دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۲
کد خبر: ۴۰۰۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵
شهردار تهران گفت: شهر تهران گنجي است كه تمام آن فرصت است اگر نتوانيم شهر را مديريت كنيم تمام اين فرصت‌ها به تهديد تبديل مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «شهر»، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، امروز 25 خرداد در مراسم بهره‌برداري از كارخانه تبديل ضايعات ميوه و تره‌بار به خوراك دام در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار گفت: من به عنوان يكي از مديران شهر احساس مي‌كنم  سازمان ميادين و ميدان مركزي ميوه و تره‌بار با ميدان ميوه داخل شهر رابطه منطقي و اصولي پيدا كرده است. اين روند در گذشته در چارچوب اصلي خود نبود و حل اين مشكل هميشه دغدغه من بود. تا اين مشكل حل نمي‌شد نمي‌توانستيم آثار خدمت‌رساني ميدان مركزي را در ميدان شهر به شهروندان داشته باشيم.


قاليباف با بيان اينكه مهمترين رويكرد شهرداري تبديل از نهادي خدماتي به نهادي اجتماعي گفت: علاوه بر اين همواره تاكيد داريم زماني مي‌توانيم در حوزه اجتماعي شهر موثر عمل كنيم كه در حوزه خدماتي به بهترين نحو عمل كرده باشيم. شعار نهاد اجتماعي تا زماني كه خدمات خوبي در حوزه مختلف ارايه نشود جايگاهي نخواهد داشت. بنابراين فعاليت‌هاي خدماتي بستر را براي فعاليت‌هاي اجتماعي جدي فراهم مي‌كند. اگر فعالان اين حوزه كمك نكنند فعاليت‌هاي بخش اجتماعي بي‌اثر خواهد بود.


شهردار تهران به افتتاح كارخانه تبديل ضايعات ميوه و تره‌بار به خوراك دام در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار اشاره كرد و گفت: براي اجراي اين پروژه اعتباري كمتر از 2 ميليارد تومان صرف شده است، اما اگر دقت كنيم خواهيم ديد كه تنها در گذشته 2 ميليارد تومان هزينه جمع‌آوري ضايعات ميوه بود، علاوه بر اين، اين ضايعات مشكلات زيست محيطي ديگري به همراه دارد كه خسارت‌هاي آن غيرقابل جبران است.


قاليباف در ادامه تصريح كرد: شهر تهران گنجي است كه تمام آن فرصت است اگر نتوان شهر را مديريت كنيم تمام اين فرصت‌ها به تهديد تبديل مي‌شود.


شهردار تهران بهره‌گيري از اين فرصت‌ها را اقدامي زنجيره‌وار دانست و اظهار كرد: در اولين گام بايد شهروندان را به حقوق خود آشنا كنيم كه همچنان اين مهم تحقق نيافته است.


اگر شهروندان از حقوق خود آگاه شوند گام دوم نيز به سرعت برداشته مي‌شود كه اين گام آشنايي مردم از مسووليت‌هاي خود است.


او افزود: اگر شهروند به حقوق و مسووليت خود آشنا شود اتفاق بزرگ و مهمي روي خواهد داد كه آن اعتماد به مجموعه مديريت شهري است.


قاليباف اعتماد را مهمترين سرمايه اجتماعي براي جامعه و بشريت دانست و گفت: بي‌اعتمادي در بخش‌هاي مختلف مي‌تواند خانمان‌سوز باشد و روابط را مخدوش كند.


او ادامه داد: اعتماد از طريق آگاهي بخشي به شهروندان متولد مي‌شود. با تحقق اين مهم مشاركت معنادار مردم به وجود خواهد آمد كه نتيجه آن ارتقاي كيفيت زندگي در بعد مادي و معنوي خواهد بود.


شهردار تهران تاكيد كرد: ما مديران نبايد خارج از اين زنجيره و مجموعه تصميم‌گيري كنيم و اقدامات خود را بايد بر اين اساس برنامه‌ريزي كنيم. شهردار تهران در ادامه افزود: تلاش مي‌كنيم در راستاي سياست كوچك‌سازي شهرداري اين كارخانه را به بخش خصوصي واگذار كنيم.


