به گزارش خبرنگار «شهر»، محسن هاشمي مدير عامل سابق متروي تهران امروز-16 اسفند- در مراسم توديع و معارفه مدير عامل جديد و سابق شركت مترو گفت: شهردار تهران همواره در طول مديريتم چند تذكر مهم را به من ميدادند كه مورد اول آن تميزي كارگاههاي مترو و مورد دوم عدم شوخي و بيان مسائل جدي به صورت شوخي در سخنرانيهايم بود.
او با اشاره به اينكه ما عادت داريم براي توجيه خودمان گذشتگان را تخريب كنيم، گفت: با اين حال بايد بگويم در زمان ناصرالدينشاه يكي از آرزوهاي شهردار تهران كه ساخت خطوط مترو به روش (BOT ) بود محقق شده است. ناصرالدينشاه در زمان خود توانسته با فرانسويها قراردادي امضاء كند براي ساخت خط راه آهن درون شهري تهران- حرم حضرت عبدالعظيم (ع) كه اين خط در همان زمان راهاندازي شد و مدتي به فعاليت پرداخت.
مدير عامل سابق شركت مترو تهران و حومه در ادامه با اشاره به سخنراني مقام معظمرهبري در بازديد از مترو در سالهاي گذشته گفت: ايشان در آن بازديد اين مساله را بيان كردند «خداوند متعال به دل برادرمان آقاي هاشمي انداخت و اول ايشان اين موضوع را مطرح كردند و در واقع همت ايشان بود كه اين كار شروع شد».
در ميان سخنراني محسن هاشمي، بخشي از خطبه نماز جمعه آيت الله هاشمي رفسنجاني (خطبه مترو) پخش شد كه وي در اين خطبه بر ساخت و توسعه هر چه سريعتر مترو تاكيد كردهاند.
بنابراين گزارش محسن هاشمي مديرعامل سابق شركت مترو تهران در اين رابطه گفت: بعد از گذشت 25 سال از اين سخنراني دكتر قاليباف شهردار تهران در سال 87 اعلام ميكند كه ساخت مترو از صفر تا 100 بومي شده است كه به اين مساله بايد افتخار كنيم.
به گفته هاشمي هم اكنون 125 كيلومتر مترو ساخته شده است و 800 واگن وارد ناوگان شده كه با تخفيف اعتبارات جديد اين اعتبارات به مرز 100 واگن ميرسد. او با اشاره به راهاندازي هر ماه يك ايستگاه مترو گفت: ايستگاههاي شيخالرئيس، حبيب اللهي و استاد معين آماده بهرهبرداري است و ايستگاه هاي تجريش و كهريزك نيز بزودي راه اندازي ميشود.
عضو هيات رييسه شركت متروي تهران با اشاره به فعاليت 4 دستگاه حفار اتوماتيك در مترو گفت: با اين دستگاههاي اتوماتيك مي توان سالانه 20 كيلومتر مترو ساخت.خريداري و آوردن اين دستگاهها شجاعت ويژه ميخواست كه اين با تلاش شهردار تهران تحقق يافت ما پيش از مديريت قاليباف دستگاه مدرني براي حفر تونلهاي مترو نداشتيم .
او ادامه داد: از همه مسئولان تقاضا دارم نگذارند اين دستگاهها غيرفعال شوند اين دستگاهها ميتوانند روزي 15 متر تونل حفر كنند اگر اين دستگاهها غير فعال شوند سرمايه مملكت بدون استفاده مانده است.
هاشمي خاطر نشان كرد: با آمدن اين دستگاهها ساخت تونل از ساخت پل نيز آسانتر شده و نيازي نداريم از قطارهاي هوايي كه آلودگيهاي صوتي و بصري براي شهر دارد استفاده كنيم. مدير عامل سابق شركت مترو خاطر نشان كرد: مديران دولتي علاقمند كمك به مترو بودند اما مسائلي پيش ميآمد كه نميتوانستند كمك كنند.