جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۵
کد خبر: ۳۷۷۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷
پانزدهمين مجلد از دانش­نامه جهان اسلام، جلد «خ» از کلمات «خدا» تا «خلعت» منتشر و در نمايشگاه کتاب تهران عرضه شد.

به گزارش شهر، مسئول فروش موسسه فرهنگي هنري کتاب مرجع در گفتگو با ستاد اطلاع­رساني نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران گفت: جلد پانزدهم دانشنامه جهان اسلامي در نشر مرجع به اتمام رسيده و در بيست و چهارمين نمايشگاه بين­الملللي کتاب تهران به علاقمندان عرضه مي­شود.

 

 

مهدي نظام زاده افزود: جلد پانزدهم شامل مدخل­هاي خانه، خبرگزاري، خشيت خضر تا خلعت مي­پردازد. اين مجلد با همکاري عده­اي از پژوهشگران زير نظر دکتر غلامعلي حداد عادل تدوين شده است.

 

 

وي تصريح کرد: هدف اصلي نشر کتاب مرجع تهيه دايره المعارف جامع و کاملي است که حيطه جهان اسلام را فرا گيرد.

 

 

ناظم زاده در ادامه با اشاره به دانشنامه­هاي نشر مرجع خاطر نشان کرد: يکي ديگر از فعاليت­هاي ما در حوزه نشر دايره المعارف­هاست که با عنوان کتاب­هاي کوچک در 30 عنوان با موضوعاتي مانند حزب در ايران و تاريخ در نمايشگاه عرضه شده­اند.

 

 

مسئول فروش موسسه نشر مرجع در ادامه گفت: دايره­المعارف­ها شناسنامه­هاي هر کشور هستند. مراجعي که بوسيله آنها در تمام دنيا شناخته مي­شويم. مخاطبان اصلي دايره المعارف­ها بيشتر افراد محقق و اساتيد دانشگاهي هستند. البته شرق­شناسان و ايران­شناسان هم از علاقمندان دايره­المعارف­ها هستند.

 

 

سفير صربستان مطرح کرد

گسترش فعاليت­هاي فرهنگي ايران و صربستان

سفير صربستان در بازديد از نمايشگاه کتاب تهران گفت: با تعامل ميان شاعران دو کشور مي­توانيم روابط فرهنگي ايران و صربستان را توسعه دهيم.



الکساندر تاسيج با اشاره به اينکه کتاب در کشور صربستان بسيار گران است و همين موضوع سبب شده تا جوانان کمتر به مطالعه روي آورند، افزود: با توافق ناشر و به منظور گسترش فرهنگ مطالعه، بخشي از کتاب­ها را در روزنامه­هايمان چاپ مي­کنيم.



او ادامه داد: انجمن دوستي ايران و صربستان در حوزه روابط فرهنگي دو کشور فعال است و ازاين رو مي­توانيم در حوزه تعامل ميان شاعران و نويسندگان دو کشور که اشتراکات فراواني وجود دارد، همکاري­هايي با کشور ايران داشته باشيم.


سفير صربستان که براي نخستين بار در نمايشگاه کتاب تهران حضور يافته است، قيمت کتاب­هاي ايراني را مناسب توصيف کرد و گفت: حضور ايران در نمايشگاه بلگراد سبب ارائه آثار ارزنده با بهاي مناسب در نمايشگاه اين کشور مي­شود.

 

 

 

قهوه قند پهلو نقد شد

نشست نقد آخرين اثر اميد مهدي نژاد با عنوان قهوه قند پهلو با حضور اسماعيل اميني در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامي برگزار شد.



در اين نشست اميني با اشاره به سبک گزينشي و طنز اثر گفت: امروزه خالقان آثار ادبي به ويژه شاعران به دليل محدود شدن زمان به سبک گزينشي روي آورده اند. البته گلچين کردن خدمتي به مخاطبان است.



وي افزود: هدف اصلي طنز اصلاح انسان است و آفت مهمي که طنز را دچار مي­کند غرض ورزي شاعر است که شامل اغراض سياسي تجاري و تبليغي مي­شود، حالتي که خوشبختانه در اثر آقاي مهدي نژاد وجود ندارد.

اميني کتاب "قهوه قند پهلو" را به دليل سادگي قلم خالق، مورد پسند عام دانست.

در ادامه اين نشست اميد مهدي نژاد گفت: 300 شعر از 90 شاعر دوره مشروطه تا به حال در اين اثر آورده شده است.

خالق قهوه قند پهلو در ادامه افزود: سلامت کلامي و قوت طنز مهمترين معيار هاي کار من است.

اسماعيل اميني در پايان گفت: عکس و شرح بيشتر و وجود لوح صوتي مي توانست بر گيرايي اين اثر بيفزايد.

