جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۱
کد خبر: ۳۸۴۹۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳
خطيب اين هفته نماز جمعه تهران گفت: هرج و مرج‌هاي منطقه طبق روايات رو به فزوني خواهد بود و مي‌فرمايند نيست روزي كه از روز قبلش بدتر نباشد، اما وظيفه ما انتظار فرج است و اين شرايط به انتظار فرج كمك مي‌كند چون انتظار فرج اميد مي‌دهد و يأس را از بين مي‌برد.

به گزارش "شهر" ، آيت‌الله امامي كاشاني در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران با بيان اين‌كه مسائلي كه در جهان اسلام رخ داده در روايات اسلامي هم پيش‌بيني شده است، اظهار داشت: از امام صادق (ع) مي‌پرسند چرا در ظهور فرزند شما (حضرت مهدي عج) تاخير مي‌شود و ايشان فرمودند براي اين‌كه بر همه ثابت شود كه بشر فريادرسي ندارد و امروز هم ثابت مي‌شود كه سازمان‌هاي بين‌المللي هرج و مرج را كمك مي‌كنند و عليه مظلومان‌اند،كه در حال حاضر وضعيت بحرين، فلسطين و ليبي نشان دهنده اين موضوع است.

وي ادامه داد: نكته دوم اين است كه اين هرج و مرج طبق روايات رو به فزوني خواهد بود و مي‌فرمايند نيست روزي كه از روز قبلش بدتر نباشد، اما وظيفه ما انتظار فرج است و اين شرايط به انتظار فرج كمك مي‌كند چون انتظار فرج اميد مي‌دهد و يأس را از بين مي‌برد و انسان‌ها با همان تلاش، ايثار و فداكاري حركت مي‌كنند و تاريخ هم همين است كه خداي متعال به وعده خود عمل مي‌كند.

امامي‌كاشاني افزود: نكته بعد اين‌كه مسلمين هم امتحان مي‌دهند. همه امتحان مي‌دهند. كه تا چه اندازه مظلومين جهان را كمك مي‌كنيم و تا چه اندازه به فكر خودمان هستيم. ما از خداي متعال اين فرج را درخواست مي‌كنيم، ولي دولت‌ها بايد بدانند كه اين اوضاع بر ضرر آن‌هاست و خاموش كردن اين آتش براي آن‌ها ممكن نيست و فلسفه تاريخ بر همين اساس است. مسيحيان و ديگر اديان هم بايد بيدار شوند و ببينند صهيونيست در دنيا چه مي‌كند. كاخ سفيد چه مي‌كند. اين را هشدار بدهند و فرياد بزنند.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران افزود: مطالبي راجع به سياست داخل كشورمان وجود دارد، اما بهترين آن براي گفتن نشستي است كه دو روز پيش در محضر رهبر انقلاب به عنوان حركت علمي و انديشه راهبردي در موضوع عدالت برگزار شد.

وي با بيان اين‌كه فرمايشات رهبر معظم انقلاب در چند محور است، افزود: اولا اهتمام به اين‌كه عدالت تبيين شود و عدالت بر مبناي جهان‌بيني اسلامي و از هرگونه انتقاد دور باشد.

امامي‌كاشاني افزود: اميرالمومنين علي (ع) در نهج‌البلاغه مي‌فرمايند عدل بر چهار پايه استوار است اول اين‌كه فهم غواص شود يعني فهم در اعماق وجود حركت كند، مانند غواصي كه زير آب مي‌رود و به گوهرها مي‌رسد. دوم اين‌كه وقتي كه فهم غواص شد و سراغ افكار مختلف رفت و روش‌ها و مكتب‌ها را ديد ببيند و بفهمد حق چيست و سوم حكم شفاف است؛ چه حكم، حكم قضا و دادگستري باشد و چه نظري باشد كه يك پژوهشگر مي‌دهد و مي‌فرمايند در همه اين‌ها ملاك بررسي است.

وي ادامه داد: بعد از همه اين‌ها مرحله عمل است. يعني علم در انسان‌ها رسوخ كند و در عمل انسان اين‌طور شود نه اين‌كه تنها حرف بزند. پس بايد فهميد و بايد اخلاق و خوي انسان اين‌چنين شود.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران تاكيد كرد: مساله عدالت خيلي مهم است و بحث رهبر انقلاب هم در اين زمينه بحث بسيار جامعي بود و پژوهشگران بايد آن را دنبال كنند.

وي افزود: امام عصر (عج) كه ظهور كنند عدالت را بايد پياده كنند چون وقتي است كه ظلم همه جا را مي‌گيرد مثل امروز كه همه جا را گرفته است، ولي آن حضرت مي‌آيند و عدل را برپا مي‌كنند و اميدواريم كه ما اين راه را برويم.

امامي‌كاشاني در ادامه افزود: اين نكته را بايد بدانيد كه تمام دانشمندان و متفكران ما وقتي حرف‌شان تاثيرگذار است كه شخصي امت اسلام را رهبري كند كه بر موازين و عدل اسلام حركت كند و آن فقيه جامع‌الشرايط است چرا كه بدون فقيه‌ جامع‌الشرايط و ولايت فقيه اين كشتي به ساحل نمي‌رسد.

وي ادامه داد: اين مطلب هم نياز به استدلال ندارد. حكومت‌ها را مي‌بينيد، حكومت‌هاي باطل را مي‌بينيد، قوانين‌شان را مي‌بينيد كه چگونه است. حكومت بايد درست شود و بايد آن كسي كه در راس قدرت است اسلام در دستش باشد و حركت بايد بر مبناي اسلام باشد و حافظ اين مبناي اسلام، ولي فقيه است البته فراز و نشيب‌هايي هم در جامعه وجود دارد چرا كه اگر نبود، حكومت ولي عصر بود منتهي با همين حالت بايد به حكومت ولي عصر (عج) رسيد.

آيت‌الله امامي كاشاني در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به اهميت ازدواج در اسلام گفت: طبق آيات قرآن كساني حقيقت نكاح را مي‌فهمند كه تفكر داشته باشند، تفكر در نظام خلقت و آيات خدا نكته‌اي مهم است كه همه دانشمندان و البته علماي موحد از مسلم و غيرمسلم گفته‌اند كه نشاط انسان وقتي است كه پا را از طبيعت فرا گذاشته و وارد مافوق طبيعت شود.

وي ادامه داد: مجرد زندگي كردن چيزي برخلاف نظام خلقت و موجب خسران دنيا و آخرت است. خسران دنيا اين است كه انسان به گناه، چشم‌چراني و بي‌تقوايي مي‌افتد و در آخرت هم كيفر همين كارها را مي‌بيند. رابطه نظام و طبيعت با خالق و رابطه همه عالم با هم نكته‌اي است بسيار مهم كه قرآن كريم هم بر آن تكيه مي‌كند و فرهنگ تجرد را مي‌كوبد.

امامي كاشاني با بيان اين‌كه جامعه اسلامي نبايد سوغات‌هاي شر غرب را بپذيرد، افزود: اهميت به خانواده اساسي است كه اسلام بر آن تكيه كرده است. شما كه فرهنگ تجرد داريد بايد بدانيد اين به زيان شما و جواني‌تان است و نبردن لذت فوق طبيعت و ارتباط با خداست

نظر شما