سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۸
کد خبر: ۳۵۶۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
وزير بهداشت پس از نواختن زنگ سلامت:
ساعتي پيش زنگ سلامت با حضور وزراي بهداشت و آموزش ‌و پرورش در مدرسه راهنمايي هاجر طنين‌انداز شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در اين مراسم دكتر مرضيه وحيد دستجردي طي سخناني در جمع دانش‌آموزان مدرسه دخترانه هاجر در منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اينكه عقل سالم در بدن سالم است، تصريح كرد: سلامت محور رشد و توسعه هر كشور است و بطور حتم دانش‌آموزان ما بايد سالم و سلامت باشند تا بتوانند آينده روشني را براي كشور رقم بزنند.

 

وي با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهاني مبني بر اينكه مقاومت به داروهاي ضدميكروبي يك تهديد جهاني است، اعلام كرد: متاسفانه آنتي‌بيوتيك‌ها به عنوان داروهاي ضد عفونت در كشور ما به طور بي رويه مصرف مي‌شود و اين در حاليست كه استفاده نابجاي اين دسته از داروها تاثير منفي و وارونه بر سلامت بدن دارد.

 

وحيد دستجردي، مهمترين علت مسموميت در دنيا را مسموميت دارويي عنوان كرد و افزود: پنجمين علت مرگ در دنيا نيز به دليل مصرف خودسرانه داروست و در اين رابطه بايد اذعان كرد كه متاسفانه در كشور ما در 40 درصد موارد، مردم بدون نسخه و تجويز پزشك، دارو مصرف مي‌كنند .

 

وي خاطر نشان كرد: در ميان 10 قلم داروي پرمصرف كشور، 4 قلم فقط مربوط به آنتي‌بيوتيك‌هاست، بطوري كه در مجموع 49 درصد نسخه‌هاي تجويز شده كشور بطور حتم يك قلم آنتي‌بيوتيك را دارا بوده‌اند.

 

وزير بهداشت در قالب چند پيام بهداشتي براي دانش‌آموزان، از چاقي 5/19 درصد پسران و 16 درصد دختران در كشور خبر داد و اظهار كرد: دانش‌آموزان بدانند كه اضافه وزن و چاقي مقدمه بيماري در بزرگسالي است و ريسك ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي، فشار خون، ديابت و ... را افزايش مي‌دهد.

 

وي افزود: چاقي همچنين طول عمر را كوتاه مي‌كند، سلامت را به خطر مي‌اندازد و كيفيت زندگي را پايين مي‌آورد.

 

وحيددستجردي، كوتاه قامتي را از پيامدهاي چاقي برشمرد و تاكيد كرد: راه پيشگيري از چاقي و كوتاه قامتي ورزش و خودداري از كم تحركي يا بي تحركي است.

 

وزير بهداشت همچنين از دانش‌آموزان خواست مصرف فست‌فودها را بصورت جدي محدود كنند و به غذاهاي خانگي و سالم بويژه ميوه‌جات و سبزيجات روي بياورند.

نظر شما