پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۹
کد خبر: ۳۵۵۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
شهردار تهران گفت: با احداث بوستان ولايت سرانه فضاي سبز در تهران افزايش مي‌يابد و فاصله شمال و جنوب تهران كمتر مي شود. همچنين شهرداري تهران در نظر دارد لكه هاي آلودگي در تهران را به مكان هاي خدماتي براي شهروندان تبديل كند.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، دکتر محمد باقر قاليباف در برنامه زنده تلويزيوني «تهران20»،گفت: تهران در روزگاران قديم در دامنه کوه البرز قرار داشته و با وجود باغ‌هاي متعدد ، شهري پاک براي زندگي محسوب مي‌شده اما متاسفانه اکنون با گذشت زمان و گسترش جمعيت ، ساخت و سازها و ورود بي‌رويه خودروها اين شهر با مشکلات زيادي از جمله آلودگي هوا روبه رو شده است.

 

او افزود: بوستان ولايت مي‌تواند ريه تنفسي پايتخت محسوب شود ، چرا که در مساحت 300هکتار توسعه فضاي سبز را خواهيم داشت و علاوه بر آن اين بوستان بزرگترين بوستان خاورميانه خواهد بود.

 

بوستان ولايت ؛ عيدانه رهبر انقلاب به مردم جنوب شهر

 

او در ادامه با اشاره به حضور مقام معظم رهبري در مراسم کلنگ‌زني احداث اين بوستان در پادگان قلعه‌مرغي ، احداث اين بوستان را عيدانه مقام معظم رهبري به شهروندان تهراني به خصوص به مردم جنوب شهر عنوان کرد و افزود: مقام معظم رهبري از آن جهت که فرمانده کل قوا هستند و اين مجموعه نيز متعلق به نهادهاي نظامي بود اين عيدانه را به شهروندان در اواخر سال گذشته تقديم کردند.


او ادامه داد: چنانچه همکاري مطلوب نيروهاي مسلح و فرمان رهبر معظم انقلاب نبود، بدون شک ما امروز صاحب چنين مجموعه بزرگ تفرجگاهي و فرهنگي در تهران نبوديم.من در ابتدا به عنوان يک شهروند و سپس به عنوان شهردار تهران به سهم خود از ايشان تشکر مي‌کنم.

 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: سال گذشته، سال تلاش مضاعف و کار مضاعف بود و امسال نيز سال جهاد اقتصادي است . در سال کار و تلاش مضاعف ماموريت احداث بوستان ولايت به من و همکارانم واگذار شد و انشاءالله بتوانيم با جهد و تلاش بر اساس مدت زمان تعيين شده يعني سوم خرداد، فاز اول اين مجموعه را به بهره برداري برسانيم.

 

سرانه فضاي سبز تهران 5/13 متر مي‌شود

 

قاليباف در پاسخ به اين سئوال که با ايجاد بوستان ولايت، سرانه فضاي سبز تهران چه ميزان افزايش مي‌يابد، اظهار کرد : در حال حاضر مهمترين چالش شهر تهران آلودگي هوا است که در ابعاد اقتصادي، جاني ، مالي و به طور کل در تمامي ابعاد تاثير گذار بوده و شهرداري براي حل اين مشکل رويکردهاي مختلفي را مانند گسترش IT، فضاهاي مجازي و حمل و نقل دنبال مي‌کند.


شهردار تهران گفت: يکي از رويکردهاي مهم شهرداري توسعه فضاي سبز است.

 

او ادامه داد : شهرداري در اين راستا در سال هاي اخير احداث پارک‌هاي محله‌اي و منطقه‌اي را گسترش داده و شهروندان قطعا تاييد مي‌کنند که توسعه فضاي سبز شهر تهران در سال هاي اخير مطلوب بوده است.

 

شهردار تهران با اشاره به افزايش سرانه فضاي سبز تهران از 8 متر به 12 متر در سال هاي اخير، بيان كرد: سرانه فضاي سبز شهر تهران در سال آينده به 5/13 متر خواهد رسيد.


او خاطرنشان كرد: چنانچه سرانه فضاي سبز به روال عادي توسعه يابد، سالانه شاهد توسعه چند سانتي متري آن خواهيم بود، چرا که شهر تهران 10 ميليون نفر جمعيت دارد و هر عددي اگر تقسيم بر اين ميزان جمعيت شود، قطعا حاصل عدد کوچکي خواهد بود.

 

بسيج شهرداري براي بهره برداري فاز اول بوستان ولايت

 

قاليباف در ادامه در پاسخ به چگونگي روند توسعه احداث بوستان ولايت عنوان کرد: با توجه به قولي كه به مقام معظم رهبري داده‌ام ، قرار شد تا 3 خرداد 60 هکتار از اين بوستان افتتاح شود، هم اکنون نيروهاي شهرداري در دو شيفت 12 ساعته يعني از 7 صبح تا 7 شب و از 7 شب تا 7 صبح در بوستان ولايت به کار مي‌پردازند تا 65 هکتار از اين بوستان، سوم خرداد به بهره برداري برسد.

