جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۵
کد خبر: ۳۴۹۷۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۲
رييس مجلس شوراي اسلامي در بررسي وضعيت تحولات اخير منطقه تاکيد کرد که پيروزي نهايي از آن مسلمانان خواهد بود.

به گزارش شهر به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي لاريجاني در گفت وگو با شبکه خبري العالم با بيان اين‌که اتفاقي که در اين زمان رخ داده سابقه تاريخي گذشته دارد و اين انقلاب‌ها، موضوع‌هاي احساسي و نقطه‌اي نيست، گفت: تاريخ گذشته نشان مي دهد اعراب و مسلمان‌ها تحت سلطه استعمار بوده‌اند، مخصوصا بعد از جنگ جهاني اول که انگليس و فرانسه آمدند و کشورهاي اسلامي را بين خودشان تقسيم کردند و اين روحيه استعمارگري را بر مسلمانان پيگيري کردند و منابع آنها را مي‌بردند، يکسري عناصر ديکتاتور هم بر آنها سلطه گرفتند.

 

وي با بيان اينكه پس از اين مسئله، موضوع صهيونيست‌ها بود، يعني مساله اسرائيل را غربي‌ها درست کردند که کشورهاي اسلامي را سرگرم کنند كه هميشه اين درگيري وجود داشت،اين حالت تحقيري که مسلمان‌ها در اين سالها با آن روبرو بودند به تنهايي باعث شد که ديکتاتوري‌هاي دست‌ساز آمريکا و غرب را تغيير دهند، هر چند که در اين ميان مولفه هاي ديگري هم وجود داشت.

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: انقلاب اسلامي در ايران نشان داد که اگر ملت‌ها روي اراده خود بايستند و از حقوق خود دفاع کنند، قدرت‌هاي بزرگ نمي توانند اين اراده را بشکنند و اين يک تجربه اي بود که در ايران رخ داد؛ انقلاب اسلامي ايران نه به شرق تکيه داشت و نه به غرب.

 

رئيس قوه مقننه با يادآوري سوال "محمدحسن الهيکل" از حضرت امام (ره) پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در پاريس مبني به اين که اين انقلاب شما چيست که جنبه ديني دارد و ما تا به حال چنين انقلابي نداشته‌ايم، گفت: حضرت امام در جواب به آقاي هيکل فرمودند؛ انقلاب ما ريشه در صدر اسلام دارد، انقلاب اسلامي است و ما دنبال تحقق اسلام در جامعه هستيم.

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: اين يک مدل است که ديکتاتوري را از بين ببريم و مردم به سرنوشت خود حاکم شده و پيگير اين باشند که عزت اسلامي آنها احيا شود.

 

نماينده مردم قم با بيان اين که آمريکايي‌ها بعد از يک دوره به قدرت خود، مخصوصا بعد از فروپاشي شوروي بسيارمغرور شده بودند و حادثه يازده سپتامبر بهانه بود، گفت: آمريکا در عراق و افغانستان به دنبال ماجراجويي بود، آنها فقط نمي‌خواستند افغانستان و عراق را بگيرند، بلکه مي‌خواستند تغييراتي در کل منطقه ايجاد کنند و فکر مي‌کردند که پيروز مي‌شوند، اما در عراق شکست خوردند و در افغانستان به گل نشستند.

 

لاريجاني افزود: در جنگ 33 روزه مي‌خواستند کليد تحولات جديد منطقه را بزنند، اما رژيم صهيونيستي با شکست مفتضحانه‌اي مواجه شد.

 

رئيس قوه مقننه گفت: همه اينها عواملي بود که باعث شد مردم منطقه فضاي آن فشار و ديکتاتوري و استعمار را بشکنند و بر اراده خود بايستند و بنابراين اين انقلاب‌هايي که در منطقه رخ داد، مسائل احساسي و تحريکي نيست.

