جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۸
کد خبر: ۴۳۲۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷
هزارمين نشست ادبي کانون شعر انديشه برگزار شد
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در جشن هزارمين نشست ادبي کانون شعر انديشه که همزمان با سالروز ميلاد امام حسن مجتبي(ع) در فرهنگسراي انديشه برگزار شد، ادبيات را براي ديگر هنرهاي ايراني اصل و مبنا دانست و بر اهميت بيشتر آن در برنامه‌هاي آتي سازمان فرهنگي هنري تاکيد کرد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي انديشه،‌ در اين نشست که عصر سه‌شنبه 25 مرداد با همکاري معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه 7 و مديريت فرهنگي هنري اين منطقه در فضاي باز فرهنگسراي انديشه برگزار شد، پس از تلاوت آياتي از کلام‌الله مجيد، سيدعباس سجادي که اجراي اين نشست را همچون نشست‌هاي پيشين اين کانون بر عهده داشت، بر همت بلند برگزارکنندگان و مديران فرهنگي حامي اين نشست درود فرستاد و گفت:‌ در نشست هزارم سعي کرده‌ايم کساني را دعوت کنيم که حضور آن‌ها گذشته‌‌ها را تداعي مي‌کند.

امير خوراکيان، رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران طي سخنراني کوتاهي در اين نشست اظهارداشت: امروز هزار وعده خوبان وفا کرده و توفيق داريم هزارمين نشست انجمن ادبي انديشه را در کنار هم برگزار کنيم.

وي برگزاري هزارمين جلسه را همراه با ولادت پر خير و برکت کريم اهل بيت(ع) به حاضران تبريک گفته و تاکيد کرد: حقيقتا چه تلاش‌ها و زحمات و فداکاري‌‌ها و چه فعاليت‌هاي ارزشمندي صورت گرفته است تا امروز بتوانيم شاهد برپايي چنين جلسه‌اي باشيم.

خوراکيان سپس گفت: ادبيات براي ما يک هنر در عرض ساير هنرها نيست؛ بلکه يک مبنا و اصل است. زيرا ازطرفي خود ادبيات در تاريخ و فرهنگ سرزمين ما جايگاه خاصي دارد و از طرف ديگر از لحاظ کاربري براي بسياري هنرهاي ديگر جنبه مبنا و پايه دارد.  
وي با اشاره به کاربرد ادبيات در رشته‌‌هايي چون سينما و هنرهاي تجسمي اظهار داشت: اگر در ادبيات شرايط مطلوبي داشته باشيم مي‌توانيم در خلق ديگر آثار هنري هم موفق باشيم. سعي مي‌کنيم در اين دوره ادبيات را يکي از مهم‌تريم اصول برنامه‌هايمان در نظر بگيريم و با نگاه محله‌محوري و فعاليت‌هايمان را در معرض حضور شهروندان قرار دهيم و بي‌شک حضور شما دلگرمي ما خواهد بود.

رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در پايان از همه کساني که پايه اصلي رونق و کيفيت و جايگاه جلسات شعر اندشه بوده‌اند سپاسگزاري کرد و ياد از دست‌رفتگان عرصه شعر و ادب را گرامي داشت.

سجادي سپس از سيدمحمدحسين حجازي، رييس فرهنگسراي انديشه دعوت به سخنراني کرد. حجازي اظهار داشت: شعر هنر ملي ما ايرانيان است و از ديرباز در تاريخ ارتباطات اجتماعي و فرهنگي ما نقشي ويژه داشته است. به عبارتي مي‌توان شعر را آيينه ادراکات و دانش‌گستري‌هاي ارتباطات در حوزه‌هاي متنوع فرهنگي و اجتماعي دانست.  
وي ادامه داد: استاد فرزانه جاودان‌ياد، دکتر محمدجعفر محجوب تعبير بسيار زيبايي پيرامون شعر پارسي دارد و آن اين‌که شعرپارسي در ادوار مختلف صاحب تمامي ميراث ادبي ما ايرانيان بوده و به نوعي، گفتمان ديگر هنرها را به انجام مي‌رسانده است. از اين منظر که به شعر نگاه کنيم مي‌توانيم قابليت‌هاي شعر را در زمينه‌‌هايي چون داستان‌سرايي،‌ حکمت‌آموزي، تربيت و تعليم، انتقاد و پرداختن به آيين زندگي، سياست و فرهنگ و جمله مسايل انساني بازخواني کنيم.

