شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۷
کد خبر: ۴۲۵۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
مهدي همايون‌فر گفت: متاسفانه سينماي ايران از سينما و نوع نگاه شهيد آويني دور است و سينماي مدنظر ايشان، به سادگي قابل دسترس نيست.

به گزارش شهر، مهدي همايونفر تهيه كننده در گفت‌وگو با ستاد خبري سومين دوره جايزه بزرگ شهيد آويني، درباره رويكرد سينمايي مورد علاقه آن شهيد بزرگوار گفت: شهيد آويني تا زماني كه در قيد حيات بود به سينماي مستند علاقمند و به توليد آن مشغول بود كه مشهورترين آن‌ها مجموعه «روايت فتح» است. پس از اتمام جنگ ايشان به سينماي داستاني روي آورد، نقدهاي زيادي نوشت و وارد عرصه سينماي داستاني شد. مسئوليت‌هايي را هم از جمله داوري جشنواره فيلم فجر و... پذيرفت.



وي در ادامه گفت: ايشان نگاهي ويژه را در توليد آثار مستند دنبال مي‌كرد كه به قول خودش نگاه اشراقي بود. شهيد بزرگوار آويني معتقد بود مستندساز بايد به خودسازي رسيده باشد تا بتواند با كمك زبان تصوير، حرف‌هايي را كه به آنها معتقد است، به درستي بيان كند و بر مخاطب تاثيري به‌سزا داشته باشد. اگر فيلمساز به آنچه مي‌خواهد بگويد اعتقاد نداشته باشد، نمي‌تواند آنگونه كه شايسته است، پيام را به تماشاگر القاء كند.




همايون‌فر به عنوان يكي از دوستان و همراهان شهيد آويني كه در مجموعه «روايت فتح» سمت‌هاي مختلفي را تجربه كرد، در ادامه افزود: متاسفانه سينماي ايران به سينما و نوع نگاه شهيد آويني نزديك نيست زيرا سينمايي كه مد نظر ايشان بود، به سادگي قابل دسترس نيست. او خودسازي سينماگر را در انتقال پيام مهم مي‌دانست. امروزه لزوم تبليغ و ترويج نوع نگاه آويني در سينماي ما احساس مي‌شود. بايد آنگونه نگاه را تبليغ و ترويج كنيم تا فيلمسازان ما به نگاه و سينماي آويني نزديك شوند. بايد در تبليغ اين نوع نگاه درست عمل كنيم به گونه‌اي كه جوانان و علاقمندان به سينما را با نوع سينماي آويني به درستي آشنا كنيم، به گونه‌اي كه دنباله رو اين نوع سينما باشند، نه آن‌كه از سينماي آويني كپي برداري كنند.




وي در ادامه گفت: ترويج وتبليغ نوع سينماي آويني از راه آموزش درست و اصولي در آموزشگاه‌هاي سينمايي و دانشگاه‌ها ميسر است. شهيد آويني ژانري جديد را در سينماي ما به وجود آورد و بايد براي ترويج و تبليغ اين گونه خاص آموزش درست و اصولي به علاقمندان ارايه كرد.



همايون‌فر انتخاب و داوري آثار برگزيده جايزه بزرگ آويني را حايز اهميت دانست و گفت: در اين جايزه انتخاب آثار و داوري آن‌ها از اهميت خاصي برخوردار است زيرا آثار برگزيده مورد توجه علاقمندان و دانشجويان اين رشته خواهد بود. بايد دوستان در هيئت انتخاب به دقت آثار را مورد بررسي قرار دهند. همچنين قبل از شروع انتخاب بايد مقدماتي مناسب براي توليد آثار براي علاقمندان به اين نوع سينما فراهم شود تا بتوان به نوعي شايسته اين نوع نگاه را ترويج و تبليغ كرد. متاسفانه در دوره گذشته جايزه بزرگ آويني، آثاري مورد توجه و تقدير قرار گرفت كه به لحاظ مستند آثار درخور توجه و شايسته‌اي بود اما با نگاه و رويكرد شهيد آويني هم‌سو نبود. بايد در انتخاب و داوري آثار توجه بيشتري صورت گيرد تا به درستي نگاه و تفكر شهيد آويني ترويج شود.

سومين دوره جايزه بزرگ شهيد آويني با محوريت سينماي مستند دفاع مقدس، مقاومت و پايداري، مستند اجتماعي و مستند سياسي، شهريور ماه 1390 در شهر تهران برگزار مي‌شود.

نظر شما