شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۳
کد خبر: ۳۲۴۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
شهردار تهران با بيان اينكه به مردم قول داده‌ام در تريبون عمومي لب به گلايه باز نكنم، گفت:‌ تريبون جاي اختلاف و نااميدي دادن به مردم نيست بلكه محلي است براي اميدبخشي به مردم و رفع اختلاف‌ها اگر بحث و مشكلي وجود دارد بايد در جلسات كارشناسي گفته شود.

به گزارش خبرنگار «شهر» ، دكتر محمد باقر قاليباف صبح امروز- 18 بهمن- در مراسم افتتاح ايستگاه‌هاي مترو توحيد و ميدان آزادي گفت: جا دارد در اين ايام دهه فجر و در اين نقطه از شهر (ميدان آزادي) که خاطرات روزهاي پيروزي انقلاب را ياد آوري مي‌كند بر امام (ره) و شهدا درود بفرستيم.

 

اوبا اشاره به اينكه امام و شهدا براي كشور ما استقلال و آزادي به ارمغان آوردند و با مجاهدت مردم موجب احياي مجدد اسلام و عزت مسلمانان شدند، گفت: اگر امروز كشور ما در دنيا مطرح است و دوستان زيادي داريم و اين توفيق را پيدا كرديم كه از ظلمات نور هدايت شويم به بركت امام و شهدا است و ما مديون آنها هستيم .

 

شهردار تهران در ادامه اظهار كرد: زندگي كردن در سايه نظام اسلامي نعمت بزرگي است و براي شكر اين نعمت بايد اهداف و آرمان‌هاي انقلاب را تحت رهبري مقام معظم رهبري پيش ببريم.

 

قاليباف خاطر نشان كرد: در دهه اول انقلاب با توجه به ترورها جنگ هاي متعدد و ناامني‌هايي كه توسط دشمنان داخلي و خارجي در كشور ايجاد مي‌شد فرصت پرداختن توسعه و پيشرفت كشور از ما گرفته شد. اما هم اكنون به بركت رهبري امام و مجاهدت شهدا همه آن فراز و نشيب‌ها را پشت سر گذاشته‌ايم .

 

مبارزه با ضد انقلاب در دهه چهارم انقلاب،خدمت درست به مردم است

 

او ادامه داد: شايد آن موقع مردم از مسئولان توقع توسعه كشور را نداشتند اما هم اكنون در دهه چهارم انقلاب مبارزه با ضد انقلاب يعني خدمت درست به مردم كردن است .يعني همه آن ديدگاه‌هاي ابتداي انقلاب را در اين زمينه در همه ابعاد مختلف بايد تحقق دهيم در حال حاضر اين گونه عمل كردن و خدمت به مردم مبارزه با آمريكا است.

 

او افزود: ما بايد آرمان‌هاي امام و شهدا و خواسته‌هاي امروز رهبري را كه به كمك همه انديشمندان كشور در قالب برنامه‌اي تنظيم شده و نقشه راه ما است تحقق دهيم.

 

شهردار تهران با تاكيد بر كارآمدي دين در جامعه گفت: امروزه جوانان ما بايد همه ابعاد انقلاب اسلامي را در همه شئون زندگي خود لمس كنند و بايد اخلاق اسلامي را در رفتار يكايك ما مسئولان ببينند.

 

قاليباف تصريح كرد: در دهه چهارم انقلاب، مرز بين انقلابي  و غير انقلابي بودن  مسائل مطرح شده است. مردم بايد هر روز خدمت بيشتري از مسئولان ببينند.

 

او گفت: البته اين موضوع به معناي نقش نداشتن مردم در امور كشور نيست اين انقلاب و اجراي اهداف آن بدون مشاركت مردم در همه ابعاد امكان پذير نيست با رابطه‌اي منطقي بين مجموعه نظام، مسئولان و مردم بايد دست به دست هم دهيم تا استقلال و پيشرفت كشور را تضمين كنيم.

