شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۹
کد خبر: ۳۶۴۵۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۸
داشتن تحرک به خصوص دويدن در سنين نوجواني و بلوغ به تراکم بالاي استخوان ها کمک مي‌کند و فرد در بزرگسالي کمتر در معرض پوکي استخوان قرار مي‌گيرد.

به گزارش شهر دکتر احمد رضا جمشيدي فوق تخصص روماتولوژي مي‌گويد: پوکي استخوان يک بيماري سيستم اسکلتي عضلاني است كه در سنين 50 سال به بالا و زنان يائسه بيشتر بروز مي‌کند.

وي افزود: کلسيم يک عنصر حياتي براي جريان خون، استحکام و تراکم استخوان ها است که به صورت ريز در جريان خون و به صورت بلور بر روي استخوان ها ذخيره مي‌شود.

اين فوق تخصص روماتولوژي تصريح کرد: با توجه به اينکه کلسيم براي فعاليت سلول‌هاي حياتي قلب و سيستم عصبي ضروري و لازم است، با کاهش اين عنصر در بدن ، ميزان کلسيم مورد نياز از استخوان برداشت و به مرور زمان بافت اسکلتي با کاهش تراکم و پوکي استخوان مواجه مي‌شود.

جمشيدي گفت: پوکي استخوان در مراحل اوليه علايم خاصي ندارد ولي با پيشرفت بيماري و در حالي که 30 تا 40 درصد تراکم استخوان از بين رفته با شکستگي ناگهاني استخوان و انجام آزمايشات اوليه مشخص مي‌شود.

وي ادامه داد: خانم هاي بالاي 50 سال و يائسه با از بين رفتن اثر هورمون‌هاي زنانه در معرض ابتلا به پوکي استخوان هستند که اين امري اجتناب ناپذير است و آقايان نيز 10 دسال ديرتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

اين فوق تخصص روماتولوژي اظهار داشت: به همين منظور پيشگيري بايد در بدو تولد و از سنين پايين انجام گيرد تا در سنين بالاتر پوکي استخوان به کندي و ديرتر ظاهر شود.

جمشيدي تصريح کرد: انواع لبنيات، ماست، کشک، پنير و شير سرشار از کلسيم هستند ولي متأسفانه به مقدار کافي در سبد غذايي ايراني ها وجود ندارد.

وي افزود: بدن به طور روزانه به 1000 تا 1500 ميلي گرم کلسيم نياز دارد ولي در بهترين شرايط اين ميزان در سبد خانواده‌هاي ايراني کمتر 400 ميلي گرم وجود دارد که بايد با فرهنگ سازي مناسب اين رقم اصلاح شود.

اين فوق تخصص روماتولوژي بيان داشت: داشتن تحرک به خصوص دويدن در سنين نوجواني و بلوغ به تراکم بالاي استخوان ها کمک مي‌کند و فرد در بزرگسالي کمتر در معرض پوکي استخوان قرار مي‌گيرد.

جمشيدي ادامه داد: افراد مبتلا به بيماري‌هاي خاص نظير سرطان ها، نارسايي کليه، التهابي و غدد مترشحه، مصرف کنندگان داروهاي حاوي کرتون و ضد صرع، سيگاري ها، افراد خيلي لاغر و افراد بي تحرک که مدت طولاني بستري هستند در معرض ابتلا به پوکي استخوان قرار دارند.

وي گفت: البته افرادي که فاميل درجه يکشان مبتلا به پوکي استخوان يا سابقه شکستگي ثابت دارند بايد مرتب به پزشک متخصص مراجعه کنند تا علايم پوکي استخوان در آنها مورد بررسي قرار گيرد

نظر شما