جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۰
کد خبر: ۳۵۱۱۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
سومين مسابقه عكاسي از سفره‌هاي هفت‌سين با داوري محمدمهدي رحيميان، محمد غفوري و شهريار توكلي و حمايت معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار خواهد شد.

به گزارش شهر، آيين ايراني قدمتي چند هزار ساله داشته و ميراث فرهنگي ملتي بزرگ است كه جهان وامدار اوست. اين آيين كه در هميشه تاريخ، نگاهي به الوهيت داشته، در ادامه مسير خود با ورود اسلام و مذهب شيعه زيباتر و درخشان‌تر هم شده است.



سفره‌هاي ايراني اسلامي گوشه‌اي از زيبايي‌هاي اين آئين را با خود، در طول دوران و در گستره جغرافياي ايرانيان به همراه داشته و حتي به عنوان نشانه‌اي از مناسبت‌هاي مختلف به شمار مي‌آيند و شايد، تنها نشانه‌اي كه مي‌توان آن را در قاب تصوير به ثبت رساند و متمايز از ديگران به تماشا نشست. ما از اين بين، چهار سفره شاخص را برگزيديم تا بتوانيم از زاويه نگاه زيبابين هنرمندان عكاس، مروري بر سبك زندگي يك ساله ايرانيان و هم كيشانشان داشته باشيم؛ سفره‌هاي افطاري، سفره‌هاي حسيني، سفره‌هاي يلدا و سفره‌هاي هفت‌سين.



همه اين سفره‌ها، در نقاط مختلف اين خاك پاك، گسترده مي‌شوند و منظره‌اي از وحدت فرهنگي اين مردم كهن بوجود مي‌آورند. اين در حالي است كه در اين وحدت، تنوع قومي و جغرافيايي به جاي جاي اين منظره، رنگ و روي خاص خود را مي‌بخشد.



دبيرخانه سفره‌هاي ايراني-اسلامي در پايان سومين سال برگزاري اين مسابقات، كه تاكنون با حمايت و مشاركت صميمانه و متعهدانه هنرمندان و هنردوستان علاقمند به اين مرز و بوم و فرهنگ غني‌اش به راه خود ادامه داده است؛ با حمايت معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (دفتر توسعه هنرهاي تجسمي) فراخوان سومين مسابقه عكاسي از سفره‌هاي هفت سين، ويژه نوروز 1390 را منتشر مي‌كند.



موضوع مسابقه:

اين مسابقه با نگاهي وسيع به موضوع «سفره هفت سين» در دو بخش تك عكس و مجموعه عكس و تنها تاكيد بر عكس محور بودن آثار برگزار مي‌شود.

توصيه مي‌شود محوريت آيين‌ها و رسوم غذايي در تدارك و گستردن «سفره پر بركت هفت سين» اعم از: تهيه، خريد، بازار، برخورد و نگرش اقوام ايراني، آرايش سفره، نقش اعضاي خانواده در تزيين اين سفره، تكريم جايگاه پدر و مادر، نگاه‌هاي ويژه به حاشيه‌هاي اين سفره، احترام به حريم سفره و ... مد نظر شركت كنندگان قرار گيرد.



تعداد آثار ارسالي:

هر متقاضي مي‌تواند حداكثر با 5 قطعه عكس در بخش تك عكس و با 3 تا 5 عكس در بخش مجموعه، به صورت سياه و سفيد يا رنگي، در قالب‌هاي آنالوگ يا ديجيتال شركت كند.



گاه‌شمار مسابقه:

مهلت ارسال عكس: علاقمندان مي‌توانند از تاريخ 10 فروردين‌ماه تا 15 ارديبهشت‌ماه سال 1389 آثار خود را به دبيرخانه سفره‌هاي ايراني اسلامي ارسال كنند.

ارزيابي و داوري: سه هفته پس از اتمام مهلت ارسال عكس اطلاع رساني: 24 ساعت پس از جلسه داوري.