حجازي گفت: برخوردار بودن شاعران ايراني از چنين قدرتي همانا سبب گسترده‌تر شدن هرچه بيش‌تر دامنه‌ گفتمان‌هايي شده که امروزه در صدر گفتمان‌هاي فرهنگي قرار دارند. از سوي ديگر گسترش‌يافتن زمينه‌هاي فرهنگي در جامعه و حفظ ضرورت و استقلال انديشه‌اي سبب شده تا شعر در ايجاد انگيزه و بسط زمينه‌هاي تحول‌پذيري فرهنگ عمومي جامعه از نقشي به‌سزا برخوردار باشد. اين قابليت را مي‌توان در طول تاريخ انديشه‌ ايراني بالاخص تاريخ انديشه‌ شعر پارسي دنبال کرد و تاثيرات قابل‌توجه‌اش را در بستر زمان ديد.

وي افزود:‌ با پيشرفت هرچه بيش‌تر جوامع و گسترده‌ترشدن قابليت‌هاي زبان در روابط معمول اجتماعي، شعر پارسي از حيطه‌ قواعد و مقررات معمول فراتر رفته و به عرصه‌ خواص گام نهاده است. اين گشايش را مي‌توان آغاز تحولاتي دانست که امروزه از آن به مثابه آيينه دانش اجتماعي و نهادي در خدمت تحول بينش شهروندان نام برده مي‌شود.

رييس فرهنگسراي انديشه با اشاره به رويکرد شهرداري تهران و مشکلات شاعران اظهارداشت: يکي از کارهايي که شهرداري تهران کرده است، قايل شدن فرصت حضور در عرصه‌هاي تاثيرگذار فرهنگي براي اهل انديشه و تفکر و شعر است.

فرهنگسراها به‌عنوان تريبون و ويترين فعاليت‌هاي عمومي فرهنگي کلانشهر تهران -به‌عنوان ام‌القراي جهان اسلام- سعي دارند که پلي ارتباطي بين مخاطبان يعني عموم شهروندان گرامي و صاحب انديشه و تفکر باشند.

وي در ادامه گفت: فرهنگسراي انديشه در بازخواني فعاليت‌هايي که در طول ربع قرن فعاليت خود داشته، نشان مي‌دهد که در اين عرصه موفق بوده است. نمونه اين فعاليت‌ها، کانون ادبي انديشه است که تا کنون هزار نشست ادبي را برگزار کرده است و اکنون بايد براي هزاره دوم نيز برنامه‌ريزي کند.

وي افزود: امروز يکي از ارکاني که ما در برنامه‌ريزي‌ها بدان توجه داريم، محوريت بخشيدن به فعاليت‌هاي محله‌اي است. بي‌شک ادبيات در محله‌هاي کلانشهر تهران مي‌تواند وظايف مهمي را که بر دوش دارد به سرمنزل مقصود برساند.

در ادامه رضا عبدالهي مسئول کانون شعر فرهنگسراي انديشه و مسئول کانون‌‌هاي ادبي کتابخانه‌هاي عمومي کشور، درباره کانون ادبي انديشه گفت: اين کانون از اوايل سال 70 با پنج عضو در واحد آموزش آغاز به کار کرد و با استقبال گسترده‌اي که از آن صورت گرفت، مدير وقت محل برگزاري نشست‌هاي کانون ادبي را به سالن اجتماعات انتقال داد؛ هرچند ظرفيت اين سالن 150 نفر بود و با توجه به حضور 300 نفر در جلسات مجبور شديم به تلويزيون مدربسته اکتفا کنيم.