 

لاريجاني با بيان اين که آمريکايي‌ها گاهي از اين حرف‌ها مي زنند و عجله مي‌کنند كه به گونه اي انقلاب مصر را مديريت کنند، تصريح کرد: اين دوره تمام شده ما وارد يک عصري شده‌ايم که مسلمان‌ها مي خواهند زندگي سالمي داشته باشند و نمي‌خواهند زير سلطه باشند و اين موضوع را بايد درک کنند که در بحرين، يمن و ليبي همه از يک جنس هستند، يعني از ديکتاتوري متنفرند و من فکر مي کنم اين حرکت انقلابي که در منطقه به وجود آمده، يک حرکت بسيار عميق، ريشه دار و بنيان‌هاي اسلامي دارد و استقلال طلبانه است که در مقابل آمريکا و مخالفت با استعمار و ديکتاتوري است.

 

وي افزود:مردم اين کشورها به دنبال يک نوع جمهوريت هستند که اين انقلابها، انقلابهاي مبارکي است و من فکر مي کنم مسلمانها وارد يک عصر جديدي شوند و اين خشونتي هم که غرب نسبت به آنها به خرج مي دهد عمق اصالت اين انقلاب ها را نشان مي دهد.

 

 

آمريکايي‌ها سعي در تحليل عمقي مسائل ندارند

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از اين گفت وگو با اشاره به نقش تکنولوژي‌هاي جديد در زندگي مردم و تاثير آن در مبارزات مردم منطقه، تصريح کرد: اين که در اين انقلاب‌هاي اخير از تکنولوژي هاي جديد استفاده مي‌شود يک واقعيت است، زيرا مردم دنيا استفاده از تکنولوژي هاي جديدي را آموختند و نسبت به آن گرايش پيدا کرده‌اند و اين باعث شده ارتباطات مردم از سلطه غرب خارج شود.

 

وي همچنين افزود: درست است که استفاده از شبکه هاي اجتماعي و تکنولوژي‌هاي نوين در بين مردم منطقه افزايش يافته اما اين که آمريکايي‌ها بخواهند از اين طريق و با استفاده از اين شبکه ها شرايط کشورها را تغيير دهند يک نظريه مرده است.

 

رئيس فراکسيون اصولگرايان مجلس با تاکيد به اينكه آمريکايي‌ها تا لحظه آخر از ديکتاتورهاي منطقه حمايت کردند افزود: به عنوان مثال در تونس تمام تلاش شان را کردند تا بن‌علي براي حفظ منافع آنها در راس کار باقي بماند و همين کار را در مصر تکرار کردند، اما دليل اين که متفاوت حرف مي‌زنند و مواضع دوپهلو اتخاذ مي کنند، اين است که اولا پيش بيني اين حوادث را به دليل عقب افتادگي سرويس‌هاي اطلاعاتي خود نکرده بودند و دوماً سعي در تحليل عمقي مسائل ندارند و مي خواهند آنها را به صورت سطحي بررسي کنند و درجه سوم اين که آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از اين ديکتاتورها ندارند، زيرا اگر آنها را حمايت نکنند منافع خود را از دست مي دهند و بقيه ديکتاتورها نيز اعتماد خود را به آنها از دست مي‌دهند.

 

 

مساله بحرين راه‌حل چند روزه ندارد

 

رئيس قوه مقننه در بخشي ديگري از سخنان خود با بيان اين که آمريکايي‌ها در هر حالتي به دنبال حفظ منافع خود در منطقه هستند، گفت: آمريکايي‌ها با خود مي‌گويند ممکن است ديکتاتورها سرنگون شوند، پس به دنبال اين هستند که با جريان جايگزين حکومت‌هاي فعلي ارتباط برقرار کنند که نمونه آن را مي‌شود در بحرين مشاهده کرد.