برگزاري نمايشگاه و آيين اختتاميه: متعاقبا اعلام خواهد شد.



دبير مسابقه:

محمدصالح حجت‌الاسلامي



هيأت انتخاب و داوري عكس‌ها:

محمدمهدي رحيميان، محمد غفوري و شهريار توكلي.



جوايز برگزيدگان:

سه نفر برتر: لوح تقدير و يادمان نمايشگاه به همراه سه ميليون ريال جايزه نقدي



آيين‌نامه شركت در مسابقه:



1- برگزاركننده به منظور احترام به ساير شركت‌كنندگان هيچ زماني را براي تمديد مهلت دريافت عكس در نظر نخواهد گرفت.

2- شركت در اين مسابقه هزينه اي در برنداشته و برگزاركننده از تمامي عكاسان و علاقمندان براي حضور در اين حركت عكاسانه دعوت مي‌كند.

3- برگزاركننده در تعيين و اعطاي رتبه در هر دو بخش «تك عكس و مجموعه عكس» تمايزي قائل نمي‌باشد.

4- عكس‌ها مي توانند به صورت تك رنگ، سياه و سفيد و رنگي و در قالب هاي آنالوگ و ديجيتال براي ارسال به دبيرخانه انتخاب شوند.

5- گروه ارزيابي و داوري حداكثر 50 قطعه عكس را براي نمايشگاه و چاپ در كتاب انتخاب مي‌كنند كه به تمامي عكس‌هايي كه در نمايشگاه پذيرفته شده باشند گواهي شركت و مبلغ پانصد هزار ريال (پنجاه هزار تومان) به عنوان حق‌التصوير تعلق خواهد گرفت.

6- برگزاركننده با توجه به اصل پويايي و پيشرفت و همچنين احترام به عكاس و مخاطب از پذيرش عكس‌هايي كه در ساير مسابقه‌ها داراي رتبه بوده و يا جايزه‌اي را كسب كرده باشند، معذور است. ضمنا عكس‌هايي كه در دوره‌هاي گذشته به اين دبيرخانه ارسال شده باشند به مرحله داوري راه پيدا نخواهند كرد. ملاك تشخيص در اين اصل، برگزاركننده و گروه داوران مي‌باشند.

7- هر متقاضي مي‌تواند به صورت مستقل با ارسال حداكثر 5 قطعه عكس در بخش تك عكس و با حداكثر 5 قطعه عكس در بخش مجموعه عكس، شركت كند.

8- عكس‌هاي ارسالي تنها در اندازه‌اي كه ضلع يكي از ابعاد عكس 30 سانتيمتر باشد، قابل پذيرش مي‌باشند (مثلا: 20 در30- 24 در 30- 30 در 40).

9- متقاضيان ‌بايستي عكس‌هاي (اسلايد، نگاتيو، فايل) خود را در اندازه‌هاي تعيين شده با كيفيت مطلوب بصورت لوح فشرده - سي دي - به همراه يك نسخه چاپ مناسب (در صورت تمايل) در اندازه‌هاي ذكر شده مطابق با نسخه اصلي (سياه سفيد و رنگي)، ارسال نمايند.

10- در صورت ارسال آثار چاپ شده، به منظور مشاركت متقاضي در انجام امور دبيرخانه‌اي، خواهشمند است آثار خود را درون پوشه‌اي با نام خود قرار داده و در لوح فشرده - سي دي - رايت نموده و به دبيرخانه ارسال و يا تحويل نماييد.

11- عكس‌هاي ديجيتال و يا اسكن شده مي‌بايست در ابعاد مناسب جهت چاپ در نسخه نمايشگاهي(20 در 30) و با فرمتJPG و با رزولوشن 300dpi ارسال شود.

12- عكس‌هاي ارسالي بر روي لوح فشرده (سي دي)، ‌بايستي با اندازه‌هاي اصلي با كيفيت 300 dpi و با فرمت jpg ارسال شوند.

