شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۳
کد خبر: ۳۸۹۱۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
مديرکل شهرسازي و طرح هاي شهري شهرداري تهران گفت: طرح تفصيلي تهران به دبيرخانه کميسيون ماده 5 رفته هم اکنون در کميته کار در حال بررسي است و بعد از اين مرحله و به زودي با تصويب کميسيون ماده 5 در اکثر لايه هاي خود، اجرايي خواهد شد.

به گزارش «شهر» به‌نقل از روابط عمومي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، مجيد پاکساز مديرکل شهرسازي و طرح هاي شهري اين معاونت با بيان اين که طرح تفصيلي روشي است که بر اساس آن آينده شهر رقم مي خورد و تهراني جديد بر روي تهران فعلي ساخته مي شود، گفت: دانش آينده‌نگاري جزو علومي است که هم اکنون در بسياري از کشورها تدريس مي شود و تهيه طرح‌هاي تفصيلي نيز در همين زمينه است تا آينده شهر را در قالب چارچوبي کلي آينده نگاري کند.

او با بيان اين‌که تهران براي اولين بار توانست روش ساختاري ـ راهبردي را در تهيه طرح تفصيلي اجرايي کند، افزود: طرح‌هاي قديمي به دليل مشکلاتي تحقق ناپذير بود و به همين دليل اجرايي نمي شد، از اين رو طرحي ساختاري – راهبردي براي پايتخت تهيه شد که هرچند تهيه آن در ساير شهرها مي توانست آسان تر باشد اما در تهران انجام شد و به مرحله اجرايي رسيد.

پاکساز با اشاره به اين که طرح جامع تهران در مقياس يک ده هزارم آذرسال 86 به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري رسيد و سرانجام تهران بعد از 36 سال صاحب يک طرح توسعه شد، اظهار کرد: بعد اين مرحله تهيه طرح تفصيلي آغاز شد که ابتدا اين طرح در مقياس يک ده هزارم و بعد در مقياس يک دو هزارم تهيه شد تا قابليت اجرا در سطح شهر را داشته باشد و در بعد از جلسات مختلف در شوراي شهر در فروردين سال 90 ، طرح مورد تاييد شوراي شهر قرار گرفت.

او تصريح کرد: شهردار تهران از مورد توجه قرارگرفتن اين طرح از ابتداي سال‌جاري خبر داده است که اين اقدام انجام شده و هم اکنون اين طرح ملاک عمل مناطق قرارگرفته است.

مديرکل شهرسازي و طرح هاي شهري پيش بيني کرد که اين طرح تا يک ماه آينده در همه بخش‌ها مورد توجه و اجرا در مناطق مختلف شهر تهران قرار گيرد.

او از برگزاري جشن رونمايي طرح تفصيلي در روز چهارم تيرماه خبر داد و گفت: سايتي نيز در نظر گرفته شده است به‌آدرس www.tehranplan.ir که اطلاعات طرح تفصيلي و همه موارد مربوط به اين طرح بر روي آن قرار مي گيرد و تکميل آن نياز به همکاري همه جانبه بخش‌هاي مختلف شهرداري دارد.

پاكساز با بيان اينکه نحوه قرار گيري اين طرح بر روي سايت به صورت هوشمند است و بيش از ظرفيت هر پهنه اي عمل نمي کند، گفت: طرح هاي اجرا شده در بوستان ولايت در تبديل اين محل از محلي که قرار بود بخش اعظم آن به بافت مسکوني تبديل شود به بوستان و همچنين در نظر گرفتن مکاني براي ايجاد مرکز بزرگ بوستان تفريحي و اوقات فراغت از اقداماتي است که مبتني بر طرح تفصيلي جديد شهر تهران صورت مي گيرد و به اجرا مي رسد.

نظر شما