 

وي همچنين افزود: آمريکايي‌ها در بحرين از يک طرف مي‌گويند که ما از حرکت‌هاي مردمي حمايت مي کنيم و از سوي ديگر، وزير دفاع خود را به منطقه مي فرستند تا به برخي کشورها چراغ سبز حمله به بحرين و کشتار مردم را نشان بدهد.

 

لاريجاني با هشدار به سران کشور عربستان که به بحرين لشگرکشي کرده‌اند، گفت: شنيديم سعودي‌ها به آمريکايي‌ها قول داده‌اند تا مساله بحرين را ظرف مدت چند روز حل کنند که اين نشان از اشتباه استراتژيک سعودي‌ها دارد، زيرا مساله بحرين راه حل چند روزه ندارد و يک مساله ريشه‌دار مثل مساله ليبي و يمن و ساير کشورهاي درگير انقلاب است و عربستان با خونريزي در اين کشور تنها بار خود را سنگين‌تر مي کند و مشکلاتش را بيشتر مي کند.

 

 

سياست جديد آمريکا به خاک و خون کشيدن قيام‌هاي منطقه است

 

رئيس دستگاه قانونگذاري کشور با بيان اين که حضور عربستان در بحرين براي تشديد کشتار مردم ريشه در رفتار جديد آمريکا دارد، گفت: آمريکايي‌ها در سياست جديد خود به دنبال خونين کردن صحنه قيام‌هاي مردمي هستند که نمونه آن را مي شود در بحرين و ليبي مشاهده کرد.

 

وي همچنين افزود: آمريکايي‌ها درليبي عمدا مي خواهند زمان قيام را طولاني‌تر کنند تا قذافي بتواند با فشار به مردم اين قيام را شکست دهد و در بحرين همچنين سياستي را پيگيري مي‌کنند که مطمئنا چاره‌اي به جز شکست نخواهد داشت.

 

نماينده مردم قم تصريح کرد: آمريکايي‌ها به عمد مي خواهند تا از دخالت مستقيم در بحرين به دليل اين که پايگاه بزرگي در آن دارند، خودداري کنند تا اگر شرايط تغيير کرد بتوانند با جريان جديد هم کار کنند و از طرفي هم مايل به کنار رفتن از هيات حاکم نيستند، براي همين به سران عربستان سعودي و امارات دستور دادند تا قيام مردم بحرين را متوقف کنند.

 

 

خيانت عربستان در ذهن مردم منطقه باقي مي‌ماند

 

لاريجاني با بيان اين که عربستان سعودي و امارات از آمريکا بازي خورده‌اند گفت: آمريکايي‌ها، عربستان سعودي و امارات متحده را به سمتي هل دادند تا آنها با کشتن مردم بحرين منافع آمريکا را حفظ کنند تا از اين طريق هم مانع تخريب خود شوند و هم سعودي‌ها را در منطقه تخريب کنند، چون کشتار مردم بحرين در اين شرايط حساس به عنوان خيانتي عظيم در ذهن مردم منطقه باقي مي ماند و مردم فراموش نخواهند کرد که عربستان در چه شرايطي سلاح‌هايش را به مردم نشانه گرفته بود.

 

وي همچنين افزود: امارات نيز بايد بداند با لشگرکشي به بحرين مردم اين کشور او را به چشم يک همسايه خيانتکار نگاه

 

مي‌کنند و امارات مطمئنا تاوان اين کار را خواهد داد، چرا که خونريزي در بحرين چيز کم هزينه‌اي نيست.

 

 

آمريکايي‌ها به دنبال راه اندازي جنگ شيعه و سني هستند

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العالم مبني بر اين که برخي رسانه‌ها حمايت ايران از قيام مردم بحرين را به دليل شيعه بودن معترضان عنوان مي‌کنند، گفت: مردمي که در ميدان "لولو" بحرين گرد هم آمده بودند، شعار نمي دادند که با سرنگوني دولت فعلي دولت شيعي سر کار بيايد بلکه شعار دموکراسي خواهي و پايان ديکتاتوري مي‌دادند که اين شعارها عين شعارهايي است که مردم در مصر، يمن و ليبي سر مي‌دهند.

