شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۷
کد خبر: ۴۱۵۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۸
رئيس شوراي اسلامي شهر با بيان اينکه افزايش نرخ کرايه هاي اتوبوسراني منطقي است و تنها بايد در برخي خطوط تعريف درستي از هر مسير صورت گيرد، گفت: در خصوص افزايش غير متعارف برخي خطوط تاکسيراني ما نيز گلايه داريم که قرار است تيم مشترکي از نمايندگان سازمان تعزيرات حکومتي ، استانداري ، فرمانداري و شهرداي تهران تشکيل شود تا عين مصوبه شورا به اجرا درآيد.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي شوراي اسلامي شهر مهدي چمران در سيصد و هشتاد و ششمين جلسه غير علني شوراي اسلامي شهر تهران که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اينکه فشار اجتماعي بالايي بر شوراي شهر تهران در خصوص افزايش نرخ کرايه هاي حمل و نقل عمومي قرار گرفته اظهار کرد : همانطور که در روزهاي گذشته هم از طريق صدا و سيما و جرايد عنوان شده است، افزايش نرخ کرايه هاي اتوبوسراني در بخش خصوصي بر اساس مسيري (7 کيلومتر) 25 تومان بوده و در بخش تاکسيراني هم افزايش 15 درصدي را شاهد بوده ايم.


چمران در ادامه با اشاره به افزايش نرخ حامل هاي انرژي افزود: با اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها و حذف يارانه سوخت ، شاهد افزايش نرخ گاز از هر متر مکعب 10 تومان به 350 تومان و نرخ گازوئيل از 5/16 تومان به 150 تومان هستيم.


او خاطر نشان کرد: شرکت اتوبوسراني تهران و حومه که طي 6 ماه گذشته اقدام به خريد گاز و گازوئيل با نرخ جديد و در اختيار قرار دادن آن به راننده هاي بخش اتوبوسراني با نرخ هاي گذشته را به انجام رسانده اند، ديگر توان اجراي چنين برنامه اي را ندارند و اين در شرايطي است که تاکنون مابه تفاوت افزايش نرخ سوخت که قرار بود طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي دولت به شهرداري ها بپردازد پرداخت نشده است.


رئيس شوراي اسلامي شهر تصريح کرد: ازمحل حذف يارانه سوخت براساس مصوبه مجلس قرار است 400 ميليارد تومان براي تحت پوشش قراردادن حمل و نقل عمومي کشور در اختيار شهرداري هاي کل کشور قرار بگيرد که از اين رقم 100 ميليارد تومان مربوط به مترو و 300 ميليارد تومان ديگر مربوط به کل شهرداري هاي کشور است که يک سوم از اين مبلغ نيز مربوط به يارانه بليت اتوبوس مي شود که طي 4 ماه گذشته رقمي به شهرداري ها پرداخت نشده است.


او همچنين عنوان کرد: حتي در بخش اتوبوسراني وابسته به شهرداري نيز نرخ متوسط بليت را در تهران 42 تومان در نظر گرفته ايم اين در حالي است که در شهرهاي ديگر اين رقم 58 تومان و 2 ريال است.


او افزود: يکي ديگر از تغييرات ناخوش آيند ديگري که با آن روبرو هستيم اين است که با افزايش نرخ گاز CNG بسياري از اتوبوس هاي گاز سوز به سمت گازوئيل سوز شدن رفته اند که در بسياري از شهرهاي کشور اين اتفاق رخ داده است.


مهندس چمران تاکيد کرد: افزايش نرخ بر حمل ونقل عمومي با افزايش نرخ ساير خدمات و کالاها که در زندگي روزمره با آن مواجه هستيم متفاوت است براي مثال هر شخص که بايد هر روز کرايه پرداخت کند تاثير رواني افزايش نرخ هاي غير اصولي حمل و نقل بيشتر از گراني نان و ... است.


