پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۹
کد خبر: ۴۲۸۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
برآستان جانان با استقبال اهالي ماه خدا همراه بود؛
چهارمين شب برنامه بر «آستان جانان» در فرهنگسراي انقلاب اسلامي با ذكر حضرت امير المومنين توسط اهالي هنر و اجراي گروه هنري ناشنوايان «دستان گويا» فضاي متفاوتي را براي حضار فراهم كرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب اسلامي، برگزاري چهارمين ويژه برنامه «بر آستان جانان» در فرهنگسراي انقلاب اسلامي، با اجراي برنامه‌هاي متنوعي همراه بود، اما اجراي گروه هنري ناشنوايان «دستان گويا» و اختصاص بيشتر برنامه‌ها به ذكر حضرت اميرالمومنين (ع) بيش از ديگر شب ها مورد توجه قرار گرفت. طنين قرآن در فضاي فرهنگسرا با لحن خوش وحيد جعفرزاده، قاري بين‌المللي همراه بود.


منصور پهلوان، رئيس دانشکده الهيات دانشگاه تهران، ضمن بيان ويژگي‌هاي شخصيتي حضرت علي(ع) به حقوق بشر در ديدگاه آن حضرت اشاره کرد و گفت: ويژگي هاي ممتاز حقوق بشر در زمان حضرت علي(ع) ، در هيچ زمان ديگر از تاريخ تکرار نشده است.


وي به بيان چهار نمونه از توجه آن حضرت به حقوق بشر اشاره کرد و گفت: آن حضرت هيچ تفاوتي در حقوق شهروندي ميان مردم قائل نبود و کسي به اين دليل که شيعه است، نمي‌توانست از حقوق شهروندي بيشتري برخوردار باشد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه آن حضرت نزديک به 1400 سال پيش حقوق بازنشستگي را ايجاد کرده‌اند، گفت: اميرالمومنين(ع) روزي نابينايي را در حال تكدي ديدند. وقتي متوجه مي‌شوند كه او مسيحي است، آن حضرت ناراحت مي شوند و مي گويند او در جواني به جامعه خدماتي داده و حال در زمان پيري بايد جامعه دست او را بگيرد. به همين دليل ايشان از بيت المال مقرري را براي آن نابينا در نظر گرفتند.


پهلوان، رعايت حقوق متهمان را از ديگر ويژگي هاي آن حضرت بر شمرد و خاطر نشان كرد: عدالت و حکومت داري حضرت علي(ع) به گونه اي بود که دنيا هرگز مانند آن را به خود نديده و نخواهد ديد.


اجراي گروه بين المللي مديحه سرايي «ذکر» بخش ديگري از جشن رمضانيه برآستان جانان بود. برنامه آنها با مديحه سرايي در مدح حضرت مولي(ع) آغاز شد و در پايان قطعه اي بنام «عيدانه» را به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي اجرا کردند.


كودكان و نوجوانان از علاقمندان هر شب جشن رمضانيه «برآستان جانان» هستند و هر شب براي برگزاري مسابقه و حضور بر روي سن اصرار ويژه اي به مجري مي‌كنند. شب گذشته مجيد يراقبافان به درخواست آنها پاسخ مثبت داد و مسابقه اي را ميان آنها ترتيب داد که شيرين کاري اين کودکان، خنده و شادي را بر لبان حاضرين به ارمغان آورد.


حجت الاسلام جهان پور همچون شب هاي گذشته دقايق کوتاهي روي سن آمد و بر لزوم رعايت تلفظ عربي کلمات در هنگام نماز تاكيد كرد. اما بخش متفاوت و مورد توجه برنامه هاي شب گذشته، اجراي گروه هنري «دستان گويا» بود که اعضاي آن را عزيزان ناشنوا تشکيل مي‌دادند . يکي از بخش‌هاي ويژه برنامه گروه «دستان گويا» به اجراي موسيقي در مدح مولاي موتقيان(ع) پرداخت. اين گروه در بخش دوم اجراي خود با پوشيدن لباس‌هاي محلي اقوام مختلف، هر بار با با ظاهري جديد به روي صحنه مي‌آمدند و در وصف سرزمينمان ايران، سرودي اجرا مي كردند. با هر اجرا تشويق هاي مكرر و طولاني ميهمانان، فضاي فرهنگسرا را پر مي‌كرد و جمعيت حاضر در فرهنگسرا افزوده مي‌شد.


قرائت مناجات منظومه حضرت علي(ع) توسط محمد مهدي آزاد، ابتهال خوان برگزيده كشوري اشك را در چشمان ميهمانان مهمان كرد.



اما برنامه شنبه پانزدهم مرداد و پنجمين برنامه برآستان جانان در فرهنگسراي انقلاب اسلامي به اين شرح است: قرائت مجلسي توسط مهدي تاج زاده، اجراي تواشيح گروه محراب، سخنراني دکتر منصور پهلوان، ابتهال خواني توسط شهروز يادگاري، واجراي موسيقي سنتي توسط گوهري. اين برنامه ها با اجراي شهرام شکيبا صورت مي گيرد.


اين مراسم حواشي نيز داشت که از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:

- دکتر منصور پهلوان، قبل از سخنراني خود، به ذکر خاطره جالبي از 50 سال پيش پرداخت؛ زماني که نوجواني بوده و مكان فعلي فرهنگسرا مكاني غير فرهنگي . وقتي از راننده تاکسي شنيده است که اين مکان به يک فرهنگسرا تبديل شده ، بسيار خوشحال شده است و آن را از رحمت هاي خدا براي انقلاب عنوان کرد.


- در قسمتي از برنامه مجيد يراق بافان، مجري برنامه نام هر يک از استان هاي کشور را که مي برد از ميهماناني که اهل آن استان بودند درخواست مي کرد که دست بزنند. وقتي نام استاد آذربايجان برده شد، صداي دست بيش از نيمي از ميهمانان، فضاي فرهنگسرا را پر کرد!



- گروه هنري" دستان گويا" در اجراي دوم خود آهنگ هايي به سبک موسيقي محلي تمام استان هاي کشورمان، اجرا کردند، به همين دليل آنها دائماً به پشت صحنه مي رفتند وپوشش خود را عوض مي کردند!

- با توجه به حضور اهالي پيش از اذان مغرب در فرهنگسراي انقلاب اسلامي، مراسم افطاري جزء خواني قرآن قبل از اذان صورت مي گيرد كه مخاطبان خاص خودش را هم دارد.



فرهنگسراي انقلاب اسلامي در بزرگراه شهيد نواب صفوي، تقاطع پل كميل ، ابتداي كميل شرقي واقع شده است . براي كسب اطلاعات بيشتر در اين باره مي توانيد با شماره هاي 9-55419057 تماس بگيريد.

نظر شما