف است از تلاشهاي منطقه اي و بين المللي در راستاي حضور مجدد وي در اين سمت پرده برداشت.

 

وي در واکنش به صدور حکم احتمالي دادگاه ترور "رفيق حريري" نخست وزير فقيد لبنان اظهار داشت: ما ملتي هستيم که اجازه نمي دهيم با کرامت مان بازي شود.

 

سيد حسن نصرالله با اشاره به پيشنهادي که در حين تلاشهاي سعودي سوري از سوي جريان حريري شده است اظهار داشت: آنان از ما خواستند درباره پرونده شاهدان دروغين سکوت کنيم. اين درخواست در راستاي مصالح لبنان نبود و در راستاي مصالح يک جريان سياسي خاص (جريان 14 مارس سعد حريري) قرار داشت.

 

وي با تاکيد بر اينکه حزب الله درباره مسئله شاهدان دروغين سکوت نخواهد کرد افزود: حريري و همراهانش (جريان 14 مارس) صلاحيت بدست گرفتن رهبري و فرماندهي سکان لبنان را ندارند و اين را در تحولات اخير به اثبات رسانده اند.

.

نظر شما