جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۷
کد خبر: ۴۰۷۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵
مراسم نکوداشت استاد فرامرز پايور نوازنده برجسته سنتور عصر روز يکشنبه 5 تير با حضور چهره‌هاي مطرح عرصه موسيقي در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل بنياد رودکي، در اين مراسم که با همکاري مشترک بنياد رودکي و خانه موسيقي برگزار شد، هنرمنداني چون محمد سرير ، داوود گنجه‌اي، محمد اسماعيلي، داريوش پيرنياکان، همايون خرم، هوشنگ ظريف، سعيد ثابت و برخي ديگر از هنرمندان حضور داشتند.

 

درادامه مراسم نواي تنبک نوازي گروه محمد اسماعيلي كه از دوستان قديمي زنده‌ياد پايور بود به همراه گروه نوازي تنبك دختران با اجراي ريتم‌هايي از مرحوم حسين تهراني در فضاي تالار وحدت طنين انداز شد.

سپس همايون خرم نوازنده برجسته ويولن با حضور در صحنه تالار وحدت گفت: اينجا دوستان و استادان برجسته موسيقي حضور دارند كه تك تك‌شان باعث دلگرمي عالم موسيقي مي‌شوند .

 

وي در ادامه گفت: وقتي در جنگ جهاني دوم، ايران توسط بيگانگان اشغال شده بود، هنرمندي كه عشق به ميهن و علاقه خاص به وطن داشت و همواره به موسيقي اصيل فكر كرده بود با همكاري يك شاعر، قطعه‌اي به نام «اي ايران» مي‌سازد كه حال و روز آن روزهاي ما را تعريف مي‌كند. اين آهنگساز همواره به اين نكته توجه داشته كه در آن لحظه حساس تاريخي، جامعه به چنين قطعه‌اي نياز دارد و اين كاري است كه هنر و هنرمند مي‌تواند، انجام بدهد.

  

وي با اشاره به حضور زنده ‌ياد ابوالحسن صبا در حوزه موسيقي گفت : فردي مثل صبا، شاگردان برجسته‌اي تربيت مي‌كند كه يكي از آنها پايور است كه نسبت به هنر و كار خود شناخت پيدا كرده و مي‌داند به چه كسي بايد مراجعه كند؛ اين نكته نشان مي‌دهد كه استاد، استاد مي‌سازد.

  

اين نوازنده و آهنگساز در ادامه به آشنايي خود با پايور اشاره كرد و يادآور شد: سال 35 به شكل حضوري همديگر را ديديم؛ هرچند كه قبل از آن هم يكديگر را مي‌شناختيم و بسيار شنيده بودم كه او معلمي جدي است. اين نكته دال بر آن است كه پايور به قدري به هنرش علاقه داشت كه دوست داشت شاگردانش هم به اندازه او بياموزند. او در تمام سال هاي حياتش هم و غم خود را بر آموزش هنرش گذاشت.

  

اين هنرمند در پايان سخنان خود يادآور شد: زنده‌ ياد پايور اواخر عمرش دچار حسي شد كه براي يك هنرمند حساس كه سالها به موسيقي خدمت كرده، دردناك است. اين حس در او باعث شد كه در درونش از جسم خود، جدا شود و به دل توجه كند.

  

در ادامه برنامه و پس از پخش کليپي از زندگي زنده ياد پايور، گروه «پايور» به سرپرستي سعيد ثابت و آواز حميدرضا نوربخش با هنرنمايي محمد اسماعيلي در نوازندگي تنبک به اجراي قطعاتي از آثار فرامرز پايور پرداختند.

 

دو نوازي در دستگاه همايون با نوازندگي سنتور سعيد ثابت و تنبک محمد اسماعيلي، گروه نوازي در دستگاه شور، قطعه راز ونياز، تصنيف اي امان، چهار مضراب شور، تصنيف بهانه، نغمه و فرود، تصنيف هاتف، رِنگ و رضوي از ديگر جزييات اين مراسم بود.

 

بنياد فرهنگي هنري رودکي به زودي و با همکاري موسسه توسعه هنرهاي معاصر آئين نکوداشت زنده ياد استاد محمد نوري را در روز 12 تير برگزار خواهد کرد.

نظر شما