جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۲
کد خبر: ۳۵۴۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
طي بخشنامه‌اي از سوي وزير آموزش و پرورش، 27 سياست ويژه آموزش وپرورش در بخش عمران به استان‌هاي سراسر كشور ابلاغ شد كه طي آن بر سوق دادن ساخت و سازهاي جديد به سمت ايجاد مجتمع‌هاي آموزشي و پرورشي، رعايت تمامي استانداردها و ضرورت رعايت عدالت آموزشي در توزيع اعتبارات تاكيد شده است.


به گزارش " شهر"، در اين بخشنامه ضمن تقدير از تلاش‌هاي مجموعه اداره‌كل نوسازي مدارس استان كه كسب رتبه اول سال 1388 در ارزشيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي عمراني كشور انجاميد، سياست‌هاي ويژه عمراني آموزش و پرورش در سال1390 به استان‌هاي كشور ابلاغ شد: بر اين اساس در بكارگيري واژه «فضاهاي آموزشي» همواره از واژگان «فضاهاي آموزشي و پرورشي» كه از نظر معنايي مفهوم عام‌تري در فرآيند تعليم و تربيت دارد، استفاده شود، همچنين فضاهاي آموزشي و پرورشي جديد به نحوي طراحي ساماندهي شوند كه كليه نيازهاي تعليم و تربيت دانش‌آموزان را تامين كنند.

بر اساس اين سياستها، در شهرها و كانون‌هاي پرجمعيت، ساخت و سازهاي جديد به سمت ايجاد مجتمع‌هاي آموزشي و پرورشي سوق پيدا كند و همچنين عمليات اجرايي استخرهاي آموزشي شنا متناسب با جمعيت دانش‌آموزي و ضوابط درجه‌بندي مناطق آموزشي، در درون يا مجاورت مدارس از محل اعتبارات ملي و استاني شود.

در اين سياستها تاكيد شده كه در كليه فضاهاي آموزشي و پرورشي جديد و فضاهاي آموزشي و پرورشي موجود، ايجاد و ساخت نمازخانه- كتابخانه در اولويت قرار گيرد، به نحوي كه تا پايان سال 1392 هيچ فضاي آموزشي و پرورشي بدون نمازخانه ‌- كتابخانه نباشد.

اين گزارش مي افزايد، ساخت سالن‌هاي ورزشي به تعداد مصوب در سفرهاي استاني از محل منابع ملي و استاني مورد تاكيد است و در اين راستا جلب مشاركت اداره‌كل تربيت‌بدني استان جهت احداث سالن‌هاي ورزشي توصيه مي‌شود. براي اجرايي كردن بندهاي بالا، علاوه بر بهره گيري از منابع ملي و استاني در اختيار، استفاده از اعتبارات فصل تربيت‌بدني و سهم استاني سفرهاي هيات دولت نيز توصيه مي‌شود.

گفتني است، عملياتي كردن، ساماندهي و تبديل به احسن كردن املاك و مستغلات وزارت آموزش و پرورش در سطح ستاد به عنوان اقدامي مهم، ارزشمند و در راستاي خط مشي ترسيمي از جانب مقام معظم رهبري بدواً به سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور واگذار مي‌شود، لذا ضروري است با مساعدت معاونت پشتيباني و توسعه مديريت، اداره‌ كل ساماندهي املاك و مستغلات در سازمان مذكور ايجاد و حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه شرح وظايف و ساختار استاني آن نيز مشخص و گزارش نتايج اقدامات بطور مستمر به دفتر وزارتي ارسال شود، به گونه‌اي كه به تدريج از حبس بيت‌المال ممانعت به عمل آيد.

بر اين اساس، يكي از عناصر مهم در افزايش كيفيت آموزشي، تامين تجهيزات آموزشي و كمك آموزشي به روز است. لذا سهم مناسبي از اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي استاني به تجهيزات جديد و جايگزين اختصاص يابد.

در اين ابلاغيه‌ آمده است، رعايت صرفه‌جويي در معماري مدارس يك اصل است، لذا ضمن بازنگري در نقشه‌هاي اجرايي، بايد حداكثر صرفه‌جويي در طراحي منظور نظر قرارگيرد. همچنين مقرر است 32 بناي ماندگار با معماري اسلامي ‌ـ ايراني و به عنوان يادگاري از نظام مقدس جمهوري اسلامي با تمامي نيازهاي آموزشي و پرورشي ساخته شود، لذا ضمن اعلام برنامه‌ زمانبندي براي اين مهم، طراحي و شروع عمليات اجرايي حداقل يك پروژه در هر اداره‌كل و ترجيحاً در مركز استان در اولويت كاري قرار گيرد.

