سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۰
کد خبر: ۳۵۳۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
مراقبت و مشاوره پيش از بارداري شامل ارائه مراقبت‌ها و آگاهسازي مادران و خانواده‌ها است و بر نتيجه بارداري و ارائه راهكارهاي مناسب براي كاهش يا حذف اثرات نامطلوب موثر است.

به گزارش "شهر"، دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت توصيه كرد: هر خانم قبل از اقدام براي بارداري از جهت سلامت جسمي و رواني و توانايي بايد بررسي شود و به افرادي كه قصد باردار شدن دارند توصيه مي‌شود در مواردي همچون سن زير 18 سال يا بالاي 35 سال، سابقه بارداري 5 بار يا بيشتر، داشتن فزرند كمتر از 3 سال، داشتن شغل سخت و سنگين، سابقه نوزاد ناهنجار، مرده‌زايي و حاملگي‌هاي خارج از رحم حتما قبل از باردار شدن با پزشك يا ماما مشورت كنند.

 

براساس اين گزارش مصرف قرص اسيدفوليك سه ماه قبل از بارداري توصيه مي‌شود و مراقبت دوران بارداري و پس از زايمان نقش بسيار مهمي در تشخيص زودرس و درمان بموقع و موثر عوارض بارداري و پس از زايمان دارد.

 

همچنين با انجام صحيح اين مراقبت‌ها مي‌توان بسياري از بيماري‌ها را قبل از آنكه وارد مرحله باليني و علامت دار شوند و سلامت و جان مادر و جنين را بطور جدي به خطر اندازند، تشخيص و درمان مناسب انجام داد.

 

در اين مراقبت‌ها با بررسي وضعيت سلامت مادر و جنين، تعيين سن حاملگي و انجام معاينات باليني و آزمايشات لازم و تشخيص زودهنگام نشانه‌هاي خطر، مسائلي مثل فشارخون بالا، كم خوني، ديابت، بيماري‌هاي عفوني، ناسازگاري‌هاي خوني بين مادر و جنين، وزن گيري نامناسب كشف مي‌شود كه برخورد درست با هريك از اين مواد منجر به يه بارداري با حداقل عوارض مي‌شود.

 

براساس اعلام دفترآموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت، اگر علائم خطر در بارداري مشخص نشود و يا دير تشخيص داده شود ممكن است عارضه‌اي جدي و گاه دائمي براي مادر و نوزادش به جاي گذارد به همين دليل بطور معمول بايد در دوران بارداري 8 مرحله مراقبت توسط متخصصان صورت گيرد، 2 بار در 20 هفته اول و 6 بار در 20 هفته دوم. مراقبت‌ها بعد از تشخيص بارداري از هفته 6 بارداري شروع مي‌شود و براي اطمينان از سير طبيعي بارداري و سلامت جنين بايد در اين دوران بطور مستمر به مراكز بهداشتي درماني، مطب پزشك يا ماما مراجعه كرد تا با رعايت نكات بهداشتي از ميزان سلامتي بهتري برخوردار شويم.


نظر شما