شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۶
کد خبر: ۳۵۳۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
خون موجود در بانک خون بند ناف تا 20 سال قابل استفاده است/
مديرعامل سازمان انتقال خون کشور با بيان اين که يك نفر از هر 3 نفر در طول زندگي به دريافت خون نياز دارد، گفت: خون موجود در بانک بند ناف تا 20 سال قابل استفاده است اين در حالي است هم اکنون هيچ يک از مراكز درماني و بيمارستان‌ها به ويژه اورژانس‌ها با كمبود خون مواجه نيستند.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر حسن ابوالقاسمي درباره عملکرد سازمان انتقال خون در سال 89 اظهار كرد: 4 تا 5 سال پيش، برخي افراد در اتاق‌هاي عمل به علت اين که خون کافي براي تزريق به آنها نبود، بويژه بيماراني که داراي گروه خون‌هاي نادر بودند، جان مي‌دادند و خوشبختانه با تلاش سازمان انتقال خون، اين مشكل رفع شد.

 

وي ادامه داد: با جرأت مي‌گوييم که در حال حاضر هيچ يک از مراكز درماني و بيمارستان‌ها به ويژه اورژانس‌ها با كمبود خون مواجه نيستند. بسياري از بيماران مبتلا به اختلالات خوني مانند تالاسمي و هموفيلي نيازمند تزريق خون بصورت مستمر هستند؛ البته در حال حاضر هيچ مشكلي در تأمين خون‌ براي اين افراد وجود ندارد.

 

ابوالقاسمي با بيان اين مطلب که در حال حاضر شاخص اهداي خون در کشور بالا رفته است، به طوري که در سال 89 با افزايش 5 درصد اهداي خون روبه‌رو بوديم، افزود: افتتاح نخستين بانک خون بند ناف ملي ازجمله پروژه‌هاي سازمان انتقال خون در سال گذشته بود، به طوري که مي‌توان گفت اين بانک در منطقه بي‌نظير و استانداردهاي بين‌المللي در حد پيوستن به بانک‌هاي جهاني خون بند ناف، در آن رعايت شده است.

 

وي تصريح کرد: خون بند ناف، منبع غني از سلول‌هاي بنيادي است از اين رو براي تحقيقات در حوزه سلول‌هاي بنيادي و درمان بيماري‌هاي ژنتيکي، خوني و عصبي کاربرد فراواني دارد.

 

مديرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اين که خون بند ناف را مي‌توان حداقل 10 سال و حداکثر 20 سال در تانک‌هاي ازت نگه‌داري کرد، خاطرنشان کرد: بانک خون بند ناف از اهدا کنندگان هيچ هزينه‌اي دريافت نمي‌کند، چرا که اين بانک بدليل ارائه خدمات رايگان خون بند ناف راه‌اندازي شده است.

وي اظهار كرد: نوزادان مورد نظر براي دريافت خون بند ناف، تنها توسط سازمان انتقال خون انتخاب خواهند شد، مگر اين که خانواده نوزاد دچار بيماري خاصي باشد که در اين راستا براي کمک به نوزاد و پيشگيري از بروز مشکلات احتمالي با هماهنگي‌هاي لازم، خون بند ناف از نوزاد گرفته مي‌شود.

 

مديرعامل سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: خون بند ناف تنها يک بار مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بيشتر براي افراد ديگر کاربرد دارد، اين درحاليست که در صورت استفاده نشدن از خون بند ناف براي فرد ديگر، اهدا کننده در صورت نياز مي‌تواند از آن استفاده کند.

 

وي با اعلام راه‌اندازي روش اهداي مستقيم پلاكت به جاي اهداي خون كامل براي تامين پلاكت مورد نياز بيماران در كشور گفت: پلاكت‌ها در عمل انعقاد خون نقش مهمي دارند و در جلوگيري از خونريزي رگها به وسيله تشكيل توده پلاكتي و كمک به ترميم جدار عروق عمل مي‌كنند.

 

مديرعامل سازمان انتقال خون افزود: در گذشته، پلاكت مورد نياز بيماران از خون كامل اهدايي تامين مي‌شد، اما اكنون با روش پلاكت گيري مستقيم، بعد از گرفتن پلاكت، خون بيماران از دستگاه به بدن اهدا كننده باز مي شود. در اين روش از يک طرف براي تامين پلاكت نيازي به اهداي خون كامل نيست و از طرف ديگر پلاكتي كه از اين طريق به دست مي‌آيد كيفيت بسيار بالاتري دارد و از نظر كيفيت با پلاكتي كه از خون كامل گرفته مي‌شود، اصلاً قابل مقايسه نيست.

نظر شما