امروز كاروفعاليت مجاهدت دركشوراست

شهردار تهران با بيان اينكه امروز كار و فعاليت به معناي مجاهدت دركشور است، گفت: زماني در كشور جنگ بود و بايد آن‌گونه مجاهدت مي‌كرديم اما نوع ديگري از مجاهدت در عرصه پيشرفت كشور است ما بايد در اين زمينه عاقلانه، عالمانه و عاشقانه عمل كنيم امروز مردم بايد باور كنند كه ما بدون سعي و خطا كار مي‌كنيم و اين را حس كنند كه نفسانيتي در عمل ما نيست. اينگونه عمل كردن است كه مي‌تواند نسل حاضر را به انقلاب وفادار كند.

 

او ابراز اميدواري كرد: در ايام دهه فجر  بايد بتوانيم راه ازدياد اين نعمت انقلاب را بشناسيم و فرصت‌ها را در اين زمينه از دست ندهيم و به مردم خدمت در خور شاني ارائه دهيم. او ادامه داد: اين مايه افتخار است كه از ابتداي سال 85برنامه‌اي در مجموعه مديريت شهري تنظيم شده است كه با همه مشكلات موجود در حوزه اعتبارات براي خدمت كردن مردم در حال اجرا است.

 

تريبون جاي اختلاف و نااميدي دادن به مردم نيست

 

قاليباف با بيان اينكه به مردم قول داده‌ام در تريبون عمومي لب به گلايه باز نكنم، گفت:‌ شوراي شهر من را مدير كرده است تا اين مشكلات را حل كنم. تريبون جاي اختلاف و نااميدي دادن به مردم نيست بلكه اين فرصت محلي است براي اميد بخشي به مردم و رفع اختلاف‌ها اگر بحث و مشكلي وجود دارد بايد در جلسات كارشناسي و در جاي خودش گفته شود.

 

برنامه حمل‌ونقل عمومي محقق مي‌شود

 

شهردار تهران اظهار كرد: هم‌اكنون مايه افتخار است كه در حوزه حمل و نقل عمومي برنامه 5 ساله تصويب شده و مي‌تواند به توسعه شهر در اين حوزه  كمك بسياركند. اين برنامه 5 ساله در هر صورت پيش خواهد رفت اگر دولت كمك كند روند اجراي آن صورت خواهد گرفت اما اگر كمك هم نشود در هر صورت اين برنامه محقق خواهد شد.

 

74 ايستگاه و126 كيلومتر مترو دست‌آورد مديريت 5ساله قاليباف

 

قاليباف خاطر نشان كرد: با همه حمايت‌هايي كه از مترو در طول 15 سال ابتدايي آن شد در اين مدت تنها 32 ايستگاه به بهره‌برداري رسيد اما از سال 85 تا امروز در طول اين فرصت كوتاه 5 ساله تعداد ايستگاه‌هاي مترو به 74 مورد رسيده است.

 

او ادامه داد: مترو در زماني كه به ما تحويل داده شد تنها نزديك به 8 كيلومتر طول داشت اما هم‌اكنون توانسته‌ايم طول شبكه مترو را به 126 كيلومتر برسانيم.

 

شهردار تهران تصريح كرد: اين آمار بر خلاف بسياري ديگري از آمارها كه مشكلي را حل نمي‌كند و از طريق تغيير دادن برخي مبناها ارائه مي‌شود، آماري است كه مردم هم‌اكنون در شهر آن را حس مي كنند ما زماني در منتهي‌اليه شرق شهر مترو نداشتيم اما هم اكنون اين امكان بوجود آمده است و مترو از افسريه تا ميدان آزادي كه در منتهي‌اليه غرب قرار دارد زير بار ترافيكي است.

 

او ادامه داد: زماني حرف از ساخت 2 تا 3 كيلومتر مترو بود اما هم‌اكنون امكان ساخت 130 كيلومتر مترو وجود دارد. اين پيشرفت نشان‌دهنده انجام كار با منطق است. اگر به مترو و حمل و نقل عمومي كمك شود توسعه آن دو تا سه برابر خواهد شد.

 

مترو در كشور بومي شده است

 

قاليباف با اشاره به انتخاب تهران به عنوان يكي از 5 شهر برگزيده در توسعه حمل و نقل عمومي در مجامع بين‌المللي گفت: اين انتخاب بر اساس همين آمار و اطلاعات انجام شده است.