 

 

فتنه 88 از ديدگاه مقام معظم رهبري در نمايشگاه کتاب تهران

کتاب «شرح ماجرا» مروري بر ديدگاه­هاي رهبر انقلاب اسلامي درباره فتنه سال 88 شامل بيانات ايشان از اول فروردين تا 28 بهمن ماه سال گذشته در نمايشگاه کتاب تهران عرضه شد.



«شرح ماجرا» که مجموع فرمايشات رهبري درباره اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 است از سوي مرکز پژوهشهاي انقلاب اسلامي واقع در سالن ناشران عمومي منتشر شده است.



اين کتاب همچنين منبع مسابقه کتابخواني است که از سوي سايت مرکز پژوهشهاي انقلاب اسلامي برگزار مي­شود.



از ديگر محصولات اين مرکز در نمايشگاه بيست و چهارم مي­توان به ويرايش جديد کتاب «معرفت انقلاب» اشاره کرد. همچنين نرم افزار حديث ولايت با قابليت جستجو در بردارنده متن کامل بيانات، سخنرانيها، خطبه­ها و ديدارهاي رهبري است.

 

 

نشست بررسي ترجمه صحيفه سجاديه برگزار شد

در نشست بررسي ترجمه صحيفه سجاديه، بازبيني مسايل مورد نياز، شناخت آسيب هاي ترجمه و راه کارهاي مناسب براي ترجمه اين کتاب مورد بحث قرار گرفت.



رييس مرکز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني، در خصوص بازبيني و رفع نواقص احتمالي در ترجمه صحيفه سجاديه گفت: برخي ترجمه ها در زمينه نگارش و کاربرد کلمات مشکلاتي دارند که با بازبيني و ترجمه مجدد، اين کتاب مي تواند در خارج از کشور مورد توجه قرار بگيرد.


 

اصغر صابري افزود: لازم است ترجمه كتاب صحيفه سجاديه به زبان هاي روسي، استانبولي، ازبكي، تركي، سرليك، تاجيكي، بلغاري، فرانسوي، انگليسي، بنگالي، تركي، ژاپني، آلبانيايي و تائي بازبيني شود.



وي اشاره کرد: در غرب علاقه فراوان به عرفان الهي و سخنان ائمه اطهار وجود دارد که با ترجمه هاي مناسب و تفسيرهاي لازم در خصوص اصطلاحات خاص، اين کتاب مي تواند مورد توجه علاقه مندان در خارج از کشور قرار بگيرد.



نشست بررسي ترجمه صحيفه سجاديه در شمشين روز از نمايشگاه بين المللي کتاب تهران و در سالن لاتين بازار جهاني کتاب ايران برگزار شد.

 

 

مدير روابط عمومي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران:

ايراني ها تاريخ را بهتر از خارجي­ها درک مي­کنند

واقعيت هاي تاريخي، مورد توجه مردم ايران است و چون آثار اين حوزه را پي گيري مي کنند تاريخ را بهتر از مردم ديگر کشورها درک مي­کنند.



مهرنوش حاجي مزداراني گفت: مردم ايران به خصوص قشر تحصيل کرده با تاريخ آشنا هستند و آثار چاپ شده را دنبال مي کنند. اين در حالي است که اگر در مقام مقايسه بر آييم مي­توان گفت از خارجيان در اين زمينه جلو تريم و ايراني­ها تاريخ را خوب درک مي کنند.

مدير روابط عمومي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران با اشاره به برگزاري همايش يکصدمين سالگرد تولد آيت الله طالقاني که سال گذشته به ابتکار موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران برگزار شد، خاطر نشان کرد: حاصل اين همايش انتشار آثار آيت الله طالقاني بود که امسال در نمايشگاه عرضه شده است.

وي افزود : اين آثار شامل ويراستاري کتاب هاي پيشين ايشان در 3 جلد، سخنراني­ها به صورت صوت و کتاب "پرتويي از قرآن" و تفسير 2جلدي و مقالات است.

 

 

رونمايي اولين نرم­افزار نمايه خليج فارس در نمايشگاه کتاب تهران

اولين نرم­افزار نمايه خليج فارس با حضور غلامعلي حداد عادل، رييس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران رونمايي شد.

نرم­افزار نمايه خليج فارس با هدف پاسخگويي به نيازهاي فکري و پژوهشي علاقمندان، دانشجويان و پژوهشگران به موضوعات هويتي ايراني از جمله خليج فارس توسط گروهي از طراحان نرم افزار موسسه فرهنگي و اطلاع رساني نمايه وابسته به نهاد کتابخانه­هاي عمومي کشور طراحي شده است.