 

دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي کشور با طرح اين سوال که آيا مي شود به دليل شيعه بودن مردم بحرين آنها را از دموکراسي محروم کرد، گفت: سوال اين است که اگر در جايي بافتهاي مذهبي با کشور ديگري متفاوت بود، آيا مي توان آن کشور را تنها به دليل اين که به عنوان مثال معترضان شيعه هستند از دموکراسي محروم کرد، ضمن اين که در بحرين نيز شعار مردم ايجاد حکومت شيعي نيست، بلکه آنها تنها به دنبال دموکراسي و آزادي هستند.

 

رئيس مجلس، تاکيد کرد: طرح موضوع شيعه هراسي براي راه اندازي جنگ شيعه و سني از جمله سياستهاي آمريکاست که برخي سياستمداران خبيث آن را مطرح مي کنند تا سرپوشي روي تجاوز آشکار خود به بحرين و جنايت در اين کشور بگذارند اما اين مساله پنهان شدني نيست و سعودي‌ها و اماراتي‌ها با حمله به بحرين به کاخ شيشه اي خود سنگ مي زنند.

 

 

حمايت ايران از انقلاب‌هاي منطقه صريح است

 

لاريجاني با بيان اينکه حمايت ما از تحولات اخير خاورميانه و مبارزات دموکراسي‌خواهانه مردم در کشورهاي منطقه کاملا آشکار و صريح بوده است، افزود: در تحولات بحرين، مصر و ليبي ما به صراحت از آرمان‌هاي مردم‌سالارانه و ديني ملت‌هاي منطقه حمايت کرده‌ايم.

 

دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي، ادامه داد: حمايت ما از انقلاب هاي منطقه به دليل هدفي است که در انقلاب اسلامي مورد نظر امام و مردم بود. براساس اين هدف مسلمان‌ها نبايد دست دوم باشند، بلکه زندگي آنان بايد مردم‌سالارانه باشد و اين هدف در تمام کشورهايي که دچار تحولات شده‌اند براي ما در اولويت است.

 

لاريجاني تصريح کرد: البته در اين زمينه ما با برخي از کشورهاي منطقه اختلاف‌نظر داريم، زيرا بعضي از کشورهاي سلطنتي وجود دارد که نه تنها از اين انقلاب‌ها دفاع نمي‌کنند، بلکه تلاش دارند تا شرايط موجود را حفظ کنند، اما اين دليل نمي شود که ما نيز چنين رويکردي اتخاذ کنيم.

 

رئيس قوه مقننه، موضع ايران را در تمام مدت اخير واحد و علني خواند و گفت: آمريکايي‌ها حق ندارند به مردم مسلمان منطقه زور بگويند، زيرا اين مردم حق دارند که از دموکراسي و مردم سالاري برخوردار باشند.

 

 

آمريکا مقصر اصلي بحران اخير بحرين است

 

لاريجاني گفت: اوضاع خاورميانه در شرايط کنوني بسيار شبيه به شرايطي است که انتفاضه عراق در سال 1991 رخ داد، در آن شرايط نيز کشورهاي منطقه آمريکا را تحريک کردند تا با حمايت از صدام و تجهيز نيروهاي دولتي شيعيان و مردم عراق را سرکوب کنند به طوري که بيش از صدهزار نفر کشته نتيجه اين خشونت‌ها بود.

 

رئيس مجلس تصريح کرد: با وجود تمام حمايت‌هاي آمريکا و کشورهاي منطقه صدام نجات پيدا نکرد و سرانجام مردم اين کشور نفرت زيادي از کشورهاي منطقه پيدا کردند و هم اکنون نيز کشورهاي منطقه بايد هوشيار باشند تا اين اتفاق دوباره نيفتد.

