شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۱۲۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
معاون شهرسازي و معماري وزارت مسکن و شهرسازي:
معاون شهرسازي و معماري وزير مسکن و شهرسازي گفت: علت اصلي عدم تحقق طرح‌هاي توسعه و عمران به‌ويژه طرح‌هاي تفصيلي کمبود منابع مالي است و به همين خاطر شهرداري‌ها مجبور مي‌شوند طرح‌هاي توسعه و عمران و ضوابط و مقررات مربوط به آن را جهت کسب منابع درآمدي تغيير دهند.

به‌گزارش «شهر» به‌نقل از پايگاه اطلاع رساني طرح تفصيلي جديد شهر تهران، ميرمحمد غراوي با بيان اين مطلب گفت: در احکام طرح جامع تهران، حکمي آمده که شرايط تحقق‌پذيري طرح جامع را مشخص کرده است. يکي از شروط اين است که منابع پايدار درآمدي براي شهر ايجاد شود که مبتني بر اين درآمدهاي پايدار، توسعه در يک افق زماني 10ساله برنامه‌ريزي شود و اين شروع تحقق‌پذيري طرح را مهيا مي‌کند.

او ادامه داد: درآمد پايدار شهري به‌عوامل متعددي بستگي دارد، يکي از منابع مستمر درآمدي صدور پروانه در پهنه‌هاي مختلف و کسب درآمد است. اما اين درآمد پايدار نيست، اگر اين درآمد، درآمد پايداري بود، شهرداري‌ها هيچگاه به‌دنبال فروش و افزايش تراکم در کاربري‌هاي مختلف نمي‌افتادند.

معاون شهرسازي و معماري وزير مسکن و شهرسازي افزود: چون اين درآمد پايدارنيست، معمولا بستر ميل به‌تخلف از مقررات طرح جامع و تفصيلي فراهم است. براي رسيدن به درآمدهاي پايدار در شهرداري‌ها، بايد نهادهايي مانند وزارت کشور، سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها، شوراي اسلامي شهر و شهرداري وظايف و نقش خود را به درستي ايفا کنند.

او تاکيد کرد: تصويب‌ و پيشنهاد عوارض جديد و ايجاد کدهاي درآمدي جديد که شهرداري از آن بهره مند شود، همچنين تصويب قوانين درآمدزا توسط مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند گام بزرگي جهت ايجاد منابع درآمدي پايدار براي شهرداري‌ها باشد.

غراوي تصريح کرد: بايد به ياد داشته بياشيم که اگر مردم مطمئن باشند پولي که تحت عنوان عوارض شهري مي‌پردازند صرف عمران و آباداني شهرشان مي‌شود با رضايت کامل آن را پرداخت مي‌کنند و اگر شهرداري نيز اطمينان پيدا کند که اين عوارض پايدار است قطعاً تلاش خود را براي توسعه در بخش‌هاي مختلف شهري مضاعف مي‌کند تا با تامين منابع مالي بيشترين تحقق‌پذيري در اجراي طرح تفصيلي به‌دست آيد.

او تاکيد کرد: علت عمده عدم تحقق طرح‌هاي توسعه و عمران به ويژه طرح‌هاي تفصيلي، به اين دليل است که شهرداري‌ها مجبور مي‌شوند طرح‌هاي توسعه و عمران و ضوابط و مقررات مربوط به آن را جهت کسب منابع درآمدي تغيير دهند و وقتي اين تغييرات داده شد از آن سومشکلات ديگري بروز مي‌کند که ديگر قابل رفع نيست.

نظر شما