سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۵
کد خبر: ۳۶۹۲۲
|
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
بطور معمول بيشتر آدم‌ها روزانه سه وعده غذا مي‌خورند، اما كارشناسان بهداشتي توصيه مي‌كنند: خوردن پنج وعده غذا به مقدار كم به جاي سه وعده بهتر است؛ به شرط اين كه نسبت به اثر مثبت آنچه مي‌خوريم بر سلامت بدنمان، آگاهي کافي داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار "شهر"، بنا بر توصيه اكيد متخصصان تغذيه، چنانچه از غذاهاي سبك و سالم در طول روز به عنوان ميان‌وعده استفاده مي‌كنيم، بايد مراقب بود در وعده‌هاي بعدي غذايي زياده‌روي نكنيم.

 

نكته مهمي كه اهميت ميان‌وعده را مشخص مي‌كند، اين كه:خوردن 3 وعده غذايي روتين در طول روز موجب جريان يکنواختي در تغذيه، قند خون و انرژي بدن مي‌شود و از آنطرف هم فشار کمتري به سيستم گوارش و متابوليسم‌ بدن وارد مي‌شود.

 

در اين ميان موضوع حايزاهميت ديگر كه بايد به آن توجه كرد، اين كه: بسياري از الگوهاي رفتاري بزرگسالان و عادات غذايي آنها در سنين کودکي شکل مي‌گيرد و در سنين بزرگسالي کمتر قابل تغيير است.

 

در سنين قبل از مدرسه علايق غذايي کودکان منحصراً تحت تاثير محيط خانواده است؛ ولي به محض ورود به مدرسه، کودکان از محيط خانه دور شده و ساعاتي از روز را در مدرسه و جدا از خانواده در کنار همسالان سپري مي‌کنند ، بنابراين عادات و انتخاب‌هاي غذايي آنها کم کم تغيير کرده و تحت تاثير محيط و شرايط جديد قرار مي‌گيرد و از آنجا که کودکان، وعده‌هاي غذايي اصلي را بطور معمول در خانه و با حضور والدين مصرف مي‌کنند، الگوي غذاي اصلي آنها بيشتر تابع خانواده است؛ ولي ميان‌وعده‌ها يا در محيط مدرسه همراه با دوستان و همسالان و يا در ساعاتي از روز و اغلب بدون حضور والدين خورده مي‌شوند.

 

بر اين اساس نقطه آغاز اختلاف بين الگوي غذايي والدين با کودکان از همين ميان‌وعده‌ها و مواد غذايي و خوراکي‌هايي است که درآن زمان صرف مي‌شود و با وجود اين که سهم ميان‌وعده‌ها در تامين انرژي و مواد مغذي ضروري بويژه براي دانش‌آموزان حائزاهميت است، متاسفانه بسياري از آنها در اين وعده‌ها، خوراکي‌ها و مواد غذايي‌اي را مي‌خورند که حاوي انرژي بالا و مواد مغذي پايين هستند و بخش عمده‌اي از ميان‌وعده‌ها را چربي و مواد قندي ساده تشکيل مي‌دهد.

 

به گفته متخصصان، اين نوع خوراکي‌ها، حس سيري کاذب در کودکان ايجاد كرده، بدون اين که نيازهاي تغذيه‌اي لازم را تامين کنند و در صورتي که در زمان‌هاي نامناسب طي روز صرف شوند، علاوه بر اين که اشتهاي کودکان را براي خوردن وعده‌هاي اصلي که از نظر تغذيه‌اي کامل‌تر هستند را از بين مي‌برند، به مرور زمان کمبودهاي تغذيه‌اي در آنها را رقم مي‌زند. همچنين به خاطر داشتن انرژي زياد، سبب تجمع انرژي در بدن و بدنبال آن بروز مشکل اضافه وزن و چاقي در کودکان مي‌شوند.

 

معرفي غذاهاي سالم

 

در معرفي غذاهاي سالم بايد به مطالعات انجام‌شده درباره خواص سيب اشاره كرد مبني بر اين كه: خوردن دو يا سه عدد سيب در روز موجب کاهش کلسترول خون مي‌شود، از سرطان روده که بزرگترين عامل مرگ‌ومير در افراد بالاي 60 سال است، جلوگيري مي‌کند و قلب را سالم نگه مي‌دارد.

 

به باور دانشمندان، کساني‌که در طول هفته پنج بار يا بيشتر سيب مي‌خورند، ريه‌هايشان بهتر از کساني که اصلاً سيب نمي‌خورند، کار مي‌کند.

 

توت‌ها نيز بهترين گزينه شما هستند، نه تنها ميزان زيادي آنتي‌اکسيدان دارند بلکه داراي خاصيت حفاظت‌کنندگي پوشش سلولي مغز از ضربه نيز هستند، روند پيري را کاهش داده و از آلزايمر و کهولت جلوگيري مي‌کنند، موجب بهبود ديابت مي‌شود، چراكه داراي رنگدانه‌هاي مفيد هستند که غده پانکراس را تحريک مي‌کند تا انسولين توليد کند. اين رنگدانه‌ها همچنين از سرطان و ورم مفاصل و به دليل کاهش کلسترول خون از بيماري‌هاي قلبي نيز جلوگيري مي‌کنند.

 

مصرف روزانه به اندازه يک مشت از خشکبار و ميوه‌ها‌ي اشتهاآور مي‌تواند به گردش خون و کشيدگي طبيعي عضلات ماهيچه بدن کمک کند و در مجموع مي‌توان گفت كه بهترين ميان‌وعده‌ها هستند.

 

بر اين اساس كارشناسان تغذيه تأكيد مي‌كنند: هميشه از خشکبار تازه استفاده کنيد و بادام، دانه‌صنوبر، کاج، کنجد، گردو، کدو تنبل، دانه آفتابگردان، تخم کتان، بادام‌زميني و پسته را مخلوط و مصرف کنيد و توجه داشته باشيد مصرف خام اين مواد بيشتر از بو داده آنها خاصيت دارد.

 

تعدادي از خشکبار و دانه‌ها منابع ويتامين E هستند. اسيدهاي پرچرب امگا?، شما را در برابر بيماري‌هاي قلبي مصون داشته و از روند پيرشدن مي‌کاهد.

 

درباره گردو و ماهي نيز بايد گفت كه اين دو ماده غذايي سرشار از مواد مغذي هستند.در بين آنتي‌اکسيدان‌ها گلوتاتيون (ناقل اکسيژن) به‌عنوان آنتي‌اکسيدان قوي شناخته شده است. اين ماده در گردو و ماهي يافت مي‌شود که از سه اسيد امينه گليسين، گلوتاميک و سيستئين ساخته شده است. گلوتاتيون سلولهاي ايمني را منظم و قوي مي‌کند و از سرطان جلوگيري مي‌کند. كاهش ميزان گلوتاتيون موجب بروز ديابت، بيماريهاي کبدي، بيماري‌هاي قلبي و پيري زودرس مي‌شود.

 

آخرين توصيه هم ترغيب به خوردن زردآلو است كه نسبت به ديگر مواد غذايي از ميزان شبه کاروتن بالايي برخوردار است. شبه کاروتن‌ها، آنتي‌اکسيدان‌هايي هستند که از بيماري‌هاي قلبي جلوگيري مي‌کنند، زيرا ميزان کلسترول بد خون را کاهش مي‌دهند و در برابر سرطان از بدن محافظت مي‌کنند.

نظر شما