شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۳
کد خبر: ۳۴۹۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
استاديار دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد انجام ورزش‌هاي منظم و مستمر در طول هفته را براي کنترل بيماري در افراد ديابتي مهم برشمرد.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دکتر عبدالرضا نوروزي با اشاره به اين که با انجام 45 دقيقه ورزش روزانه قند خون به ميزان 50 ميلي‌گرم كاهش مي‌يابد، گفت: ورزش در كاهش وزن و كاهش نياز به داروهاي ديابتي نيز موثر بوده و همچنين موجب بهبود جريان خون، بهبود روحيه و افزايش اعتماد به نفس مي‌شود.

 

وي بيان اين كه ريسك ابتلا به ديابت در افرادي كه پدر و مادر مبتلا به ديابت دارند بالاتر است، افزود: بهترين راه پيشگيري از ابتلا به ديابت براي افراد با زمينه وراثتي کنترل و کاهش وزن است .

 

استاديار دانشكده پزشكي دانشگاه علوم‌پزشكي مشهد با اشاره به اين که يك بيمار ديابتي با كنترل و درمان مناسب مي‌تواند سال‌ها يك زندگي طبيعي از نظر كمي و كيفي داشته باشد، اظهار كرد: بيمار ديابتي با كنترل و درمان مناسب مي‌تواند سال‌ها يك زندگي طبيعي از نظر كمي و كيفي داشته باشد اما اگر بيماري به حال خودش رها شود، بيمار دچار عوارضي خواهد شد كه بلافاصله ظاهر نشده و در طول سال‌هاي آينده بروز مي‌كند.

 

نوروزي افزايش چربي، ‌كلسترول و فشارخون را از عوارض ديابت برشمرد و گفت: رژيم غذايي سالم، حفظ وزن در محدوده طبيعي، فعاليت ورزشي، ترك سيگار و كاهش استرس از مهمترين اقدامات براي كنترل بيماري ديابت است.

 

وي افزود: كنترل فشارخون، چربي خون بويژه كلسترول، رعايت بهداشت پا و استفاده از كفش راحت و معاينه منظم چشم از مواردي است كه افراد ديابتي بايد به آن توجه كنند.

 

استاديار گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اينكه افت قند خون تقريبا در همه ديابتي‌ها اتفاق مي‌افتد، گفت: لرزش، سرگيجه، تعريق، گرسنگي زياد، رنگ پريدگي، حواس پرتي، مور مور شدن دور دهان،‌ تشنج و تغيير خلق و خو از جمله علائم افت قند خون است.

 

وي با تاكيد بر اهميت كاهش مصرف نمك به 5 گرم در روز گفت: كاهش مصرف چربي به ويژه چربي‌هاي حيواني و مصرف حداقل پنج وعده و سبزيجات در روز از نكاتي است كه بيماران ديابتي بايد به آن توجه كنند.

 

نوروزي گفت: بيماران ديابتي منعي در مصرف برنج ندارند ولي بايد ميزان مصرف را به 200 گرم در روز براي يك فرد متوسط كاهش دهند.

نظر شما