اين نرم افزار شامل بخش­هاي موضوعي تاريخ و وضعيت جغرافيايي، رخدادهاي مهم تاريخي، اقتصاد و گردشگري، مسائل حقوقي مرتبط از جمله ادعاهاي واهي برخي کشورهاي اين حوزه، آلودگي­ها گالري، شعر، عکس، کاريکاتور، نمايه نشريات و بيش از 3 هزار مقاله درباره خليج فارس مي­شود.

 

 

سرشار با تحليل داستاني سوره يوسف مي­آيد

تحليل داستاني سوره يوسف اثر تازه محمدرضا سرشار تا اواخر بهار 90 به بازار مي آيد.

محمد رضا سرشار در گفتگو با ستاد اطلاع رساني نمايشگاه بين المللي کتاب تهران گفت: کتاب تازه اي با عنوان تحليل داستاني سوره يوسف در دست دارم و اميدوارم تا پايان بهار به بازار کتاب عرضه شود.

وي افزود: اين اثربه سبک نقد تاويلي نوشته شده و منبع اصلي مورد استفاده، قرآن، تفاسير مختلف و کتبي است که ديگران پيش از اين در اين زمينه نوشته­اند.

سرشار درادامه خاطر نشان کرد:با 3 اثر "انواع نقد ادبي"، "نقد ادبي ،کارکردها و آفات"،"پيشينه نقش و اهميت داستان در زندگي انسان" در نمايشگاه بيست و چهارم شرکت کرده ام.

عضو انجمن قلم ايران تصريح کرد: کتاب «پيشينه، نقش و اهميت داستان در زندگي انسان» به طور کلي به نحوه شکل گيري هنر داستان در زندگي انسان و سيري که در طول زمان در جهان و به طور خاص در ايران

طي مي­کند، مي­پردازد.

سرشار با اشاره به آغاز فعاليت مجمع ناشران انقلاب اسلامي گفت: اين مجمع چنانچه به اصول مصوبه خود پاي بندي کامل داشته باشد موفق خواهد بود. مجموعه ناشران مي توانند با مديريت خوب و دقت و سرمايه­گذاري به هدف خود دست يابند.

 

 

در بازار جهاني کتاب ايران بررسي شد

حضور کتاب ايراني در نمايشگاه کوالالامپور

نشست "بررسي نمايشگاه بين المللي کتاب کوالالامپور" با ارزيابي فعاليت­هاي اين نمايشگاه و دستاوردهاي آخرين حضور ايران در آن، برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع­رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران، در اين نشست حضور و ميزان تاثيرگذاري ايران در اين نمايشگاه‌ها، نقاط ضعف و قوت آن‌ها و ظرفيت‌هاي موجود و نگاه دست‌اندرکاران نمايشگاه‌هاي خارجي به کتاب ايران ارزيابي شد.

نگاهي به حضور ايران در اين نمايشگاه­ها، چگونگي استفاده بهتر از اين فرصت­ها، نگاه ناشران و کارگزاران نشر جهاني به ادبيات و صنعت نشر کشور ايران و غيره از جمله مباحث ديگر اين نشست بود که در بازار جهاني کتاب ايران برگزار شد.

در سي‌امين نمايشگاه کتاب کوالالامپور امسال که از 22 آوريل تا اول مي 2011 (دوم تا يازدهم ارديبهشت‌ماه 90) در مرکز تجارت جهاني پوترا واقع در اين شهر برگزار شد، نمايندگان کتاب ايران نيز حضور داشتند.

در ادامه سلسله نشست هاي تخصصي اين حوزه، نشست بررسي نقد فرقه بهائيت با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين سيد هادي صالحي، برگزار شد.

 

 

عضو هيات علمي مجمع جهاني شيعه شناسي

توجه به آثار حوزه حجاب و عفاف در نمايشگاه امسال قابل توجه است

عضو هيات علمي مجمع جهاني شيعه­شناسي اظهار کرد: در اين دوره از نمايشگاه توجه جدي­تري نسبت به آثار مرتبط با حجاب و عفاف و مقابله با شبهات شيعه­شناسي اعمال شده است.

حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا زارع، با اشاره به اينکه کتاب­هاي حوزه حجاب و عفاف امسال مورد توجه بيشتري قرار گرفته­اند، گفت: اقدام بديعي که در اين سال­ها انجام شده است، ارائه لوح فشرده کتاب­ها است زيرا به اين شکل آثار مناسب­­تر در اختيار علاقه­مندان قرار مي­گيرد.

وي در ادامه از شکل و نوع چاپ مطلوب­تر آثار در اين دوره از نمايشگاه ياد کرد و افزود: ناشران در عرصه مقابله با شبهات مربوط به مکتب تشيع در اين دوره توجه جدي­تر نشان داده­اند.

زارع همچنين اظهار کرد: بهتر است فضاي مناسب­تري همچون پارک ولايت را براي برپايي نمايشگاه کتاب اختصاص دهند تا عظمت نمايشگاه نيز بيشتر ديده شود.

