شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۴
کد خبر: ۳۴۹۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۱
عصر ايران گزارش داد:
براساس قوانين سوريه، برگزاري هر گونه تجمع اعتراضي يا مخالفت با دولت با برخورد بسيار شديدي روبه رو مي شود. يک ماه پيش از اين نيز برخي از کاربران فيس بوک، روزي را براي برگزاري اعتراضات گسترده در شهر دمشق تعيين کرده بودند اما با استقبال مردم روبه رو نشد.

پس از گذشت مدت ها از آغاز انقلاب هاي مردمي در کشورهاي عربي، سوريه نيز با برگزاري تجمعي از معترضين روبه رو شد.

 

به گزارش عصر ايران به نقل از منابع خبري، دهها نفر از مردم سوريه ديروز سه شنبه در بازار معروف "حميديه" شهر دمشق تجمع کرده و خواستار تغيير و آزادي شدند.

 

شهر بزرگ حلب در شمال سوريه نيز شاهد تجمعي از معترضين بود که شعارهايي براي اصلاحات سر مي دادند.

 

براساس قوانين سوريه، برگزاري هر گونه تجمع اعتراضي يا مخالفت با دولت با برخورد بسيار شديدي روبه رو مي شود.

يک ماه پيش از اين نيز برخي از کاربران فيس بوک، روزي را براي برگزاري اعتراضات گسترده در شهر دمشق تعيين کرده بودند اما با استقبال مردم روبه رو نشد.

 

بازار حميديه يکي از شلوغ ترين بازارهاي دمشق است و برخي از تحليلگران گفته اند معترضين به همين دليل محل تجمع را در اين بازار انتخاب کرده بودند.

 

شاهدان عيني نيز به خبرنگار يونايتد پرس گفته اند که شمار افرادي که در اين اعتراضات شرکت کرده بودند بيش از 70 نفر نبود.

 

معترضين همچنين شعارهايي را براي اجراي اصلاحات و تغيير و آزادي سر مي دادند.

آنها مردم سوريه را به پيوستن به تجمع اعتراضي فرامي خواندند و شعار مي دادند: "کجايي اي سوري ... کجايي اي سوري"

 

آنها همچنين عليه بشار اسد نيز شعار دادند. يکي از شعارهاي آنها اين بود:" الله و سوريا و بس" (فقط خدا و سوريه ). اين شعار در برابر شعارهايي است که پيش از اين هواداران معمر قذافي رهبر ليبي در حمايت از وي اينگونه سر مي دادند: " الله و معمر و ليبيا وبس "(فقط خدا و معمر قذافي و ليبي).

 

اين تظاهرات کوچک اما بسيار مهم با دخالت نيروهاي امنيتي روبه رو شد که سعي داشتند معترضين را که در ميان شمار زيادي از خريداران در بازار حضور داشتند متفرق کنند. پس از ورود نيروهاي امنيتي، معترضين متفرق شدند.

 

پليس براي متفرق کردن معترضين از خشونت استفاده نکرد اما شش نفر از معترضين را بازداشت کرد.

 

پس از اين تجمع، برخي از کاربران در سايت فيس بوک خواستار برگزاري تظاهرات ديگري پس از اقامه نماز عصر در مقابل مسجد اموي در شهر دمشق شدند اما چنين تجمعي برگزار نشد با اين حال شمار زيادي از نيروهاي امنيتي با لباس شخصي در کنار مسجد مستقر شدند.

 

تصاوير فيلم هاي منتشر شده در يوتيوپ از حوادث دمشق نيز نشان مي دهند معترضين شعار مي دهند"سلميه سلميه" (مسالمت آميز است ... مسالمت آميز است)

اين شعارها کپي برداري از شعارهاي قبلي معترضين در مصر بود.

 

يکي از مغازه داران در بازار حميديه نيز با انتقاد از اين اقدام برخي از جوانان حاضردر اين تجمع، آنها را مزدور توصيف کرد.

يکي ديگر از مغازه داران هم گفت : ما از تغيير حمايت مي کنيم به شرط اينکه اين تغيير در راستاي چارچوب هاي کشورمان باشد و الگوگيري از ديگران نباشد. بسياري از مردم سوريه، معترضين و حاميان آنها را مي شناسند و اين موضوع را مي دانند که هدف آنها اصلاحات و رشد کشور نيست بلکه آنها نابودي سوريه را دنبال مي کنند اما ملت سوريه در مقابل آنها و شبکه هاي جاسوسي اسرائيلي - آمريکايي مي ايستد .

 

تجمع مقابل سفارت سوريه در قاهره

 

از سوي ديگر دهها نفر از اتباع سوريه در مقابل سفارت کشورشان در قاهره نيز تجمع کردند و خواستار کناره گيري بشار اسد از قدرت شدند.

حاضران در اين تجمع دست نوشته هايي را حمل مي کردند که بر روي آنها نوشته شده بود " فساد مالي نه"، " زندانبان ملت بايد سقوط کند" و " اي بشار اسد قبل از فرار و شرم استعفا بده"

 

آنها همچنين شعار مي دادند: "آزادي مي رسد مي رسد ... از (ميدان) تحرير تا بازار حميديه" و "الشعب يريد اسقاط النظام" (ملت خواهان سرنگوني حکومت است).

تجمع کنندگان همچنين خواستار آزادي زندانيان سياسي در سوريه و لغو حالت فوق العاده امنيتي در اين کشور شدند که از 45 سال پيش تاکنون در سوريه اجرا مي شود.

 

معترضين همچنين به صورت محدود با تعدادي از کارکنان سفارت سوريه نيز درگير شدند. اين کارمندان از داخل ساختمان سفارت شروع به شعار دادن در پاسخ به مخالفين ومعترضين مي کردند.

 

معترضين نيز کارکنان سفارت را با استفاده بطري هاي آب معدني و سنگ مورد هدف قرار مي دادند تا اينکه پليس وارد عمل شد و از معترضين خواست تا متفرق شوند.

در اين تجمع تعدادي از فعالان سياسي اجتماعي مصري نيز حضور داشتند.

 

پيش از اين برخي از کاربران در سايت فيس بوک صفحه اي با عنوان" انقلاب سوريه عليه بشار اسد 2011 " را ايجاد کرده بودند که توانسته بود تا ظهر روز سه شنبه 40 هزار تاييد کننده داشته باشد.

 

بشار اسد رئيس جمهور سوريه از سال 2000 تاکنون در راس قدرت اين کشور است. قبل از او، پدرش حافظ اسد پس از کودتاي نظامي در سال 1971 تا مرگ در سال 2000 قدرت را در اختيار داشت.

 

اين کشور از لحاظ آزادي هاي سياسي به شدت بسته و غيردموکراتيک و قدرت به صورت عمده در اختيار حزب بعث حاکم و شخص رئيس جمهور است.

وضعيت حقوق بشر سوريه نيز بارها از سوي سازمان هاي بين المللي مورد انتقاد قرار گرفته است.

نظر شما