شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۰۰۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸
از نكات جالب آنكه وي نه در سطح رئيس دفتر رئيس جمهور و نه در سطح معاون رئيس جمهور مورد توجه قرار مي گيرد، چرا كه طبق پروتكل هاي ديپلماتيك، روساي جمهور معمولا با رئيس جمهور ديدار مي كنند اما در اين تصاوير ديدار رئيس جمهور بلاروس يا امير قطر با اسفنديار رحيم مشايي نشان مي دهد برخي كشورهاي دوست هم دريافته اند نقش مشايي در تصميمات و اتفاقات تا چه حد مهم شده و فعلاً بايد او را دريابند.

«آينده»: چهار نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي امروز با توجه به ماده 193 آئين نامه داخلي مجلس ، از وزير امور خارجه درباره نقش رحيم مشايي، معاون سابق و رئيس دفتر فعلي رئيس جمهور در سياست خارجي سوال كردند تا اين پرسش پيش آيد كه مشايي كدام سفرها را داشته كه اين روزها اينچنين حساسيت برانگيز شده است؟ «آينده» به بخشي از اين پرسش تا آنجا كه اسناد ياري مي كند، پاسخ مي دهد كه نشان مي دهد مشايي در چه همايش هايي شركت مي كند و به عبارت بهتر چه همايش هايي از محل بيت المال برگزار مي شود كه مشايي مهمانش شود.

 

برخي تصور مي كنند اسفنديار رحيم مشايي منتفذترين چهره دولت تنها در برنامه هايي حضور پررنگ دارد كه محمود احمدي نژاد پاي ثابتش است و به سفرهاي خارجي و داخلي و نشست هايي مي رود كه براي رئيس جمهور تدارك ديده شده، اما چنين نيست. او سفرهاي متعددي به خارج از كشور داشته كه تنها اخبار برخي از آنها جسته و گريخته منتشر شده و تنها اندكي از اين سفرها، اسناد و تصاويرش موجود است. همين سفرهايي كه مشايي شخصاً مشاهده مي شود و خبري از رئيس قوه مجريه نيست، از خاورميانه تا قلب اروپا را دربرگرفته و البته همه آنها هم تحت عنوان شوراي عالي ايرانيان انجام شده است.

 

از نكات جالب آنكه وي نه در سطح رئيس دفتر رئيس جمهور و نه در سطح معاون رئيس جمهور مورد توجه قرار مي گيرد، چرا كه طبق پروتكل هاي ديپلماتيك، روساي جمهور معمولا با رئيس جمهور ديدار مي كنند اما در اين تصاوير آنچه مشخص است، ديدار رئيس جمهور بلاروس يا امير قطر با اسفنديار رحيم مشايي است كه نشان مي دهد برخي كشورهاي دوست هم دريافته اند نقش مشايي در تصميمات و اتفاقات تا چه حد مهم شده و فعلاً بايد او را دريابند.

در ادامه تصاوير سفرهاي مشايي به قطر، امارات متحده عربي، بلاروس، تركيه، ايتاليا و بريتانيا منتشر مي شود كه «آينده» به همين چند جا دسترسي داشته است!

همايش ايرانيان مقيم قطر و ديدار با امير قطر

مشايي در قطر علاوه بر سخنراني در همايش ايرانيان مقيم قطر(!)، با امير قطر و مسئولان عاليرتبه اين شيخ نشين ديدار كرد كه از محتواي مذاكرات خبري در دسترس نيست.


همايش مينسك - بلاروس و ديدار با رئيس جمهور بلاروس

مشايي در بلاروس علاوه بر شركت در همايش ايرانيان مقيم بلاروس! با رئيس جمهور بلاروس ديدار كرد و از پروژه هاي مشترك ايران و بلاروس همچون ايران خودرو بلاروس بازديد كرد. وي همچنين از كتابخانه بلاروس و چند محل خاص ديگر هم بازديد كرد!

همايش نخبگان ايراني مقيم ايتاليا - ميلان
او به دليل روابط نه چندان مناسب ايران و ايتاليا نتوانست با برلوسكوني ديدار داشته باشد و يا حداقل ما نتوانسته ايم تصاوير از سيلويو كنار اسفنديار داشته باشيم. مشايي در ميلان هم در همايشايرانيان سخنراني كرد. نكته جالب آنكه ايميلي كه براي ارتباط در اختيار شركت كنندگان قرار مي گيرد، نه يك ايميل دولتي كه ايميلي از ياهو است كه يك هكر مبتدي هم مي تواند هر روز سري به آن بزند، بدون آنكه صاحبش متوجه شود! 

 همايش ايرانيان مقيم تركيه- استانبول
در تركيه هم برنامه تغيير نكرد و مشايي براي ايرانيان در استانبول و نه آنكارا سخنراني كرد.

همايش ايرانيان مقيم امارات متحده عربي- دبي
باشگاه ايرانيان دوبي ميزان مشايي و دوستانش بود تا همايشي تحت عنوان ايرانيان امارات آنجا هم برگزار شود. شوخي اش هم نكنيد، مگر مي شود سخنراني نكرد؟!

همايش بريتانيا- لندن
لندن هم يكي ديگر از ميزبانان مشايي بود تا اين بار در همايشي براي ايرانيان بريتانيا (انگليس و مستعمرات)، ايشان به سخنراني بپردازد و ديدگاهايش صرفاً شامل حال ايرانيان داخل كشور نشود. البته در اين همايش آنچه بيش از حد در چشم مي زد، تعداد بالاي صندلي هاي خالي بود.

در آخر بايد تاكيد كرد كسي بخيل نيست و جناب مشايي و اعوان و انصارشان اگر تشخيص دادند مي توانند مانند انوشه انصاري 20 ميليون دلار هزينه كنند و به فضا هم بروند اما دقيقاً مشخص كنند با حقوق شخصي شان به اين همايش ها رفته اند يا از محل بيت المال و اصلاً برگزاري اين همايش ها در نقطه نقطه اين كره خاكي چه حاصلي دارد و نگارنده اين مطلب و بسياري از مردم ساكن ايران كه راضي به هزينه بيت المال كه هريك در آن سهمي دارند در اين مسيرها نيستند، بايد به كجا بابت اين كارها گلايه كنند؟ اسفنديار رحيم مشايي مي تواند در يك همايش ايرانيان "داخل از كشور" به اين پرسش پاسخ دهد؟!


نظر شما