 

لاريجاني حضور وزير دفاع آمريکا را در کشور بحرين زمينه‌ساز بروز بحران‌هاي اخير اين کشور دانست و گفت: در هر صورت آمريکا مقصر اصلي بحران اخير بحرين است و کشورهاي منطقه نيز نبايد از شرايط به وجود آمده سوءاستفاده کند.

 

 

پيروزي نهايي متعلق به مردم بحرين است

 

لاريجاني گفت: با اراده ملت‌ها نمي‌شود بازي کرد و بر همين اساس تحليل من اين است که شرايط به زودي تغيير خواهد کرد و مردم بحرين پيروز نهايي اين مبارزات خواهند بود.

 

رئيس مجلس با يادآوري تجربه ايران در کشتار خونين هفده شهريور گفت: ما نيز تجربه کشته شدن مردمانمان را در نظام طاغوتي شاه داريم و انقلاب اسلامي نتيجه خون‌هاي ريخته ملت بي‌گناه بود که سرانجام با پيروزي همين مردم به پايان رسيد.

 

لاريجاني افزود: مردم بحرين مي‌دانند که ما از آنها حمايت کرده‌ايم و در هر شرايطي در کنار آنها خواهيم بود.

 

وي تاکيد کرد: حضور نيروهاي نظامي آمريکايي و برخي کشورهاي غربي در بحرين اين مشکل را در نظام بين المللي ايجاد کرده است که گويا هر کشوري امکان دخالت در مناسبات داخلي کشورهاي ديگر را دارد، اگرچه آنها مي گويند که اين به معناي دخالت، اشغال و جنگ نيست؛ اما سوال ما اين است که حضور نظامي کشورهاي قدرت طلب در بحرين به چه معناست و چه توجيهي دارد؟

 

لاريجاني با تاکيد بر اراده قوي مردم بحرين در ايجاد تغيير در ساختار سياسي اين کشور گفت: حتي آمريکايي ها هم با توجه به اظهارنظرهاي امروزشان نشان داده اند که به هزينه هاي ناشي از موضع گيري‌هاي اشتباه شان آگاه هستند.

 

لاريجاني هشدار داد که اگر تا چند روز آينده اوضاع بحرين به همين منوال ادامه پيدا کند آمريکايي ها براي آينده خيلي از چيزها را در بحرين از دست خواهند داد؛ زيرا مردم بحرين متوجه شده اند که آمريکايي‌ها براي حفظ پايگاه خود در اين کشور حاضرند خون مردم بي گناه را حراج کنند و ما مي دانيم که اين امر ساده نيست و تاوان دارد.

 

 

فراخواندن سفير بحرين يک اشتباه بود

 

لاريجاني در پاسخ به سوال مجري شبکه العالم درباره فراخواندن سفير بحرين از ايران پاسخ داد: فراخواندن اين سفير يک اشتباه بود و بحريني ها مي توانستند از ظرفيت ايران استفاده کنند و مسير دقيق‌تري را در شرايط حساس کنوني دنبال کنند؛ اما در هر صورت اين مساله چندان اهميتي ندارد.

 

وي تاکيد کرد: شايد مقامات بحريني خواسته‌اند با اين مانور سياسي اعلام کنند که مسير انقلاب بحرين را تغيير داده‌اند؛ اما همه مي دانند که مسير حرکت مردم بحرين روشن تر و شفاف تر از اين گونه نظرهاست.

 

 

تشکيل کميته اي براي پيگيري اوضاع بحرين در مجلس

 

رئيس مجلس خبر داد در جلسه غيرعلني و طولاني ديروز مجلس شوراي اسلامي کميته اي براي پيگيري اوضاع و حوادث اخير بحرين تشکيل شد تا بتواند با رصد اين حوادث و پيشنهاد راهکارهايي مردم بحرين را در جلوگيري از بروز فاجعه انساني کمک کند.