او تصريح کرد: با توجه به بررسي هاي انجام شده افزايش نرخ کرايه هاي اتوبوسراني منطقي است و تنها بايد در برخي خطوط تعريف درستي از هر مسير (7 کيلومتري) صورت بگيرد اما در خصوص افزايش غير متعارف برخي خطوط تاکسيراني که ما نيز گلايه داريم قرار است تيم مشترکي از نمايندگان سازمان تعزيرات حکومتي ، استانداري ، فرمانداري و شهرداي تهران تشکيل شود تا عين مصوبه شورا به اجرا درآيد.


در ادامه عليرضا دبير عضو هيات رئيسه شورا نيز با اشاره به مباحثي که طي روزهاي اخير مطرح شده است، گفت: بيشتر مسوولان به گونه اي صحبت مي کنند که گويا مقصر اصلي افزايش نرخ کرايه هاي حمل ونقل عمومي شوراي شهر تهران بوده است اين عين بي انصافي است چرا که شوراي شهر شوراي مردم است مگر رانندگان تاکسي و اتوبوسراني غير مردم هستند.


او افزود: با اجراي هدفمندسازي يارانه ها و عدم پرداخت به موقع يارانه سوخت به شهرداري ها ، مطالبات حمل و نقل عمومي در نزد دولت باقي مانده است، بنابراين بهتر است براي جلوگيري از هرگونه افزايش نرخ ، مطالبات در نظر گرفته شده قانوني پرداخت شود.


دبيرخاطر نشان کرد: مديريت شهري مي تواند با دولت وارد مذاکره شود به همان صورت که در زمان اجراي قانون ارزش افزوده بازاريان با دولت به توافق و تفاهم رسيدند در مورد دريافت مطالبات حمل و نقل عمومي هم مي توان اين گونه عمل کرد.


در ادامه مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز با اشاره به اينکه تعريف استاندارد و درستي از حمل ونقل عمومي نداريم گفت: اگر تعريف درستي از کارها داشته باشيم ديگر تصميم گيري ها شخصي نخواهد بود. متاسفانه در حال حاضر تصميمات مديريتي به صورت شخصي و سليقه اي گرفته مي شود در بخش افزايش نرخ کرايه هاي حمل و نقل نوک پيکان انتقادها يکطرفه به سمت شوراي شهر است اگر يک طرفه بودن ها قطع شود و همه بر اجراي يک موضوع اتفاق نظر داشته باشند بسياري از مسائل حل مي شود.


دکتر حمزه شکيب رئيس کميسيون توسعه و عمران شوراي شهر نيز خاطر نشان کرد: براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي قرار بود با اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها به بخش حمل و نقل عمومي يارانه سوخت پرداخت شود.


او افزود: حمل و نقل ما يک شبکه چند وجهي است امکان دارد يک نفر هم از اتوبوس هم از تاکسي و هم از مترو براي رسيدن به مقصد خود استفاده کند بنابراين در مجموع چند بار بايد متحمل افزايش نرخ کرايه ها باشد.


دکتر معصومه ابتکار عضو کميسيون توسعه وعمران شوراي نيز با اشاره به افزايش نرخ گاز و گرايش اتوبوس هاي گازسوز براي تبديل شدن به گازوئيل سوخت افزود: چنانچه براي اين موضوع تدبيري انديشيده نشود هر چه طي 30 سال گذشته براي پايه گاز سوز شدن اتوبوس ها تلاش شده است به هدر خواهد رفت اين اتفاق يک فاجعه خواهد بود.


