سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۹
کد خبر: ۳۶۶۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
معاون دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت اعلام كرد:
معاون دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: 43 درصد افراد بالاي 15 سال در كشور دچار اضافه وزن هستند و از هر 5 سکته‌ مغزي يک مورد به علت چربي خون بالا است.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر زهرا عبداللهي با اشاره به اين كه چربي نوعي ماده غذايي و يکي از ترکيبات مهم مورد نياز بدن انسان است، اظهار كرد: ميلياردها سلول در بدن ما براي تبادل فرمان‌هاي عصبي و محافظت بافت‌ها در برابر بعضي شوک‌هاي محيطي مانند سرما و ساير فعاليت‌هاي خود به چربي نياز دارند.

 

وي با بيان اين كه تمامي بافت‌هاي عصبي، سلول‌هاي مغزي و غشاي سلول‌هاي بدن از چربي است،‌ افزود: مصرف زياد چربي‌ها، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي، افزايش فشار خون و بيماري ديابت (مرض قند) را افزايش مي‌دهند. همچنين در كشورهايي كه دريافت روغن‌هاي جامد، لبنيات پرچرب، كره، مارگارين و چربي‌هاي موجود در گوشت قرمز و فرآورده‌هاي گوشتي بالاست، مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلب و عروق نيز بالا است.

 

عبداللهي چربي خون بالا را عامل بيش از نيمي از سکته‌هاي قلبي دانست و تصريح كرد: مصرف گروه چربي‌ها در كشور ما بسيار بيشتر از حد استاندارد و تقريباً مصرف چربي‌ها دو برابر نياز است.

 

وي تاكيد كرد: مصرف زياد مواد غذايي پر چرب، به خصوص چربي‌هاي حيواني و گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را افزايش مي‌دهد.

 

معاون دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت تصريح كرد: بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان‌ها مهمترين علت مرگ و مير در کشور ما هستند که يکي از دلايل آن الگوي غلط مصرف روغن‌هاي خوراکي و مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده است و با حذف چربي ترانس (روغن جامد) و جايگزين کردن آن با روغن‌هاي مايع از 40 درصد مرگ‌هاي ناشي از بيماري قلبي عروقي مي‌توان پيشگيري كرد.

در هين ارتباط بخوانيد:

چاقي سيب شکل خطرناکتر از گلابي شکل است

نظر شما