 

وي گفت: تا امروز رصد ما نشان مي دهد که دو کشوري که عوامل شان را وارد بحرين کرده اند و با کمک نيروهاي بحريني رفتارهاي خشن و خونيني را با مردم اين کشور داشته و اقدام دستيگري هايي غيرعقلايي کرده‌اند، بايد هر چه سريعتر رفتارشان را تغيير دهند.

 

لاريجاني با بيان اين که تحرکات کشورهاي عربي در مورد ليبي ثمربخش نبود افزود: اين تحرک‌ها ژست هاي سياسي است که نتيجه بخش هم نبوده است که حتي در مورد بحرين همين کار را هم نکردند که اين هم يک اشکال از اين کشورها است.

 

وي با بيان اين که هدف سازمان کنفرانس اسلامي جلوگيري از رفتارهاي ناجوانمردانه کشورهاي غربي در مقابل کشورهاي اسلامي است گفت: اگر کنفرانس اسلامي تشکيل شود و کشورهاي اسلامي تلاش کنند از اين رفتار ناجوانمردانه جلوگيري کنند، کار عاقلانه اي انجام داده‌اند و حداقل از اين ظرفيت و هزينه‌اي که کشورهاي اسلامي انجام مي دهند در اين موارد استفاده کنند؛ هر چند من اميدي به برطرف کردن اين مشکل در سازمان کنفرانس اسلامي ندارم. اين سازمان‌هاي بين المللي و منطقه‌اي خيلي کم خاصيت هستند.

 

 

وزير خارجه سوريه براي بررسي اتفاق‌هاي اخير در منطقه به ايران مي‌آيد

 

لاريجاني با بيان اين که ايران براي برطرف کردن مشکل‌هاي اخير در کشورهاي منطقه تماسهايي را با کشورهاي ديگر داشته است گفت: در اين راستا وزير خارجه سوريه براي بررسي اتفاق هاي اخير در کشورهاي منطقه به ايران مي‌آيد.

 

 

ايران در حمايت از مردم بحرين کوتاهي نمي‌کند

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که ايران در حمايت از مردم بحرين کوتاهي نمي‌کند گفت: در زمينه حمايت از مردم بحرين ايران هم از ظرفيت ديپلماتيک خود استفاده مي کند و هم به دنبال راههاي ديگر براي کمک به اين کشور است.

 

وي با تاکيد بر اين که کشورهاي ديگر حق تعدي به مردم بحرين را ندارند، گفت: کشورهاي ديگر حق ندارند با سلاح‌هاي آمريکايي مردم بحرين را بکشند و بايد حد خودشان را رعايت کنند و توجه کنند که صحنه باز نيست که هر کسي که توانست با امکانات سلاحهاي آمريکايي به جان مردم بحرين بيفتد.

 

 

موضع ايران در حمايت از مردم ليبي روشن است

 

لاريجاني درباره موضع گيري ايران در مورد اتفاق‌هاي اخير در کشورهاي منطقه گفت: ايران از ابتدا از قيام مردم و انقلاب ليبي حمايت کرد؛ اما روزهاي اول در مجلس بيانيه‌ها و اطلاعيه‌هايي صادر شد و از قيام مردم ليبي حمايت شد. ايران در همه مواضع خود با نام بردن ليبي حمايت خود را از انقلاب ليبي اعلام کرد

 

وي با بيان اين که در مجلس ايران دو بيانيه درباره حمايت از قيام و انقلاب مردم ليبي صادر شد افزود: ساير مسئولان کشور هم در اين زمينه حمايت خود را از قيام و انقلاب مردم ليبي اعلام کرده اند و موضع ايران کاملا مشخص است و همانند حمايت از مردم مصر و تونس از مردم ليبي و انقلاب شان حمايت مي کنيم. مردم ليبي حق دارند در مقابل ديکتاتوري بايستند و حق خود را بگيرند.