 

 

نمايش 500 عنوان کتاب در غرفه کره جنوبي

غرفه کره جنوبي در بخش بين الملل نمايشگاه کتاب تهران 500 عنوان کتاب را به نمايش گذاشته است.


به گزارش ستاد اطلاع­رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران، کتاب هاي موجود در غرفه کره جنوبي با هدف اطلاع رساني آثار مکتوب اين کشور به نمايش گذاشته شده است.



اين کتاب ها در زمينه هاي فرهنگي، تاريخي، هنر، علوم انساني، گردشگري، اقتصادي، فناوري، ادبيات و کودکان عرضه شده است.



همچنين در اين غرفه هفت عنوان کتاب ترجمه شده به فارسي با نام هاي پياده تا درخت، چه کسي مرا عاشق کرد؟، خاک حقيقت است، ژيا، قصه نقطه، قارا دوواق و پکي از سيگار به نمايش درآمده است.

 

 

حضور 5 قاره در نمايشگاه بين المللي کتاب تهران

پنج قاره آسيا، اروپا، آمريکا، آفريقا و اقيانوسيه در بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين المللي کتاب تهران حضور دارند.



 کشورهاي عراق، بحرين، عمان، امارات، ترکيه، سوريه، لبنان، فلسطين، اردن، ژاپن، کره جنوبي، چين، ويتنام، آذربايجان، ارمنستان و تاجيکستان از قاره آسيا در نمايشگاه حضور دارند.



انگلستان، آلمان، فرانسه، سوئيس، دانمارک، اسپانيا، ايتاليا، بوسني، صربستان، روسيه و اوکراين کشورهاي شرکت کننده از قاره اروپا در نمايشگاه کتاب تهران هستند.


کشورهاي آمريکا، برزيل و کوبا از قاره آمريکا، تونس، سودان، مصر و ليبي از قاره آفريقا و استراليا و زلاندنو از قاره اقيانوسيه در اين دوره از نمايشگاه بين المللي تهران حضور فعالي دارند.


بيشترين کتاب هاي ارايه شده در بخش بين الملل نمايشگاه کتاب تهران به زبان هاي عربي و انگليسي است.

 

 

 

مديرکل کتابخانه­هاي عمومي استان اصفهان:

کتاب با قيمت مناسب در سبد خانوار قرار مي­گيرد

مديرکل کتابخانه­هاي عمومي استان اصفهان، حمايت دولت از ناشران را عامل رشد اقتصاد نشر دانست.

غلامرضا ياوري در گفت و گو با ستاد اطلاع­رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران، اظهار کرد: حمايت دولت بر اقتصاد نشر تاثير به سزايي دارد، زيرا با حمايت دولت، ناشران مي­تواند آثار مطلوبي توليد کنند.



وي با بيان اين مطلب از قول مساعد وزير ارشاد براي افزايش حمايت دولت خبر داد و افزود: بايد تلاش کنيم که علاوه بر رشد کمي آثار، محتواي کتاب­ها نيز کيفيت بيشتري پيدا کند.



ياوري همچنين گفت: کتاب بايد در سبد مصرفي خانواده­ها قرار گيرد و در صورتي اين اتفاق مي­افتد که قيمت­ها منصفانه تعيين شود.


وي از تسهيلات قفسه باز، تسهيل عضويت افراد و ديجيتالي شدن کتاب­ها به عنوان راه­هاي ديگر گسترش فرهنگ کتابخواني و به تبع آن رونق اقتصاد نشر نام برد و افزود: با استفاده از چنين راهبردهايي مي­توان به توسعه فرهنگي کشور اميدوار بود.

 

 

 

"مشق آزادي هاي ما" در نمايشگاه کتاب تهران

بسته کوچک "مشق آزادي هاي ما" شامل مسايل دختران از سوي کانون انديشه جوان در نمايشگاه عرضه

مي­شود.



سجاد يکتا گفت: يکي از محصولات جديد کانون انديشه جوان براي حضور در نمايشگاه: بسته کوچک ارزان قيمتي است با عنوان "مشق آزادي هاي من" که شامل موضوعات حوزه دختران مي شود.



وي افزود: موضوعات آن شامل حقوق زنان، فمنيسم، رابطه دختر و پسر، زندگي حضرت معصومه و اشتغال و تحصيل دختران و بسياري موارد ديگر است.



يکتا خاطر نشان کرد: بسته هاي "مشق آزادي­هاي ما" سال گذشته براي عموم چاپ شده بود که مخاطبان عام را در بر مي گرفت. مطالب آن در حوزه هاي مختلف اخلاق اقتصاد، ادبيات و انديشه و تاريخ وتمدن است که امسال هم تجديد چاپ شده است.

نظر شما