شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۵
کد خبر: ۴۳۰۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
شهردار تهران سلامت را سنگ بنا و مهم ترين زيرساخت توسعه پايدار دانست و گفت: بالا بردن آگاهي شهروندان مهم ترين رسالت است تا جامعه سالم تر اداره شود و ايجاد سلامت يک توليد اجتماعي است که بايد در حوزه اجتماعي معنا پيدا کند.

به گزارش «شهر»، به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران دکتر محمد باقر قاليباف در مراسم گردهمايي مديران سلامت و مسئولان خانه هاي سلامت 22 گانه شهرداري تهران ضمن تشکر از شوراي راهبردي سلامت خصوصا دکتر مرندي رئيس اين شورا براي اقدامات ارزنده اي که در بحث سلامت تا کنون به انجام رسيده است ، اظهار کرد : در حوزه سلامت بايد از بانواني که در خانه هاي سلامت وظيفه اصلي به دوش آنان است تشکر کنم. 

او افزود: من به عنوان شهردار تهران با همه وجودم بر اين باورم که سلامت حق مردم است و بايد در جامعه ايجاد شود و در اين راستا بايد اجازه دهيم تا مردم اين حق را به درستي از ما مطالبه کنند و زماني اين مطالبه به درستي مي تواند تحقق يابد که مردم نسبت به مطالباتشان آگاهي داشته باشند .


او با تاکيد بر اين که مهم ترين رسالت اين است که آگاهي را در ميان شهروندان بالا بريم تا جامعه سالم تر اداره شود ، افزود : امروز اگر فقر ، دورويي ، بداخلاقي ، مشکلات اقتصادي و فرهنگي در جامعه وجود دارد ريشه در عدم آگاهي در اين مسائل است چراکه بر اين باوريم که دولت ها و حکومت ها براي آگاهي بخشي به مردم شکل گرفته است و در اين راستا اگر مردم بدانند سلامت حق آنان است ، تحول عظيمي در حوزه سلامت شکل مي گيرد .


قاليباف با تاکيد بر اين که ايجاد سلامت در جامعه فقط وظيفه وزارت بهداشت نيست و اين مساله يک توليد اجتماعي است که بايد در حوزه اجتماعي معنا پيدا کند ، خاطر نشان کرد : حضرت علي (ع) مي فرمايد که مصيبت بشر در سه چيز است ؛ فقر و تنگدستي ، حوزه کسالت بدن و حوزه امراض رواني مانند دروغ گفتن ، حسد و کينه ورزي که همه اين مسائل به مقوله سلامت مربوط مي‌شود .


شهردار تهران تصريح کرد : من به عنوان يک مدير با همه وجودم حس مي‌کنم که ما شهر تهران را در چارچوب ساختمان شهرداري و تنها مسائل عمراني نمي توانيم اداره کنيم .


او افزود : روزي که توفيق يافتم شهردار تهران باشم ، در اولين جلسه شوراي شهر بحث مربوط به رويکرد محله محوري مطرح شد که آن روز اعضاي شورا با ناباوري به اين مساله نگاه مي کردند در حالي که امروز مي بينيم که در جامعه به نحو احسن اين مهم محقق شده است ، چراکه شهرداري بايد مشکلات مردم را در محله مرتفع سازد .


قاليباف با اشاره به موضوع شوراها در قانون اساسي اظهار کرد : چرا در قانون اساسي زماني که سلسله مراتب شوراها عنوان مي شود از محله نام مي بريم ، ما بايد به محلات تهران هويت فرهنگي بدهيم و در اين راستا يکي از موضوعات در محلات بحث سلامت است .


او در ادامه گفت : من به عنوان شهردار چه حقي دارم که اولويت هاي محله را مشخص کنم ؛بحث اولويت بندي محلات و مشخص کردن آنها به عهده مدير محله است و من به عنوان شهردار مي توانم براي پروژه هايي که مقياس ملي و فراملي دارد تصميم گيري کنم و در بحث محلات تکليف ما اين است که هزينه ها را در اختيار محلات قرار دهيم تا آنها با اولويت بندي مسائل و مشکلات محله را برطرف کنند .


شهردار تهران خاطر نشان کرد : در بعضي بازديد ها شهروندان به دليل اقداماتي هرچند کوچک از ما تشکر مي کنند اين در حالي است که آنان از حقشان به طور کامل مطلع نيستند، اگر نسبت به مطالباتشان آگاهي کامل داشته باشند به اين نتيجه مي رسند که اقداماتي که صورت گرفته حق آنان بوده است و بحث آگاهي از مطالبات و گرفتن آن لازم و ملزوم يکديگر است .


او افزود: اگر شهروندان حقشان را به درستي از شهرداري مطالبه کنند درک واقعي سلامت که يک توليد اجتماعي است با مشارکت معنادار آنان شکل مي گيرد و روح و جوهره انقلاب اسلامي و سخنان امام راحل نيز در اين حوزه است که مردم بايد در تمام صحنه هاي جامعه حضور فعال داشته باشند و بحث سلامت نيز يکي از اين مسائل است .


به گفته قاليباف مشارکت مردم علاوه بر تظاهرات ، راهپيمايي ها و جبهه ،بايد در تمام صحنه ها باشد و به اين وسيله است که مي توان سبک زندگي را تغيير داد .


او در ادامه با اشاره به زمان فعاليت خود در نيروي انتظامي گفت : زماني که 110 را راه اندازي کرديم پس از رصد کردن موضوعات و پيگيري آنها متوجه شديم که در يکي از مناطق شهر تهران آمار تخلفات بيشتر از ساير مناطق است و پس از پيگيري هاي بيشتر به اين نتيجه رسيديم که افرادي که د ران منطقه زندگي مي کنند بيش از مردم ساير مناطق از کمبود ويتامين "ب" برخوردار هستند و اگر اين مشکل حل شود سياري از ناهنجاري هاي اين منطقه مرتفع خواهد شد و در اين راستا بايد تاکيد کنم سلامت سنگ بنا و مهم ترين زيرساخت توسعه پايدار است که بايد ان را دنبال کنيم و زماني اين مهم محقق مي شود که از محلات آغاز شود .


قاليباف تصريح کرد : براي وجود شهري سالم بايد شهروند سالم ، خانواده سالم ؛ محله سالم و شهر سالم به وجود آيد که در اين راستا سلامت خانواده مهم ترين موضوع است و من تاکيد مي کنم که هيچ برنامه فرهنگي ، اجتماعي و هنري در شهرداري نبايد اجرا شود که آن موضوع خانواده محور نباشد چراکه خانواده جامعه را سالم مي کند و معتقدم در خانواده مادر ستون خانواده به شمار مي رود و در اين عرصه سلامت براي بانوان به مراتب در اولويت قرار دارد .


قاليباف با انتقاد از کساني که ساخت مجموعه هاي ورزشي و بوستان بانوان را کاري بيهوده مي دانند ، افزود : من به اين انتقادها توجه نمي کنم چراکه مکلفم فضاي مطلوبي را براي سلامت بانوان ايجاد کنم تا سلامت جسمي و روحي آنان به نحو مناسب ايجاد شود.

نظر شما