 

لاريجاني با بيان اين که بعد از اين انقلاب ها در کشورهاي منطقه شرايط در صحنه بين المللي تغيير مي‌کند، گفت: بعد از اين انقلابها، جايگاه مسلمانها ارتقا پيدا مي کند و براي ما مهم نيست ديگران در اين زمينه چه پيش بيني مي کنند.

 

وي با بيان اينکه واقعيت قضيه اين است که استراتژي ايران گسترش دموکراسي در منطقه است گفت: ما خوهان اين هستيم که مردم مسلمان سلطه پذير نباشند و به همين دليل فکر مي کنيم در منطقه شرايط بلوک هاي قدرت تغيير خواهد کرد و همچنين مفهوم قدرت نيز تغيير خواهد کرد.

 

لاريجاني با بيان اين که تا چندي پيش آمريکايي ها فکر مي کردند با فشار رسانه اي و قدرت نظامي مي توانند حکومت کنند گفت: اين انقلاب ها نشان داد که زمانه تغيير کرده است و بايد واقعا به حقوق مردم اعتماد کرد، اينها تغييرات مهمي است.

 

وي با بيان اين که همانگونه که ايران در انقلاب هاي مختلف در کنار مردم منطقه بوده است گفت: در آينده هم که کشورها، استقلال خود را پيدا کنند در کنارشان هستيم.

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اين که ايران زماني با مصر ارتباط نداشت، گفت: اگر يک حکومت دموکراتيک مردمي در مصر به وجود بيايد ما مي توانيم روابط نزديکي با مصر، تونس و همچنين کشورهاي ديگر داشته باشيم.

 

 

وجود دموکراسي روابط دوستانه‌اي بين کشورهاي ايجاد مي‌کند

 

لاريجاني با توضيح اين که معادلات منطقه‌اي از چارچوب‌هاي قبلي و کليشه‌اي خود تغيير مي کند، گفت: ممکن است در کشورهاي مختلف مدل‌هاي رفتاري شان متفاوت باشد؛ اما هر کشوري مختصات خاص خود را دارد. همانگونه که ايران يک ساختار دارد و ترکيه يک ساختار ديگر دارد اما در نهايت اين دو کشور روابط دوستانه‌اي را با هم دارد و مهم دموکراتيک بودن آنها است و در مساله دموکراسي با هم مشترک هستند.

 

وي افزود: موضع ايران دفاع از مردم منطقه است و در هر شرايطي حضور نيروهاي خارجي و دخالت آنها در امور داخلي بحرين محکوم خواهد بود، زيرا اين دخالت‌ها هم به امنيت منطقه لطمه خواهد زد و هم به خود کشورهاي دخالت کننده.

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي توضيح داد: ما با دقت شرايط بحرين را رصد مي‌کنيم و اين طور نيست که برخي کشورها در آنجا حمام خون راه بيندازند و ايران به عنوان يکي از کشورهاي تاثيرگذار منطقه تنها ناظر اين خشونت‌ها باشد زيرا اين مساله يک مساله منطقه‌اي است.

 

وي تاکيد کرد: کشورهاي منطقه تحمل اين را ندارند که برخي کشورها به واسطه تحريک آمريکايي‌ها در بحرين مردم را بکشند، نه تنها ايران بلکه ديگر کشورهاي منطقه نيز اين وضعيت را تحمل‌پذير نمي‌دانند و اين مساله با سرنوشت مردم منطقه و مسلمانان جهان پيوند خورده است.

 

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: ايران در تمام اين سالها نشان داده که در اين گونه مواقع صبور است، اما حوادث را به دقت رصد مي‌کند و اجازه نخواهد داد که مسائل منطقه از چيزي که است، پيچيده‌تر شود و کشورها هم نبايد فرصت طلبي کنند و با اجحاف به مردم بي دفاع بحرين اوضاع را جنايتکارانه خونين کند. ما منتظريم که آنها درس بگيرند و رفتارشان را عوض کنند.