13- برگزاركننده تنها ويرايشي را بر روي عكس مي‌پذيرد كه سنديت عكس را از بين نبرد، البته تنظيم نور و كنتراست و اصلاح رنگ قابل پذيرش است. ويرايش‌هايي به وسيله ابزارها و نرم‌افزارها كه منجر به اتلاق عنوان دخل و تصرف باشد عكس را از دور مسابقه خارج خواهد كرد.

14- نامگذاري فايل عكس‌هاي ارسالي بايستي با حروف و اعداد انگليسي انجام شود.

براي نامگذاري فايل‌ها ابتدا نام خانوادگي ثبت شود. سپس با قرار دادن نقطه عدد عكس ارسالي و بعد از خط فاصله تعداد آثار ارسالي ثبت شده و سپس با درج نقطه شماره همراه عكاس تايپ شود. (مثال:Rahimi.1-5.09123208842 و Rahimi.2-5.09123208842)

15- لوح هاي فشرده آثاري كه مورد پذيرش داوران قرار نگرفته باشند پس از برگزاري مسابقه معدوم خواهند شد. اين در حالي است كه تصاوير چاپ شده ارسالي تنها به مدت دو ماه تقويمي(60 روز) پس از آيين اختتامييه در دفتر «سايت لقمه» جهت مراجعه و دريافت عكاسان و شركت‌كنندگان نگهداري مي‌شود. برگزاركننده پس از اين موعد هيچ مسئوليتي در قبال حفظ و نگهداري آثار نخواهد داشت.

16- برگزار كننده ضمن به كاربردن نهايت كوشش خود در حفظ و نگهداري عكس‌ها، هيچگونه مسئوليتي در قبال آسيب‌هاي ناشي از ارسال نامطلوب را نمي‌پذيرد، خواهشمند است در بسته‌بندي و ارسال آثار نهايت دقت را صرف كنيد.

17- دبيرخانه مسابقه به طور قطع آثار دريافتي پس از مهلت اعلام شده را نخواهد پذيرفت.

18- عكس‌هاي دريافتي كه فاقد «فرم تكميل شده شركت در مسابقه» باشند، پذيرفته نخواهند شد.

19- ستاد برگزاري، ارسال كننده را مالك عكس مي‌شناسد اما در صورت تشخيص خلاف اين نكته، برگزاركننده تمامي امتيازهاي متعلقه را سلب و عكس مربوطه را از دور مسابقه حذف خواهد كرد.

20- برگزاركننده مجاز است تا از عكس هاي منتخب گروه داوران در امور مربوط به تبليغات دبيرخانه، نمايشگاه و چاپ كتاب با ذكر نام عكاس استفاده نمايد.

21- تمامي متقاضيان شركت در مسابقه كه در داخل و يا خارج از كشور مي‌توانند با ارسال فايل مقادير خواسته شده به نشاني (ايميل) الكترونيكي: loghme@gmail.com در اين رقابت شركت نمايند. اطمينان از دريافت آثار ارسالي بر عهده متقاضي است.

22- ارسال آثار به منزله قبول آيين‌نامه شركت در مسابقه و تاييد مالكيت عكس‌ها است.

23- تصميم‌گيري در مورد مسايل پيش‌بيني نشده بر عهده برگزاركننده است.



دريافت فرم فراخوان:

اين فرم از 10 فروردين‌ماه در سايت لقمه (www.loghme.com) قابل دريافت خواهد بود.



نحوه ارسال آثار:

آثار مي‌توانند به وسيله پست به نشاني خيابان شريعتي - خيابان بوشهر- پلاك 19 و يا پست الكترونيكي ( ايميل) به نشاني loghme@gmail.com به دبيرخانه ارسال شوند.

علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با شماره‌هاي 77604144-77647861 در تهران و شماره‌هاي همراه: 09123208842- 09196459679و 09367832896 تماس حاصل كرده و يا با نشاني loghme@gmail.com مكاتبه كنند.


نظر شما