كاهش قيمت تمام شده و رعايت كامل قانون محاسبات عمومي، مناقصات و اصل رقابت بين پيمانكاران همچنين دوري از مواردي نظير ترك تشريفات مناقصه و... مورد انتظار است و با توجه به قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، رعايت تمامي استانداردها از جمله مباحث مربوط به بهينه‌سازي مصرف سوخت به عنوان يك اصل مهندسي مورد تاكيد است.

بر اساس اين گزارش، نظارت دقيق و حضور جدي و بازديد مستمر مديران كل نوسازي مدارس از پروژه‌ها مورد انتظار است و در ساخت پروژه‌هاي جديد، مكان‌يابي دقيق و احداث پروژه‌ در حد نيازهاي حال و آتي مدنظر قرار گيرد. همچنين در توزيع اعتبارات رعايت عدالت آموزشي الزامي است.

شايان ذكر است، جهت‌گيري ساخت و ساز فضاهاي آموزشي در روستاها به جاي مدارس شبانه‌روزي شاخه نظري بايد در راستاي هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي و يا كاردانش باشد.

در اين ابلاغيه امده است كه در طراحي و اجرا، محوطه مدارس به عنوان يك كلاس درس بزرگ آموزشي و مخصوصاً پرورشي نگريسته شود و در آن از نمادهايي كه حاوي پيام‌هاي تربيتي براي متربيان است، استفاده شود. همچنين از هر گونه توسعه و تغيير در فضاهاي آموزشي و پرورشي بدون اخذ نظر و حضور اداره‌كل نوسازي مدارس استان خودداري شود.

پروژه‌هاي نيمه‌تمام استان در اولويت تامين اعتبار جهت تكميل ‌باشند و در برگزاري همايش تكريم خيرين مدرسه‌ساز اهتمام جدي شود تا شاهد رشد تعهدات باشيم.

بر اساس اين سياستها، اجراي پروژه‌هاي مصوب سفرهاي استاني و تامين اعتبار براي اين پروژه‌ها از ويژه‌ترين اولويت‌هاي وزارت آموزش و پرورش است، لذا ضرورت دارد مورد توجه ويژه‌ قرار گيرد.

همچنين در افزايش سهم آموزش و پرورش از اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي استاني حداكثر تلاش صورت گيرد. در اين رابطه استان‌هايي كه كمتر از متوسط كشور در سال‌هاي گذشته اعتبار دريافت نموده‌اند، موظفند تلاش بيشتري نموده و يكي از ملاك‌هاي اصلي ارزيابي وزارتخانه از عملكرد مسوولين استان‌، ميزان افزايش اعتبارات تملك‌ دارايي‌هاي سرمايه‌اي استاني در سال 1390 نسبت به سال‌هاي قبل مي‌باشد.

انتظار است كه حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه سال 1390، پروژه شناسنامه فني فضا به پايان برسد، لذا استان‌هايي كه در اين رابطه عقب‌مانده‌اند با بكارگيري تمام امكانات نسبت به جبران عقب‌ماندگي خود اقدام كنند.

در ادامه اين ابلاغيه آمده است، با بكارگيري تمام توان مديريتي، كارشناسي و پيمانكاري استان و اختصاص حجم اعتبارات سنگين در سال 1390 ( به صو رت ملي و استاني) و توجه خاص دولت به نظام تعليم و تربيت كشور، آمادگي لازم براي يك سال طلايي در استان فراهم شود.

با عنايت به كسب رتبه برتر در بين دستگاه‌هاي اجرايي عمراني كشور در سال 1388 در اجراي پروژه‌هاي استاني، حفظ اين جايگاه بسيار مهم است، لذا ضمن تاكيد بر اجراي كيفي پروژه‌ها، رعايت دقيق قانون مناقصات، كوتاه نمودن زمان اجرا و كاهش هزينه تمام شده پروژه‌ها و در نهايت حذف پروژه‌هاي اماني اين مهم عملي شود.

در اين گزارش آمده است گر چه لازمه بهره‌مندي از سهم بيشتر اعتبارات عمراني استاني تعامل و جلب توجه مسوولان استان قبل از جلسات شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان است، لذا ضرورت حضور مديران كل نوسازي مدارس در جلسات شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان علي‌الخصوص مواقعي كه دستور جلسه توزيع اعتبارات عمراني است در اين خصوص مديركل آموزش و پرورش هماهنگي لازم را معمول دارد.

نظر شما