 

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اين که 32 سال از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي گذرد و يک دموکراسي پايدار در ايران به وجود آمده است، گفت: در ايران تقريبا هر سال يک انتخابات داريم که حتي در کشورهاي غربي هم بي سابقه است. در ايران انتخاب هاي با شور و هيجان بالا همانند انتخابات اخير رياست جمهوري برگزار مي شود و اين يک دموکراسي واقعي است.

 

وي با بيان اين که عده اي در کشور مي‌خواهند با کمک ديگران شيطنت کنند، تصريح کرد: هيچ کشوري اين موضوع را نمي پذيرد که عده اي بخواهند به بهانه دموکراسي در کشور شيطنت کنند.

 

لاريجاني با بيان اين که ترديدي در دموکراسي موجود در ايران نيست گفت: در مجلس شوراي اسلامي ايران 290 نماينده وجود دارد که هر کدام از جايي از کشور و در رقابتي شديد به مجلس مي آيند و گاهي در يک حوزه انتخابيه از بين 30 نفر تنها يک نماينده انتخاب مي شود و اين موضوع يک مدل نسبتا استوار است و ممکن است در کشورهاي ديگر اين موضوع را با مختصات بومي خودشان پيگيري کنند و مهم اين است که مردم احساس کنند خودشان در سرنوشت خودشان حاکم هستند.

 

وي با بيان اين که در ايران رئيس جمهور حداکثر مي تواند دو دوره در راس قوه مجريه قرار بگيرد گفت: در کشوري مانند مصر يک نفر 30 سال رئيس جمهور است اما در ايران يک دوره اي رهبر انقلاب رئيس جمهور بودند بعد از آن آقاي هاشمي آمدند بعد از آن آقاي خاتمي و نهايتا آقاي احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور معرفي شدند و اين موضوع نشان دهنده چرخش نيرو در ايران است.

 

لاريجاني افزود: همچنين در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در ايران هم در هر دوره بيش از 50 درصد نمايندگان تغيير مي کنند و اين نشان دهنده اين است که دموکراسي در ايران حيات دارد و فعال است البته غربي ها مي خواهند اين چهره را خراب کنند.

 

وي با بيان اين که ايران به عنوان يک کشور مسلمان دفاع از حقوق مسلمانان جهان را وظيفه خود مي داند گفت: فرقي نمي‌كند که ايراني ترک يا عرب باشيم، مهم اين است که مسلمانها امت واحده هستند همانگونه که پيامبر گرامي اسلام همه مسلمانان را به دانه هاي يک شانه تشبيه کرد به گونه‌اي که يک دانه ترک است يکي عرب و ديگري فارس.

 

لاريجاني با بيان اين که حساسيت ايران نسبت به سرنوشت فلسطين يک وظيفه است گفت: بسياري از کشورهاي عربي در اين زمينه به سمت صلح رفتند و در جنگ 33 روزه هم برخي از اين کشورها پشت صحنه کارهاي ديگري کردند، ولي ايران از ابتدا صادق بود و از مردم و مقاومت لبنان دفاع کرد. همچنين در جنگ غزه از حماس دفاع کرديم و برايمان شيعه و سني فرقي نداشت.

 

لاريجاني با بيان اين که به عنوان يک مسلمان امروز بايد از مردم منطقه دفاع کنيم گفت: ايران از مردم بحرين دفاع مي‌کند و استراتژي بعضي از کشورهاي منطقه اين است که فکر مي کنند با سرکوب مي‌توانند کاري را انجام دهند.

 

وي با يادآوري اين موضوع که 1400 سال پيش اين سرکوب رخ داد و عاشورا به وجود آمد افزود: اين سرکوب در دل مسلمانها ماند که بايد حتما عاشورايي زندگي کنند به همين دليل اين انتخاب به يک حماسه تبديل شد. اين کشورها تصور مي کنند که با کشتن عده اي از مردم بحرين مي توانند در شرايط عادي زندگي کنند اما اين تصور آنها اشتباه است.

 

 

نظر شما