 

قاليباف اضافه کرد: هم اکنون حوزه خدمات شهري شهرداري، سازمان پارک ها و فضاي سبز، حوزه مهندسي شهرداري و به طور کل مجموعه مديريت شهري شهرداري تهران در بوستان ولايت مستقر شدند .


شهردار تهران گفت: من بر حسب عادت مديريتي‌ام که مدير ميداني هستم در کنار همکاران حضور دارم و در اين زمينه دفتر کارم در بوستان ولايت ايجاد شده و سه روز در هفته در اين دفتر به پيگيري ساير کارهاي شهرداري مي‌پردازم و به اين ترتيب در بوستان ولايت حضور مستمر دارم.

 

شهردار تهران افزود: روزهاي زوج در بوستان ولايت با مديراني که دست اندر کار اجراي اين پروژه هستند، جلسه برگزار کرده و با اين روحيه جهادي و تلاش مستمر اميدواريم سوم خرداد فاز اول بوستان را به بهره‌برداري برسد.

 

پيست دوچرخه سواري،موتورسواري و مجموعه صدف در بوستان ولايت

 

قاليباف در ادامه در مورد چگونگي حفظ آثار و ميراث تاريخي پادگان قلعه مرغي با تشکر از اعضاء شوراي شهر به دليل تصويب لايحه دوفوريتي که شهرداري در مورد حفظ ميراث تاريخي فرودگاه قلعه مرغي به شوراي شهر ارائه داده بود، گفت: اولين آشيانه هاي هواپيما در فرودگاه قلعه مرغي ايجاد شده و با تصويب لايحه دو فوريتي در شوراي شهر، بنا شد شوراي راهبردي تشکيل شود تا با هدايت و کمک شورا به مشاوران ، اين ميراث تاريخي به بهترين شکل حفظ و نگهداري شود.

 

او با اشاره به اينکه باند هوايي مجموعه قلعه مرغي به عنوان اولين باند هوايي کشور حفظ خواهد شد، عنوان کرد: براي احداث فاز اول بوستان ولايت در هفته اخير شوراي شهر اعتبار 100 ميليارد توماني را به تصويب رسانده و علاوه بر آن شهرداري تهران نيز بايد تعهدات خود را براي باز پرداخت مبلغ هزينه شده از سوي سرمايه گذاران بخش خصوصي براي تملک زمين اين مجموعه با ارائه راهکارها و پيشنهادهاي خود به شوراي شهر ارائه دهد.

 

شهردار تهران گفت: بوستان ولايت به عنوان مکاني براي آيندگان نيز محسوب مي‌شود و احداث آن نيازمند مطالعات و برنامه ريزي هاي دقيق است.هم اکنون در احداث فاز اول اين مجموعه تمامي 20 هزار مکان مسقفي که در بوستان ولايت وجود دارد، ترميم، نوسازي، بازسازي و تغيير کاربري خواهد شد.

قاليباف افزود: علاوه بر اين اقدام توسعه فضاي سبز، ايجاد پيست هاي موتور سواري، دوچرخه سواري، ماشين سواري و مسيرهاي تک لاين براي پياده روي و دويدن در نظر گرفته شده است.

 

قاليباف با بيان اينکه پيست دوچرخه سواري به مساحت 7 کيلومتر در فاز اول پروژه بوستان ولايت ايجاد مي‌شود، اعلام كرد: در فاز اول اين مجموعه شهربازي مسقف با مدرن‌ترين تجهيزات و شهر بچه‌ها که در آن خود بچه‌ها اداره شهر را در کنترل دارند راه اندازي مي‌شود. همچنين مجموعه «صدف» مختص بانوان با ارائه تمامي نيازمندي‌هاي آنها ايجاد شده و در فاز هاي بعدي نيز بر اساس طراحي گروه راهبردي و مشاوره‌اي اقدامات لازم به انجام مي رسد.

او تاكيد كرد در چنين پروژه اي ما نيازمند خرد جمعي هستيم تا به نحو مطلوب بتوانيم بوستان ولايت را احداث و به شهروندان تهراني تقديم کنيم.

 

بوستان ولايت بوستاني براي كاهش شمال و جنوب تهران

 

قاليباف در پاسخ به اين سئوال که احداث فاز اول بوستان ولايت در سوم خرداد ممکن است با شتاب زدگي به انجام رسد که اين شتاب زدگي با خود مشکلاتي به همراه خواهد داشت، تصريح کرد: بوستان ولايت بنا است صدها سال در شهر تهران باقي بماند و اين مجموعه بزرگ فرهنگي بدون مطالعه، مشورت با مشاوران دانشگاهي، شرکت هاي مشاوره اي و شوراي راهبردي احداث نمي شود و هرگز اين تعجيل به معناي عجله کردن و تبديل اين فرصت تاريخي به استفاده هاي کوتاه مدت از آن نبوده است.