او همچنين در بخش ديگر اظهاراتش از ارائه طرح يک فوريت تدوين برنامه جامع پايش و مقابله با پديده گردو غبار (ريزگردها) در شهر تهران دفاع کرد و افزود: در جمع بندي جلسات کميته محيط زيست به اين نتيجه رسيديم که طي طرحي پيشنهادي به دولت و مجلس شوراي اسلامي براي تدوين برنامه ملي جهت مبارزه با گرد و غبار مي توان گامهاي موثري برداشت همچنين در اين طرح اشاره شده است که در بعد ، بين المللي مي توان کنوانسيون و پروتکل هاي الحاقي را فعال کرد. چرا که کشورهاي سوريه ، عراق ، اردن و عربستان که منشاء بروز ريزگردها درمنطقه هستند ، عضو اين کنوانسيون ها هستند که از اين طريق مي توان اين کشورها را براي اجرا ترغيب کرد.


او افزود: همچنين تدوين چنين برنامه اي براي تهران که از آلودگي هوا و ذرات آلوده رنج مي برد مي تواند مفيد باشد چرا که در حال حاضر با وجود خشکسالي در کشور بسياري از شهرها شاهد وزش بادهاي شني شده اند براي مثال با خشک شدن بخشي از درياچه اروميه وزش بادها با نمک همراه شده است که بيماري هاي بسياري را موجب شده است. بنابراين براي بهبود بيابانهاي اطراف تهران و جلوگيري از پديده خشکسالي درتهران مي توان با برنامه ريزي و پايش به مقابله با بروز ريزگردها پرداخت.


بنا بر اين گزارش، بر همين اساس اعضاي شوراي شهر به يک فوريت طرح تدوين برنامه جامع پايش و مقابله با پديده گرد و غبار در شهر تهران راي مثبت دادند. و در ادامه جلسه دبير کل کانون زندانيان سياسي مسلمان با حضور در جلسه به بيان گزارش وضعيت اعضاي کانون پرداخت.


حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه مقرر شده بود پس از آزادسازي زندان قصر اين مکان در اختيار اين کانون قرار گيرد بايد ببينم چه اتفاقي در خصوص آن رخ داده است، گفت: اگر اين موضوع نياز به مصوبه دارد پيشنهاد مي شود يا شورا طرح و يا شهرداري لايحه اي را براي تصويب به شورا ارائه کند.


احمد مسجد جامعي عضو کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران به مصوبه شوراي شهر در خصوص اين زندان اشاره کرد و گفت: به دليل حساسيت شورا يک سند ويژه براي زندان قصر تهيه شد و نماينده اي نيز براي پيگيري شورا درخصوص اجراي اين مصوبه معين شده است.


او  با بيان اينکه شوراي شهر جايگاه قانوني براي پيگيري اين موضوع دارد پيشنهاد داد تا نماينده شوراي شهر در اين پروژه گزارشي را در خصوص روند آن به شورا ارائه کند، چرا که اين زندان نخستين زندان مدني بوده و يک اثر تاريخي است که سازنده آن نيز يکي از معماران معروف بوده است به لحاظ آثار داراي آثار مشهوري است.


او با تاکيد براينکه اين زندان يک ميراث فرهنگي ارزشمند است گفت: بازسازي اين زندان نيز بايد ميراثي باشد و حتي نوشته هاي روي ديوارها نيز حفظ شود.


مسجد جامعي با بيان اينکه بخشي از تاريخ موثر ايران در اين مکان رقم خورده است پيشنهاد داده که در بازسازي اين بناي تاريخي فقط به دوران اخير توجه نداشته و تاريخ 100 ساله آن ديده شود.


مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر در پايان اين جلسه با بيان اينکه مسووليت ثبت تاريخ معاصر بر عهده حوزه هنري و مرکز اسناد انقلاب اسلامي است، گفت: شوراي اسلامي شهر تهران 2 نامه را براي پيگيري ثبت و ضبط تاريخ معاصر به اين دو مرکز ارسال خواهد کرد.


او همچنين در خصوص وضعيت زندان قصر تصريح کرد : تاکنون چندين بازديد از اين مجموعه و روند ساخت آن انجام شده و تاکيد شده که به کار سرعت داده شود.


نظر شما