جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۸
کد خبر: ۳۳۸۲۸
|
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۹
رييس دانشگاه هنرهاي اسلامي تبريز به همراه جمعي از معاونان، اعضاي هيات علمي،‌ روساي دانشكده‌ها و هنرمندان اين دانشگاه، پيش از ظهر امروز دوشنبه با رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ديدار كردند، در اين ديدار از قرآن نفيسي كه بر روي فرش بافته شده بود، رونمايي شد.

به گزارش شهر، در اين اثر هنري بسيار ارزنده، تمام 30 جزء قرآن در 76 ورق به صورت دورو با 62 ميليون گره، بافته شده است. هنرمندان تبريزي 6 سال زير نظر دانشكده فرش دانشگاه هنرهاي اسلامي تبريز وقت صرف كردند تا چنين اثر هنري ماندگاري، خلق كنند.

 

 حضرت آيت‌الله خامنه‌اي،‌ اين فرش قرآني نفيس را افتخاري ماندگار و يادگاري بسيار عظيم براي نظام جمهوري اسلامي دانستند كه از عشق هنرمندان اين سرزمين برخاسته و تا قرن‌ها ياد و نام بافندگان آن و هنر فرش بافي را زنده نگه مي‌دارد.

 

رهبر انقلاب اسلامي ضمن تشكر از تمام هنرمنداني كه در اين كار هنري برجسته نقش داشتند، خاطرنشان كردند: اين قرآن، به موزه آستان قدس رضوي اهدا خواهد شد تا ماندگار و زوال‌ناپذير، براي استفاده همگان باقي بماند.

 

ايشان مساله هنر اسلامي را موضوعي بسيار مهم دانستند و با اشاره به تفاوت هنر اسلامي با هنر غيراسلامي خاطرنشان كردند: روح هنر اسلامي نقطه تفاوت آن با هنر غيراسلامي است چراكه هنر يك پديده انساني است و از الهام دروني و تراوش معنويت انسان خلق مي‌شود و هنگامي كه اين هنر از "دل و باور ايماني به معناي حقيقي آن" برخاسته باشد، هنر اسلامي ايجاد خواهد شد.

 

رهبر انقلاب اسلامي در همين زمينه افزودند: با دستور نمي‌توان، هنر اسلامي خلق كرد بلكه هنگامي كه "روح، دل و نگاه هنرمند" تصحيح شد، نتيجه نگاه چنين هنرمندي، "اثر هنري اسلامي" خواهد بود.

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توجه به هنرهاي دستي در مناطق مختلف ايران را ضروري برشمردند و توصيه كردند با تشويق اساتيد و پيشكسوتان، هنرهاي دستي را كه معمولا با رنج و زحمت همراه است، استمرار و تداوم بخشيد.

 

در ابتداي اين ديدار دكتر كي‌نژاد رييس دانشگاه هنرهاي اسلامي تبريز، با بيان گزارشي از فعاليت‌هاي اين دانشگاه گفت: دانشگاه هنرهاي اسلامي در 22 رشته كارشناسي، 10 رشته كارشناسي ارشد و دو رشته دكتري دانشجو مي‌پذيرد و در مدت 11 سال فعاليت خود توانسته بسياري از اساتيد خبره را به كار بگيرند و از توانايي‌هاي آنان در احياء هنرهاي سنتي استفاده كند.

 

براي مشاهده گزارش تصويري اينجا کليک کنيد

 

نظر شما