شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۲
کد خبر: ۴۲۱۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
نخستين جشنواره نمايش‌هاي خياباني «انتظار» روز پنجشنبه 30 تير ماه، با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي اخلاق، مراسم اختتاميه «نخستين جشنواره خياباني انتظار» با حضور حسين مسافرآستانه، رييس مركز هنرهاي نمايشي،‌كاووس صفايي‌نائيني، دبير جشنواره و رييس فرهنگسراي اخلاق، شهرام کرمي مدير هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري، شهردار ناحيه 5، علي پويان از داوران جشنواره، و جمعي از نخبه هاي هنري و هنرمندان در سالن مهر حوزه هنري برگزار شد.


رييس فرهنگسراي اخلاق در تشريح اهداف و ضرورت‌هاي برگزاري «جشنواره تئاتر خياباني انتظار» گفت: توجه ويژه به ديدگاه امام راحل (ره) در زمينه هنر نخستين انگيزه و هدف ما از برگزاري اين جشنواره است. حضرت امام نقش هنر را در پرورش ايمان و باورهاي قلبي افراد جامعه بسيار مهم مي‌دانستند و تأكيد داشتند بسط و گسترش ارزش‌هاي مقدس الهي در متن جامعه مي‌تواند از طريق هنر صورت گيرد.


كاووس صفايي نائيني با بيان اينكه موضوع انتظار و مهدويت در جامعه ما از ارزش بالايي برخوردار است، ادامه داد: توجه خاص به ترويج فرهنگ انتظار و مهدويت در سطح جامعه و بسط و گسترش و تقويت آن به عنوان باوري قلبي و تبيين معيارهاي اصلي انتظار و فرد منتظر با استفاده از ابزار هنر ديگر هدف برگزاري جشنواره بود.


دبير نخستين جشنواره تئاتر خياباني «انتظار» در ادامه با اشاره به رويكرد سازمان فرهنگي هنري شهرداري در توجه به تئاتر خياباني افزود: سازمان فرهنگي، هنري شهرداري در دوره جديد مديريت خود حمايت جدي از گروه‌هاي تئاتر خياباني را در دستور كار خود قرار داده است و شرايطي را فراهم خواهد كرد تا گروه‌هاي تئاتري بتوانند هنر خود را در فضاهاي باز جامعه ارائه دهند و روي اولويت‌هايي كه براي سازمان فرهنگي هنري مهم است، نيز كار كنند.

‌رييس فرهنگسراي اخلاق يكي از اهداف محوري شهرداري منطقه 14 را توجه به استعداديابي در زمينه تئاتر خياباني در سطح محلات دانست و افزود: كشف ظرفيت‌هاي محلات در زمينه كارگرداني، نمايشنامه‌نويسي، ايده‌پردازي و ... و فراهم كردن شرايط براي بروز اين استعدادها در كنار گروه‌هاي حرفه‌اي جزو برنامه‌هاي مد نظر در اين جشنواره بوده است.


وي با بيان اينكه جشنواره با استقبال خوبي روبرو بوده است و حدود 15 هزار تماشاگر از اين نمايش‌ها ديدن كرده‌اند، افزود: بيش از 60 متن بعد از اعلام فراخوان به دبيرخانه جشنواره در فرهنگسراي اخلاق رسيده كه از اين تعداد، هيأت بازخوان 33 متن را واجد شرايط و در برگيرنده موضوع جشنواره كه «اميد و انتظار» بود،‌ دانست. از اين تعداد نيز 20 متن به مرحله نهايي راه يافت و جشنواره از 22 تا 25 تير ماه همزمان با اعياد شعبانيه در 4 بوستان بزرگ منطقه 14 طي 40 اجرا برگزار شد.


مدير مركز فرهنگي هنري منطقه 14 شهرداري تهران درباره ارزيابي خود از موفقيت نخستين دوره برگزاري اين جشنواره گفت: هيأت داوران كارها را از نظر شاخص‌ها و استانداردهاي تئاتر خياباني خوب ارزيابي كردند، اما نگاه ما بايد به گونه‌اي باشد كه بتوانيم استعدادهاي محلات را كشف كنيم تا در سطح جامعه بروز يابد كه معتقدم در اين بخش به طول كامل به اهداف مورد نظر نرسيديم. گروه‌‌هاي حرفه‌اي در جشنواره امسال درصد بيشتري را نسبت به گروه‌هاي آماتور و محلات به خود اختصاص دادند. ما به دنبال استعداديابي گروه‌‌هاي تئاتر محلات و جهت‌دهي به آنها بوديم كه در اين زمينه بيشتر بايد كار كرد تا در سال‌هاي آينده شاهد حضور پررنگ‌تر گروه‌هاي محلات و آماتور در كنار حرفه‌‌اي‌ها باشيم.