قاليباف ادامه داد: از بخش خصوصي و افرادي كه در ميدان مركزي ميوه و تره بار فعاليت مي‌كنند انتظار داريم سعي كنند دست‌رنج كشاورزان در اينجا از بين نرود و همانند گذشته شاهد هدررفتن 20 تا 30 درصد ميوه‌ها در اين ميدان نباشيم. علاوه بر اين محصولات به صورت سالم و با قيمت مناسب به دست شهروندان برسد. اين بزرگترين منفعت اقتصادي براي شهرداري است.

هر يک ساعت 10 تن زباله فراوري مي شود

شهردار تهران در حاشيه مراسم افتتاح كارخانه تبديل ضايعات ميوه و تره‌بار به خوراك دام در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار در جمع خبرنگاران نيز گفت: اين كارخانه توانايي دارد در هر ساعت 10 تن و در يك فعاليت 20 ساعته 200 تن خوراك دام توليد كند كه تبديل ضايعات ميوه به خوراك دام علاوه بر جلوگيري از اسراف دست‌آوردهاي زيست محيطي نيز دارد. پيش از اين 25 تا 30 درصد از ميوه‌ها به صورت ضايعات و جمع‌آوري زباله وارد شده است اين مواد به عنوان زباله تر بيشترين سهم را در توليد گاز متان و شرابه زباله‌هاي تر مركز پسماند كهريزك داشت كه اين مساله بزرگترين آسيب را به خاك، آب و هوا وارد مي‌كرد.



او افزود: با بهره‌برداري از اين كارخانه يكي از مهمترين دغدغه‌هاي شهرداري در حوزه محيط زيست رفع شده است.در اين محل از ابتدا كنترل لازم را بر ميوه و تره‌بار نداريم و عمليات بسته‌بندي انجام نمي‌شود كه اين موزه بخش زيادي از ضايعات ميوه و تره بار را به وجود مي‌آورد.

کلنگ زني سردخانه، كارخانه بسته‌بندي خدمات خودرو و مجموعه توليد نان

شهردار تهران گفت: بنابراين هم‌اكنون عمليات اجرايي ساخت بخش صنعتي ميدان مركزي ميوه و تره بار را هم‌اكنون آغاز كرده‌ايم كه اين مجموعه با مساحتي به وسعت 52 هكتار براي ساخت سردخانه،كارخانه بسته‌بندي خدمات خودرويي و مجموعه توليد نان پيش‌بيني شده است كه با كمك بخش خصوصي ساخته مي‌شود. اين پروژه در آينده بسيار نزديك به بهره‌برداري مي‌رسد.



او افزود: علاوه بر اين با توجه به نياز موجود يكي از بهترين مساجد شهر در اين مركز احداث خواهد شد.



قاليباف گفت: بهتر است كارخانه‌ تبديل ضايعات ميوه و تره‌بار به خوراك دام در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار در ابعاد كوچكتر در همه ميادين كشور ساخته شود. علاوه بر اين به طور قطع مي‌توانيم اين مجموعه را در ابعاد كوچكتر در ميادين ميوه شهر نيز ايجاد كنيم.



شهردار تهران در ادامه در مورد برنامه‌هاي آينده شهر گفت: بانك شهر يكي از مهمترين بسترهايي كه مي‌‌تواند مديريت شهري را در توسعه شهر و پيشرفت آن كمك كند. سپرده‌گذاري در اين بانك علاوه بر دريافت سود براي خود شهروندان موجب توسعه شهر نيز مي‌شود.

ارائه محصولات فرهنگي در ميادين ميوه

او ادامه داد: در حال حاضر سيستم آتي در بانك شهر راه‌اندازي شد كه با كمك اين سيستم مي‌توان خدمات بليت الكترونيك و خريد از سوپر ماركت را ارايه داد. به عبارت ديگر با بهره‌گيري از اين سيستم كيف پول خرد شهر در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد.



شهردار تهران در ادامه به استقبال شهروندان از ميدان ميوه و تره بار در فروشگاه شهروند اشاره كرد و گفت: در آينده در ميادين ميوه و تره‌بار ديگر كالاهاي ضروري مردم حتي كالاهاي فرهنگي ارايه مي‌شود.

نظر شما