وي درباره برکات اين نشست‌ها گفت: بسياري از اهالي اين کانون انگشتر مزاوجت به دست کردند و همچنين شعراي برجسته‌اي چون شادروان حسين منزوي از اين جلسات استقبال کرده و شعرهاي شاعران جوان را نقد کردند.

در ادامه سجادي با تاکيد بر رابطه تنگاتنگ شعر و موسيقي به حضور دو تن از اهالي موسيقي،‌ بيژن سخن‌سنج و بهرام گودرزي اشاره کرد و سپس محمدعلي‌ آبان، شاعر و مدرس دانشگاه به ارائه تاريخچه کانون ادبي انديشه پرداخت.  
آبان گفت: اولين هنر ايرانيان شعر است و شاعر شدن در ايران کار بسيار دشواري است؛ زيرا حرف‌هاي عادي مردم هم شعر است و حساسيت بالايي روي شاعران وجود دارد.

افلاطون شاعران را از مدينه فاضله‌اش بيرون مي‌اندازد و در قرآن آمده است که شاعران کساني هستند که گمراهان از آنان پيروي مي‌کنند مگر اين‌که ايمان آورده باشند و نظامي مي‌گويد دروغ‌ترين حرف بهترين شعر است. وي سخنانش را با ذکر تاريخچه انجمن‌هاي ادبي ادامه داد و گفت: انجمن‌هاي ادبي در جهان سابقه طولاني دارند و در ايران از زمان رودکي به بعد بيشتر با محافل درباري و خانگي و مکتب‌خانه‌ها آشنا هستيم.

اولين انجمن‌ ادبي ايران در نيمه دوم قرن 12 هـ. ش با شاعراني چون «مشتاق»‌در اصفهان تشکيل مي‌شود و نخستين مانيفست‌هاي ادبي را از قرن 12 به بعد در تاريخ ادبيات ايران شاهديم. آبان با اشاره به فضاي سنگين شعرخواني در مقابل شاعراني چون بهار، اوستا و شاملو و تعديل شدن اين فضا در جلسات امروزين شعرخواني گفت: خوشبختانه تشکيل انجمن‌ها سبب راحت شدن اين فضا شده است و کانون انديشه که يکي از اين انجمن‌هاست، توانسته هزار جلسه ادامه داشته باشد و شخصيت‌هاي متعددي به آن وارد شده و از آن خارج شوند. وي با تاکيد بر فراز و نشيب‌‌هاي بسيار در برگزاري هزار جلسه ادبي، به مالارمه، شاعر سمبليست اشاره کرد که جلسه‌هاي انجمن ادبي‌اش را در روزهاي سه‌شنبه در خانه‌اش برپا مي‌کرده و گفت: امروز نيز هر شاعري در ايران بخواهد به تهران سفر کند، طوري سفرش را برنامه‌ريزي مي‌کند که روز سه‌شنبه در تهران باشد و بتواند در نشست انديشه شرکت کند.

اجراي استاد نورمحمد درپور، نوازنده دوتار و خواننده نغمات آييني،‌ بخش بعدي اين نشست بود. پس از اجراي قطعه‌اي توسط اين نوازنده، محمدعلي بهمني، ‌شاعر پيشکسوت،‌ يک شعر کوتاه در قالب مثنوي خواند و سپس سجادي از نورمحمد درپور خواست قطعه‌اي ديگر را براي حاضران اجرا کند. در ادامه کتاب «هزارمين پيوند انديشه‌‌ها» که دربرگيرنده شعر اعضاي کانون ادبي انديشه است، توسط امير خوراکيان، سيدمحمدحسين حجازي و رضا عبدالهي رونمايي و نسخه‌‌هاي متعددي از آن ميان حاضران در نشست توزيع شد. سپس لوح تقديري توسط رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به پاس 20 سال تلاش در انجمن ادبي انديشه به رضا عبدالهي اهدا شد.

نظر شما