 

شهردار تهران تصريح كرد: هم‌اكنون به بركت انقلاب اسلامي صنعت ساخت مترو در كشور بومي شده است و در ساخت مترو نيازمند وارد كردن هيچ چيزي از خارج از كشور نيستيم. اين همان فرهنگ خودباوري و استقلال است كه به بركت انقلاب براي ما به ارمغان آمده است.

 

او در ادامه در مراسم افتتاح ايستگاه هاي مترو توحيد و ميدان آزادي به ضرورت اجتناب‌ناپذير هدفمندكردن يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: همه مردم براي اجراي اين قانون پا به ميدان گذاشتند و زحمت آن را با وجود سختي‌ها قبول كردند. اما در اين زمينه بايد به اين مساله توجه كرد كه در حال حاضر در شهرها، حمل و نقل عمومي مهمترين دغدغه شهروندان است و بايد به توسعه آن كمك شود.

 

او ادامه داد: آلودگي هوا با آب پاشي حل نمي‌شود بلكه حل اين معضل شهري با توسعه مترو امكان پذير است نه با گران كردن بنزين و افزايش محدوده طرح زوج و فرد.

 

او افزود: مردم در هر حال به جابه‌جايي در شهر نياز دارند كه اين نياز يا بايد از طريق حمل و نقل شخصي و يا عمومي تامين شود پس بهتر است براي پاسخگويي به اين نياز حمل و نقل عمومي را گسترش دهيم.

 

به دليل كمبود قطار امكان استفاده از ظرفيت جابه‌جايي 4ميليوني نيست

 

شهردار تهران تصريح كرد: در حال حاضر اين سزاوار نيست كه ما تونل و ريل‌هاي مترو را بسازيم اما نتوانيم از ظرفيت كامل مترو استفاده كنيم هم‌اكنون در خطوط مترو ظرفيت جابه جايي 4 ميليون مسافر وجود دارد اما به دليل كمبود قطار جابه‌جايي مترو روزانه يك ميليون و 800 هزار مسافر است.

 

قاليباف خاطر نشان كرد: از دي ماه 7 قطار مترو در گمرك تا كنون مانده است كه اين مساله نابخشودني است. مي شود اين قطارها را از گمرك ترخيص كرد و بعدا از هر طريقي كه لازم است مبالغ ترخيص آن را پرداخت كرد. ماندن واگن‌ها در گمرك بندرعباس و پرداخت هزينه‌هاي اين ماندن در گمرك و از سويي ديگر در صف ايستادن مردم در مترو كاري غير منطقي است وقتي ما به خودمان رحم نمي‌كنيم خدا نيز به ما رحم نخواهد كرد.

 

شهردار تهران گفت: هم‌اكنون در همه زمينه‌هاي مديريت شهري با يك برنامه منظم پيش مي رويم فردا نيز من در شوراي شهر سياست‌هاي شهرداري را براي بودجه 90 بطور دقيق با اعداد و رقم خواهم گفت و بطور مشخص برنامه‌ها را به اطلاع مردم خواهيم رساند رسانه‌ها نيز با جديت اين مساله را پيگيري كنند و از ما مطالبه داشته باشند.

 

او دراين مراسم گفت: اميدواريم تا پايان سال ايستگاه تجريش به بهر‌ه‌برداري برسد وخط چهار به سرعت در اوايل سال آينده به اكباتان برسد.

رسانه‌ملي‌ دست آوردهاي مترو و حمل‌ونقل عمومي را اطلاع‌رساني‌نمي‌كند

 

قاليباف افزود: باوجود تحريم‌هاي رسانه‌اي، فعاليت‌هاي شهرداري در مترو پنهان نمي‌شود و مردم خود شاهد اين تلاش‌ها هستند.منظور از اين تحريم رسانه‌اي، صداوسيما است.هم‌اكنون در اين زمينه ازطريق رسانه‌ملي‌ اطلاع‌رساني خوبي از دست آوردهاي مترو و حمل‌ونقل عمومي به‌مردم نمي‌شود.

 

او ادامه داد: البته اين موضوع براي ما مهم نيست.بلكه مساله آن است كه اطلاع‌رساني دراين‌باره، بيان كاركرد انقلاب ونظام است كه به اين نحو همكاري مردم با نظام بيشتر خواهد و به آن اميدوراتر خواهندشد.

نظر شما