جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۲
کد خبر: ۴۲۸۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
محمدرضا نوربخش، داريوش پيرنياکان، طلوعي و مجيد سرسنگي با حضور در منزل جليل شهناز از او ديدن کردند.

به گزارش شهر، در اين ديدار هنرمندان با حضور در منزل استاد شهناز از آخرين وضعيت جسماني و روند بهبودي اين نوزانده برجسته تار با خبر شدند.


مجيد سرسنگي، مدير عامل خانه هنرمندان ايران در گفت‌وگويي عنوان كرد: توجه به هنرمندان و پيگيري امور اوليه اين عزيزان از وظايف مسوولان فرهنگي است و بايد اين روند براي تمام عزيزان هنرمند در حوزه‌هاي مختلف پيش‌بيني شود و به بخشي از وظايف آنان تبديل گردد.


او اضافه كرد: اين اشتباه است که در زمان نياز خود و براي انجام برنامه‌ها به سراغ هنرمندان برويم، بلکه بايد سعي شود همواره و در همه شرايط در کنار هنرمندان بزرگ و تاثير گذار کشورمان باشيم.


بر اساس اين خبر، جليل شهناز متولد 1300 در اصفهان، از بزرگ‌ترين و سرشناس‌ترين نوازندگان تار و سه تار سده اخير ايران است که با استفاده از تکنيک‌هاي برجسته در شيوه تارنوازي توانست بسياري از رديف‌هاي موسيقي سنتي ايران را با تار بنوازد.


او از كودكي به موسيقي علاقه‌مند شد و نواختن تار را نزد «عبدالحسين شهنازي» و برادر بزرگ خود «حسين شهناز» آغاز كرد.


استاد «جليل شهناز» با سفر و اقامت به تهران در دوران جواني، به عنوان كارمند افتخاري شهرداري منصوب شد که اين زمان مصادف بود با پخش برنامه‌هاي تخصصي موسيقي از راديو و تلويزيون كه جليل شهناز از تكنوازان بي‌بديل آن دوران بود و با پنجه و مضراب سحرآميز خويش دل هر شنونده و بيننده‌اي را تسخير کرد.


اين نوازنده تار در طول زندگي هنري خود با هنرمندان شناخته شده‌اي از جمله حبيب الله بديعي، پرويز ياحقي، همايون خرم، علي تجويدي، منصور صارمي، رضا ورزنده، امير ناصر افتتاح، جهانگير ملك، حسن کسائي، محمد موسوي، تاج اصفهاني، اسدالله ملك، اديب خوانساري، محمودي خوانساري، حسين خواجه اميري، محمدرضا شجريان و ... همكاري داشته است.


او در دهه 60 همراه با فرامرز پايور (سنتور)، علي اصغر بهاري (کمانچه)، محمد اسماعيلي (تنبک) و محمد موسوي (ني) «گروه اساتيد» را تشکيل داد و توانست در سال 1383 به عنوان چهره ماندگار هنر و موسيقي برگزيده شد.

نظر شما