سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۹
کد خبر: ۴۳۸۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
مدير گالري دي گفت: هنرمندان خودآموخته،‌ آثاري خلاقانه و شادي‌آفرين خلق مي‌كنند كه مورد توجه مردم و نهادهاي دولتي قرار مي‌گيرد.

فارس- گالري دي نخستين نمايشگاه خود را بعد از پايان يافتن تعطيلات تابستاني و عيد سعيد فطر، به نمايش آثار هنرمندان خودآموخته اختصاص داده است.

 

سلحشور درباره آثاري كه امروز شنبه 12 شهريورماه در اين گالري به نمايش درمي‌آيد توضيح داد: در اين نمايشگاه آثاري از 15 هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز خودآموخته به نمايش درخواهد آمد و هر هنرمند حدود 5 اثر در نمايشگاه خواهد داشت.

 

سلحشور با اشاره به استقبالي كه از سوي اين هنرمندان صورت گرفته است گفت: انجمن هنرمندان خودآموخته به تازگي، به ثبت رسيده است و اين نمايشگاه نخستين برنامه‌اي است كه از سوي اين انجمن برپا مي‌شود و به همين دليل اين بار شاهد شركت هنرمندان بسيار بيشتري در اين نمايشگاه هستيم.

 

مدير گالري دي با بيان اين كه عوايد حاصل از فروش اين نمايشگاه صرف حمايت از هنرمندان خودآموخته و انجمن آن‌ها خواهد شد گفت: با تشكيل اين انجمن،‌هزينه‌هاي مربوط به برگزاري جشنواره هنرمندان خودآموخته كه آخرين جمعه ارديبهشت هر سال در روستاي دريكنده بابل برگزار مي‌شود، از محل صندوق اين انجمن تأمين خواهد شد.

 

وي در ادامه با اشاره به آثار بسيار جالب توجهي كه هنرمندان خودآموخته خلق مي‌كنند گفت: در ميان هنرمندان خودآموخته، افرادي شناسايي مي‌شوند كه بسيار خلاقانه آثار هنري را با استفاده از وسايل دورريختني خلق مي‌كنند و صغري عبداللهي يكي از اين هنرمندان است.

 

وي با اشاره به آثاري كه اين هنرمند خلق كرده است گفت: عبداللهي با استفاده از وسايل دور ريختني، مجسمه‌هاي بسيار زيبايي خلق مي‌كند كه مجسمه يك متر و 80 سانتي‌متري «اميركبير» از آن جمله است، اين مجسمه از سوي اداره پست خريداري شده است و اثر ديگري از اين هنرمند نيز سال گذشته از سوي شهرداري تهران خريداري شده است.

 

سلحشور گفت: صغري عبداللهي در اين نمايشگاه پاراواني با استفاده از وسايل دورريختني مثل سيم‌هاي برق و تلفن ساخته است كه بسيار زيبا و كاربردي است.

 

وي با بيان اين كه بسياري از اين هنرمندان ذهن بسيار خلاقي دارند گفت: آثاري كه اين هنرمندان خلق مي‌كنند بسيار خلاقانه و سرشار از رنگ‌هاي شادي آفرين و زيباست، بر خلاف آثار هنرمندان جوان تحصيل‌كرده كه آثارشان را رنگ‌هاي خاكستري و تيره تشكيل مي‌دهد.

 

 برگزاري جشنواره هنرمندان خودآموخته و تشكيل انجمني براي اين هنرمندان، به دنبال كشف استعداد يكي از اين هنرمندان به نام «مكرمه قنبري» اتفاق افتاد.

 

«مكرمه قنبري» نقاش خودآموخته‌اي از روستاي دريكنده بابل بود كه نقاشي را به صورت جدي از سن 67 سالگي آغاز كرد، او توانست با خلق آثاري كه حاكي از درد و رنج، آمال و آرزوهاي خود و اقشار مختلف مردم بود، با پيگيري‌هاي فرزندش «علي بلبلي»،‌‌جايگاهي برجسته در جوامع هنري داخل و خارج كشور كسب كند و آثارش در ده‌ها نمايشگاه داخل و خارج كشور از جمله سوئد - آمريكا و چين به نمايش درآيد.

 

نقاشي‌هاي اين هنرمند خودآموخته كه سواد خواندن و نوشتن نداشت، موجب شد تا به عنوان بانوي نقاش سال 2001 از سوي دوازدهمين كنفرانس ايران شناسي در دانشگاه دولتي سوئد، معرفي شود.

 

اين هنرمند خودآموخته آبان ماه سال 1384به دليل عارضه سكته مغزي در سن 77 سالگي درگذشت و پس از آن خانه او با نمايش دائمي آثارش، به خانه موزه مكرمه قنبري تبديل شد كه هر ساله به مناسبت تولد اين هنرمند در آخرين جمعه ارديبهشت‌ماه، جشنواره هنرمندان خودآموخته به همراه نمايشگاهي از آثار او برگزار مي‌شود و آثار برتر اين جشنواره نيز در گالري دي تهران به نمايش گذاشته مي‌شود.

 

در طول سال‌هاي گذشته هنرمندان خودآموخته بسياري به اين انجمن معرفي شدند كه برخي از آن‌ها با وجود كهولت سن، با تشويق كارشناسان هنري، جرأت و جسارت شركت در اين جشنواره را يافتند و با كشف استعدادهاي آن‌ها، آثارشان به نمايشگاه‌هاي بزرگ راه يافت.

 

نمايشگاه آثار هنرمندان خودآموخته، امروز 12 شهريور ماه در گالري دي گشايش مي‌يابد و آثاري از مكرمه قنبري، اكرم سرتختي، داوود كوچكي، صغري عبداللهي، مصطفي مهرعلي‌زاده، پروين جلالي، عليرضا دزواره، يزداني، صنوبر، بهروز علي‌پور ديلمي، بتول بهشتي، جمشيد امين‌فر، سرخوش و دو فرزند مكرمه قنبري به نمايش گذاشته مي‌شود كه تا 17 شهريورماه برپاست.

نظر شما