شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۳
کد خبر: ۳۴۱۰۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
طبق برنامه پنجم توسعه در شهرهاي بالاي 200 هزار نفر و مناطق حاشيه درياها و تالابها مديريت‌هاي شهري بايد نسبت به بازيافت زباله خود به خصوص به روش‌هاي بيولوژيک اقدامات لازم را انجام دهند و از سال پنچم به بعد دفن هرگونه زباله دراينگونه شهرها ممنوع است.

به گزارش شهر، رييس کميسيون کشاورزي و منابع طبيعي مجلس در نشست فراکسيون محيط زيست مجلس با اشاره به بروز گرايشات زيست محيطي در مجلس گفت:خوشبختانه امروزه توجه به مسائل حوزه محيط زيست در کميسيون کشاورزي مورد توجه جدي قرار گرفته به گونه اي که در صورت تغيير آيين نامه هاي مجلس پيشنهاد ما اصلاح عنوان کميسيون به کميسيون کشاورزي، آب، منابع طبيعي ومحيط زيست است.

عباس رجايي با اشاره به تصويب قانون ايمني زيستي در مجلس هشتم از تصويب اين قانون به عنوان اولين اتفاق مهم در حوزه قانون گذاري محيط زيست نام برد و گفت: اگرچه اين قانون هنوز عملياتي نشده و معطل مانده ولي به موجب قانون مصوب مجلس هشتم، شوراي ملي ايمني زيستي هم شکل گرفته که مي تواند منشا خدمات ارزنده در کشور باشد.

رييس کميسيون کشاورزي و منابع طبيعي با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محيط زيست در دوره مديريت رييس پيشين سازمان گفت: در ارزيابي هاي کميسيون تخصصي مجلس، سازمان محيط زيست نمره قبولي نگرفت که البته با آمدن آقاي محمدي زاده تحرکاتي را در سازمان شاهد بوديم که سبب اميدواري است.

نماينده مردم اراک با اشاره به آلودگي بالاي صنايع نفت، گاز و پتروشيمي در کشور و همچنين آلايندگي خودروهاي توليدي کشور از سازمان محيط زيست خواست در اين زمينه مسئولانه‌تر عمل کرده و پيگيري کند تا خودروهاي توليدي کشور با استاندارد زير يورو 4 توليد نشود، وي همچنين تاکيد کرد که البته اصلاح اين وضعيت به خصوص در رابطه با صنايع نفت و گاز در برنامه پنجم توسعه هم ديده شده است.

سهم زيست محيطي از منابع آب بايد لحاظ شود

رجايي همچنين با اشاره به وضعيت آب در کشور گفت: سهم زيست محيطي از منابع آب در کشور بايد لحاظ شود و به چند اولويت جدي در اين بخش از جمله تصفيه پساب هاي صنعتي و خانگي و بازچرخاني آن در در مزارع و صنايع که از اولويت هاي مجلس و برنامه هاي ما هم است بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

وي تاکيد کرد: اگر تا پايان برنامه پنجم بتوانيم اين مورد را در مورد80 درصد پساب هاي شهري و 20 درصد پساب روستايي کشور محقق کنيم به نتايج خوبي در کنترل آلاينده ها خواهيم رسيد.

رييس کميسيون کشاورزي و منابع طبيعي همچنين به احکام بازيافت در قانون برنامه پنجم اشاره کرد و گفت: در شهرهايي با جمعيت بالاي 200 هزار نفر و يا شهرهاي مجاور دريا و تالابها بايد مديريت شهري نسبت به بازيافت زباله ها مکلف باشد و خصوصا با کمک شيوه هاي بيولوژيک به گونه اي که بخشي از پروسه خروجي، کود هاي کمپوست باشد اقدام کنند تا جايي که تا پايان برنامه پنجم دفن زباله در بسياري از نقاط کشور ممنوع خواهد بود.

رجايي همچنين به ممنوعيت هرگونه بهره برداري هاي معدني از محيط هاي تالابي کشور اشاره کرد و گفت: تا پايان برنامه پنجم و براي حفاظت از اين ذخاير ارزشمند اکولوژيک همه اين تالابها بايد با کمک دولت در فهرست کنوانسيون رامسر ثبت شوند.

اين نماينده مجلس همچنين از حذف 35 درصدي کودهاي شيميايي تا پايان برنامه پنجم و افزايش سهم کشاورزي ارگانيک به 25 درصد توليدات کشاورزي و باغباني کشور خبر داد و از آنها به عنوان مصوباتي در جهت حمايت از محيط زيست نام برد.

نظر شما