 

برگزيدگان جشنواره هيأت داوران جشنواره از 5 تن از هنرمندان به اين شرح تقدير كرد: مرتضي وكيليان به دليل حضور مستمر در عرصه تئاتر خياباني؛ سيدمحمد رضوي به دليل حضور جسورانه در عرصه هنرهاي نمايشي و تئاتر خياباني؛ رسول حق‌شناس به دليل ايفاي نقش يك روحاني؛ مسعود محرابي به دليل كارگرداني منسجم و اكبر قهرماني به دليل ارائه نمايشي زيبا.

 

در بخش بهترين كارگرداني جايزه اول به حسين شيرمحمدي براي نمايش «در انتظار»؛ جايزه دوم به جمشيد عسگري براي نمايش «غفلت ما» و جايزه سوم به عليرضا دهقاني براي نمايش «آخرين گل» اهدا شد.


در بخش بهترين نمايش جايزه اول به نمايش «در انتظار» به كارگرداني حسين شيرمحمدي و جايزه دوم به نمايش «غفلت ما» به كارگرداني جمشيد عسگري اهدا شد.


در بخش بهترين طرح و ايده جايزه اول به كتايون آقاكاظم براي نمايش «در انتظار» و جايزه دوم به محمد شفيع‌پناه براي نمايش «چند و چون من و شما» اهدا شد. ‌در بخش بهترين بازيگر مرد، جايزه او به ابوذر چهل‌‌اميراني براي بازي در نمايش «غفلت ما»؛ جايزه دوم به هادي شيرمحمدي براي بازي در نمايش «در انتظار» و جايزه سوم به شاهين وكيليان براي بازي در نمايش «سيد شال باف‌» اهدا شد.


در بخش بهترين بازيگر زن جايزه اول به فهيمه معين براي بازي در نمايش «معركه در معركه»؛ جايزه دوم به وحيده قوهستاني براي بازي در نمايش «چشم‌ها» و جايزه سوم به مينا واعظ براي بازي در نمايش «آواي ماندگار» اهدا شد. همچنين قرار شد نمايش‌هاي «غفلت ما» و «در انتظار» براي اجراي عمومي و عقد قرارداد به مركز هنرهاي نمايشي معرفي شود. ‌


در اين مراسم از مجيد بهرامي‌ بازيگر تئاتر و سينما تجليل و ارتباط تلفني با او در بيمارستان محل بستري برقرار شد. همچنين قطعاتي از نمايش «خانه در گذشته» كه بهرامي در آن به ايفاي نقش پرداخته بود، پخش شد. بهرامي در اين گفت‌وگوي تلفني از گذراندن مراحل شيمي ‌درماني و اعزام قريب‌الوقوعش به آلمان براي ادامه درمان خبر داد. او همچنين از حميد شاه‌آبادي، معاون هنري وزير ارشاد، حسين مسافرآستانه، مدير مركز هنرهاي نمايشي و مجيد سرسنگي، مدير عامل خانه هنرمندان به خاطر پيگيري‌هاي درمانش تشكر كرد.


بهرامي آرزو كرد پس از بهبود بتواند در نمايشي خياباني ايفاي نقش كند. در ادامه اين مراسم حسين مسافرآستانه گفت: صحبت‌هايي را درباره اين جشنواره آماده كرده بودم، اما بعد از تجليل از مجيد بهرامي و حال و هواي حاكم بر فضا نمي‌توانم چيزي بگويم جز اينكه اميدواريم مجيد بهرامي، مجيد فروغي، استاد كشن‌فلاح و همه آناني كه بايد مي‌بودند شفاي عاجل بيابند و شاهد حضور پررنگشان در عرصه هنر باشيم.


در اين مراسم همچنين از هيأت بازبين آثار متشكل از حميدرضا مرادي، سودابه ميركريمي و پريناز آل‌آقا و همچنين از دبير سرويس تئاتر روزنامه «باني فيلم»، به دليل پوشش اخبار جشنواره، با اهداي لوح تقدير قدرداني شد.


سازمان فرهنگي هنري شهرداري با مشاركت حوزه هنري و حمايت مركز هنرهاي نمايشي نخستين جشنواره نمايش‌هاي خياباني «انتظار» را با موضوع ترويج فرهنگ اميد و انتظار از 22 تا 25 تير ماه همزمان با اعياد شعبانيه در 4 بوستان بزرگ منطقه 14 برگزار كرد.

نظر شما