 

شهردار تهران در ادامه احداث بوستان ولايت را احداث مرکز توليد معرفت، منزلت، ثروت و فرهنگ معرفي کرد و گفت: من هميشه اين موضوع را مطرح کردم که در زمان مديريت من، فاصله شمال و جنوب شهر گسترش نخواهد يافت و هم اکنون شاهد کاهش فاصله‌ها نيز هستيم و احداث بوستان ولايت، توليد ثروت را براي مردم جنوب شهر به وجود مي‌آورد.

 

تبديل لكه‌هاي آلودگي‌هاي تهران به مكان‌هاي خدماتي

 

قاليباف در پاسخ به اين سئوال که اطراف بوستان ولايت و در مسير راهيابي به آن تعداد زيادي کارخانه‌هاي صنعتي ديده مي‌شود و آيا شهرداري براي انتقال آنها تمهيداتي در نظر گرفته است بيان کرد: در حوزه صنعت و نقاطي که لکه‌هاي بزرگ شهر محسوب مي‌شوند شهرداري برنامه ريزي کرده تا بر اساس طرح جامع و طرح تفصيلي مديريت آنها را کسب و اين نقاط را به تملک خود درآورد.

او ادامه داد: با اين كار سرانه خدمات در بخش هاي مختلف، خصوصا سرانه هاي آموزشي، بهداشتي و فضاي سبز افزايش مي‌يابد.

 

او با تاکيد بر اينکه يکي از مهم ترين لکه‌هاي شهر، پادگان قلعه مرغي بوده كه قرار است به ريه تنفسي شهر تهران مبدل شود گفت: به طور مثال کارخانه روغن نباتي قو جز آلودگي براي مردم هيچ آثاري نداشته و ما اميدواريم با همکاري دستگاه‌هاي مرتبط بتوانيم کارخانه ها را از سطح شهر انتقال داده و اين نقاط را به سرانه‌هاي خدماتي تبديل کنيم تا اين لکه ها که امروز به عنوان خطري براي ما محسوب شده به فرصت تبديل شود.

 

تبديل رود دره‌ها به تفرجگاه

 

شهردار تهران در ادامه به بازديد خود از پل جواديه که پيش از حضور در بوستان ولايت به انجام رسانده بود اشاره کرد و گفت: در پي بازديدي که از اين پل داشتم احساس کردم که انصافا شهرداري تمامي اقداماتي که براي اين منطقه در نظر گرفته بود به نحو مناسب به انجام رسانده و اميدوارم با گسترش رود دره هاي سطح شهر نيز بتوانيم مناطق تفرجگاه شهر را افزايش دهيم.

 

قاليباف افزود: ما 7 رود دره بزرگ در شهر تهران داريم که مهم ترين تفرجگاه براي اوقات فراغت، ورزش، سلامت و ريه هاي پايتخت محسوب مي شوند و در اين راستا اميدواريم امسال بتوانيم بخش قابل توجهي از آنها را به مردم هديه دهيم و اين رود دره‌ها را که تا ديروز محل آسيب هاي اجتماعي بوده به يک فرصت مطلوب تبديل کنيم.

 

افزايش حمل و نقل ريلي تهران

 

شهردار تهران در ادامه در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: از ارديبهشت ماه 3 قطار يعني 21 واگن به مدار حمل ونقل ريلي تهران اضافه مي شود، همچنين هر ماه تا پايان سال جاري 2 قطار يعني 14 واگن به اين مجموعه افزوده خواهد شد.

 

او همچنين از آغاز به کار مهمترين پروژه کشور در حوزه مربوط به دو طبقه کردن اتوبان صدر از اتوبان شهيد صياد شيرازي تا تقاطع مدرس و از آن مسير ايجاد تونل صدر – نيايش تا انتهاي نيايش يعني حدود 7 کيلومتر تونل و 8 کيلومتر پل دوطبقه خبر داد و گفت: اين پروژه در هفته اول ارديبهشت ماه آغاز به کار مي‌کند.

طرح تفضيلي و جامع پايان بي نظمي در ساخت و ساز

 

قاليباف يکي ديگر از اقدامات مطلوب شهرداري تهران را ابلاغ طرح تفصيلي و طرح جامع شهر تهران با تصويب شوراي شهر در سال جاري عنوان کرد و افزود: با ابلاغ اين طرح، ساخت و سازها در شهر تهران پس از 45 سال به انضباط مطلوب دست پيدا کرده و براي اولين بار در پايتخت يک برنامه مدون در حوزه شهرسازي اجرايي مي شود.

او ادامه داد: بنا براين طرح ديگر شاهد ساخت و سازهاي بي رويه نخواهيم بود، چرا که در سال هاي گذشته ساخت و سازها بدون برنامه مدون و مناسب ايجاد مي شد.

نظر شما